Fodervärd till hanhund- antal parningar och ålder innan han blir min??

simpan

Trådstartare
Ni som har hanhund på foder eller är uppfödare och har lämnat ut hane på foder, hur har ni bestämt ang antal parningar och ålder för "sista nyttjanderätt"?

Har tidigare haft en tik på foder och där rekommenderade SKK att uppfödaren skulle ha rätt till två kullar innan tiken fyllt fem år, vilket följdes då det är en seriös kennel. Har tittat på hennes avtal och där är även hanhund angett (färdigtryckt avtal) men man får skriva i antal parningar och ålder själv, tyvärr inga rekommendationer utskrivna.

Vad rekommenderar SKK? Hittar inget på deras hemsida.

Har en jättetrevlig schäferhane hemma på prov nu och ska ta honom på foder :love: Vill gärna veta lite om vad som är normalt innan jag skriver på nåt kontrakt. Han är 3,5 år gammal, självklart röntgad ua och reggad, tidigare använd av kenneln till flera kullar och har fått fina valpar.

Hur många gånger är det normalt att upplåta hunden till parning?
Hur länge är det normalt att kenneln har "nyttjanderätt", alltså vid vilken ålder brukar gränsen vara satt så att han övergår helt i min ägo?

Sv: Fodervärd till hanhund- antal parningar och ålder innan han blir min??

Det avtal jag har med "min" uppfödare är som följer: 6 kullar innan hunden är 6 år + att jag under den tiden får para mina egna tikar med honom :D

OK, är det vanligt att man får använda hunden till sina egna tikar? Jag har en tik som jag gärna skulle para med honom nästa år plus att jag känner några som gärna skulle para med honom, är det nåt man kan fråga om man får göra eller är det helt "tabu" så att man blir betraktad som knasig för det? :o

Hade gärna låtit honom verka i avel även till andras tikar då han lämnat fina avkommor som ser mkt bra ut på röntgen men kan man ens fråga en sådan sak? Jag kommer absolut att använda honom när han övergått i min ägo men det hade ju varit trevligt att "tjuvstarta" ;)

Är det något man vågar fråga överhuvudtaget eller ska man vackert vänta tills han blivit min?

Helt klart kan du fråga om du får para din egen tik med honom under fodervärdstiden, men du bör inte fråga om du får låna ut honom till andra tikar.. Vänta med det tills han är din. I detta fallet 2½ år/ tills antalet parningar är gjorda.
De tikar han parar under fodervärdstiden är det uppfödaren som ska ha inkomsten från..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 286
Senast: dobbis
·
Övr. Hund För att inte förstöra Liten_Ann`s tråd om problemet med hennes foderhund, så startar jag en ny med positivt resp negativt att vara foder...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 231
Senast: Zqathan
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Jag ska försöka hjälpa min kompis att reda ut lite saker och behöver er hjälp. Hon blev i september -05 fodervärd åt en hanhund från...
Svar
11
· Visningar
937
Senast: Denver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur