Fodervärd och kull fråga !

Little_Mee

Trådstartare
Är fodervärd till en tik.
I vårt avtal och på SKK står det såhär;
"Det betyder att du inte kommer att äga din hund förrän den fått två valpkullar med minst en levande valp i varje kull, eller tills tiken fyllt fem år."

Min fråga är; när tiken fyllt 5år och ägarrätten tillfallit oss - får vi ta en kull/kullar på henne då eller nej.?

Sv: Fodervärd och kull fråga !

Ja, det får du (förutsatt att du följer SKKs övriga regler givetvis).

Okey!
Då ska jag läsa på en hel del, hon är strax över året nu så jag har ju tid! :p

En annan fråga;
vart kan jag räkna med att hamna i prisklass gällande kostnader för endast valparna?
15.000-30.000?

Beror ju självklart på antal valpar osv. men när det gäller dolda fel försäkringar, vet. bes. osv.. ?

Vet att hennes mamma klarar av förlossningarna bra, inget snitt och allt har gått bra och valparna är u.a på alla undersökningar, går bra på utställningar osv.
men man vet ju aldrig om just min tik kommer behöva snitt eller dyl och då kommer jag inte ta någon egen kull på henne - det har jag redan bestämt.

Men just i budget synpunkt - hur mkt kan jag tänkas behöva lägga undan ifall jag kommer ta en kull? O_o

Resa till hanen
Reg. Avgift
(Ev ytterligare meritering)
Annonsering
Märkning
Vaccinering
Besiktning (och ev ombesiktning)
Foder
Avmaskning
Dolda fel försäkring
Ev avelstillägg på tikens försäkring
Buffert
Fika till valpköpare
Hundmat
Slitage
Ev ytterligare hälsokoller (min ras ögonlyses tex som 8veckor).
Tillbehör att skicka med valpen till sitt nya hem
Ev medlemsavgift för dig
Ev uppfödarutbildning
Ev kennelnamn

Det är vad jag kommer på just nu. Finns en del bra info/tips på skks hemsida.
Nu är inte jag uppfödare så du får säkert bättre svar. Prisuppgifter brukar gå att hitta på tex veterinärens hemsida.

Fördelen du har är ju att du kommer veta hur det gått med tidigare valpar. Tänk på att följa upp dem. Förhoppningsvis kan du ju få hjälp av uppfödaren också.
"Nackdelen" att tänka på är att en hund inte ska ha för många valpar eftersom inte generna bör bli överrepresenterade i rasen. Den gränsen går ju olika beroende på hur stor rasen är till antalet.

Skulle tro att kostnaden varierar dessutom beroende på vad det är för ras. Olika typer och antal av hälsoundersökningar t.ex. Svårare (dyrare) att få använda en bra hane i vissa raser. Risk för snitt större hos vissa. Brukar rasen få små eller stora kullar. Osv.

En annan fråga;
vart kan jag räkna med att hamna i prisklass gällande kostnader för endast valparna?
15.000-30.000?
Det beror helt på vad du behöver. Jag har avlat på två olika raser och kostnaden skiljer sig åt rätt så mycket. Den ena rasen behöver man en bädd och en liten inhägnad till (chihuahua), men den andra rasen (Jack Russell) behöver man valpsäkra sitt hem betydligt mer. Och det kostar ju också ifall man behöver bygga en stor valphage och sådär.

Sen är parningsavgifterna väldigt olika beroende på ras. Vissa raser har rätt hög parningsavgift men låg levande valp-avgift. Andra raser är tvärtom.

Jag brukar räkna med att själva valpkullen kostar 2 st valpar. ;) Det brukar bli ungefär precis vad det kostar också.

Jag dräktighetskollar dessutom alltid mina tikar eftersom jag vill veta innan hur många som kommer ut. Då blir förlossningsdagen betydligt mer lugn i mitt sinne. Det kostar 800:- att röntga en tik dit jag går.

Sen har väl Jenka tagit upp alla andra kostnader.

Tack så hemskt mycket för super nyttig information!
Mycket av det hade jag redan i åtanke men super bra lista; ja ska spara den så kan jag både utöka den eller minska om det skulle vara så! :d

Precis, jag får ju mer kött på benen när uppfödaren tagit sina kullar - då vet jag lite mer om utgångsläget och vi har super bra kontakt så tips, råd och även uppföljning osv ska nog inte vara något problem när det väl närmar sig! :)

Men vad är vanligast?
Språng avgift enbart eller kombinerat med en "prislapp"/valp mm.?

Inom raser med få valpar elr komplicerade födslar uppskattar jag att det är vanligare med levande valp-avgift än i andra mer lättavlade raser med stora kullar.

Inte att förglömma är ju förlorad inkomst. Svårt att jobba heltid när man har en högdräktig tik och sedan valpar som ska passas i minst 8 veckor. Dessutom finns risk att det blir valpar kvar...allt beror ju på hur ens livssituation ser ut också, så otroligt svårt att säga hur mycket just den kullen kommer att hamna på i slutändan.
En ordentligt buffer tror jag är superviktig.

Inom raser med få valpar elr komplicerade födslar uppskattar jag att det är vanligare med levande valp-avgift än i andra mer lättavlade raser med stora kullar.

Aaa men då hänger jag med.! ;)

Tänkte på en helt annan sak när jag läste om det här med testikelintyg av fadern när valp reg ska skickas in - om en ev. hanvalp inte har fått ner testiklarna vid 8v ålder, när görs oftast nästa kontroll? Innan 1års ålder?
Ingår den "problematiken" i dolda fel?

Inte att förglömma är ju förlorad inkomst. Svårt att jobba heltid när man har en högdräktig tik och sedan valpar som ska passas i minst 8 veckor. Dessutom finns risk att det blir valpar kvar...allt beror ju på hur ens livssituation ser ut också, så otroligt svårt att säga hur mycket just den kullen kommer att hamna på i slutändan.
En ordentligt buffer tror jag är superviktig.

Nej det ska man aldrig glömma, blir att planera och knyta ihop säcken så gott man kan under den första tiden.!
Om vår livssituation ser likadan ut om ca 4år vet vi ju inte nu men OM den gör det så ska det inte vara några problem. :)

Japp, det blir att spara, spara och spara pengar nu ett tag framöver!
Hellre för stor buffert än för liten!
:D

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 399
Senast: Vicks
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 418
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hejsan. Finns det någon här som har erfarenhet av att vara fodervärd. Jag är själv det åt en av mina hundar, men uppfödaren i detta...
2
Svar
20
· Visningar
3 027
Senast: Voffisarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar