Fodervärd till katt

I

Isidor

Kan ni berätta lite hur det går till om man blir fodervärd till katt ? Tex vem står för eventuella vetrinär kostnader vid sjukdom ? Sen kostnad vid väntan av kattungar i fall det tex blir kesarsnitt ? ja berätta allt ni vet ?

Sv: Fodervärd till katt

Normalt betalar fodervärden alla "normala ägandekostnader" och uppfödaren allt som är avelsrelaterat. Det finns inget centralt fodervärdsavtal, utan det beror helt på vad man skriver i kontraktet. Ska du vara fodervärd så se till att allt finns reglerat, det är lätt att det blir en tvist i efterhand om något går på tok.
Mina framtida fodervärdar kommer få betala vaccination och allmän vård, jag betalar utställning, avelsförsäkring, alla andra avelsrelaterade utgifter, men ger ingen ersättning för att de bör vara lediga från jobbet runt kullens födelse. Sedan varierar det ju hur många kullar man ska ta innan katten övergår i fodervärdens ägo osv.

Annars kan man ju göra som på hundsidan att katten finns hos "ägaren" vid tiden för kattungarnas födelse......

Det är väldigt ovanligt att man gör så eftersom man oftast har andra vuxna katter hemma och att sammanföra vuxna katter, framförallt honor med ungar, är ett bra sätt att orsaka stress och bråk i katteriet...

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
762
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 590
Senast: cirkus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve