Min häst har inte heller vatten i hagen nu när det varit -20 grader. Ligger det på nån enstaka minus har det gått att fylla på morgonen. Helt ärligt dricker de nästan inget alls i hagen nu ändå, de verkar föredra att dricka inne, men jag har sett att de äter en hel del snö ute också. Snö är tydligen kul när man är tre-fyra år
Jag vågar inte uttala mig om huruvida brist på vatten i hagen är en mindre eller större risk än för lågt vattenflöde, men jag håller ändå med
@Mia_R till ganska stor del. Jag har resonerat som så att om min häst går ute 8 h och inte har något vatten de timmarna, så är det inte katastrof eftersom han har fri tillgång till vatten i hink inne. Det hade nog varit skillnad om han haft fri tillgång på grovfoder ute, då hade jag nog velat ha vatten i hagen också, för han verkar dricka mest i samband med att han äter hösilaget. Nu får han bara en tuss ute till lunch så det borde vara lugnt tänker jag. Och han dricker minst 30 L inne under en natt.
Jag tror helt ärligt att det är ett problem att folk inte har vattenhinkar utan bara vattenkoppar med för lågt flöde i. Läser man på om hästars naturliga drickbeteende inser man snabbt hur dåligt det är. Men visst, det är bekvämt för människorna med vattenkoppar. Saltbrist är nog en annan bidragande faktor, många vet inte hur stort hästens saltbehov faktiskt är utan pytsar lite hit och dit med nån matsked. Om hästen inte får tillräckligt med salt kommer den också dricka mindre.