Fodervärd i svår knipa...

Sv: Fodervärd i svår knipa...

gör ett medryttarkontrakt som passar dig och skriver inte medryttaren(ev dennes målsman) på och börjar betala får dom se sig om efter en annan gratishäst..
medryttaren och dennes familj har absolut INGEN RÄTT att kräva att utnyttja din häst gratis om du inte vill det! :eek: när man säger det så märks det tydligt hur dumt det låter, att dom vägrar att betala men ändå ska använda hästen.. :crazy:

jag betalar gärna som medryttare om hästen är bra och jag får träna lite som jag vill (inte bara skritta 30 min i skogen 2 ggr/veckan utan vettig träning)

Tack för stödet!!! Varför tänker inte alla som du? :rofl:

Jag vill inte vara elak nu... men om du har svårt att få ihop de "vardagliga" kostnaderna för hästen redan som det är och alltså behöver en betalande medryttare så undrar jag hur du skulle klara eventuella skador/sjukdomar hos hästen?

Min lillkille har bott hos mig i ett år. Först krånglade det med kastreringen vilket innebar mediciner och massor av jobb under två veckors tid. Kostnaden blev inte så stor - någon tusenlapp eller ett par. Ett par månader senare blev han halt och veterinärvården då kom upp i 3200 kronor tror jag. Ytterligare några månader senare blev han sparkad i hagen kostnad efter att jag fått tillbaks på försäkringen blev väl kring 5000 ungefär.

Och det var ju ändå bara småskråmor det var frågan om.

Tänk över om du verkligen har ekonomin att klara eventuella sjukdomar - i annat fall kanske du bör lämna tillbaks hästen?

kl
Håller med. Finns nog inte. Ägaren ska stå för alla kostnader och vara tacksam att ha en medryttare som är villig att hjälpa till att motionera hästen utan ersättning....... (ir-i)
Nej, man måste nog ha ett annat upplägg (som jag skrev ovan) - man delar på hästen.

Jag förstår ditt problem. Jag kommer själv från en mindre stad och där tar man inte betalt av medryttare. Man är bara tacksam att någon vill ta hand om hästen ett par dagar i veckan. Sen får man tycka att det är rätt eller fel, men svårt att göra något åt. Det är helt enkelt medryttarnas marknad.

Men leta runt efter en del-fodervärd. Någon som är villig att ta 25% av kostnaderna, 25% av tiden och 25% av ansvaret. Men då måste du vara beredd att släppa ifrån dig 25% av bestämmande rätten så det gäller att hitta rätt person. Du kan ju även göra klart för din medryttare att hästen inte kommer att finnas kvar för förfogande. Man vet ju inte, de kanske ändrar sig och är villiga att vara med och betala. Något jag tycker de borde göra.

Kan du sänka hästens omkostnader på något vis. Kanske byta hovslagare, stall, foder… Du kanske kan ta extra pass i stallet och sänka din stallhyra eller få betalt från någon som slipper sitt. Låta hästen gå med på ridskoleverksamheten en dag i veckan (om sådan finns i närheten).

Senast ändrad:

alltså bör ingen skaffa häst.. för man kan ju aldrig vara 100% säker på att man kommer att kunna föda hästen i alla de år som man tänkt ha den..

tänk t.ex om man helt pötsligt förlorar jobbet för att företaget lägger ner eller flyttar? tänk om stallet brínner ner och man måste flytta hästen 2 mil längre bort för att "likvärdig" stallplats? tänk om ens äkta hälft dör? tänk om man själv blir skadad? tänk om det kommer andra oförutsedda utgifter? t.ex att bilen packar ihop? hur ska man kunna veta det innan man köper häst eller tar en häst på foder?

Jag har en medryttare som praktiskt taget får rida när hon vill och hur mycket hon vill
min fråga är, vad ska du med häst till överhuvudtaget med eftersom du varken har råd eller ens verkar ha intresse/tid eftersom du har en medryttare som får rida 7 dagar i veckan om hon vill???:confused:

alltså bör ingen skaffa häst.. för man kan ju aldrig vara 100% säker på att man kommer att kunna föda hästen i alla de år som man tänkt ha den..

Nä, inte ALLA ÅR kanske, allt kan ju hända!

Dock så bör man väl ha kalkylerat med att det ska kosta mer än sommarbeteskostnaderna!

Att skaffa häst på sommaren och sedan inte räkna med att det blir dyrare när hästen står på stall, det tycker jag är ej igenomtänkt!

min fråga är, vad ska du med häst till överhuvudtaget med eftersom du varken har råd eller ens verkar ha intresse/tid eftersom du har en medryttare som får rida 7 dagar i veckan om hon vill???:confused:

OK, så här det; hon går i skolan och slutar tidigt. Då tycker jag att hon gärna får vara hos hästen och om hon vill rida, pyssla, mocka mm, så gärna för mig. Men visst, jag förstår din fråga och den är väl kanske befogad. Ibland handlar man kanske mer med hjärta än med hjärna, men det gör kanske aldrig du?:mad:

OK, så här det; hon går i skolan och slutar tidigt. Då tycker jag att hon gärna får vara hos hästen och om hon vill rida, pyssla, mocka mm, så gärna för mig. Men visst, jag förstår din fråga och den är väl kanske befogad. Ibland handlar man kanske mer med hjärta än med hjärna, men det gör kanske aldrig du?:mad:

men handla med hjärnan nu då och gör dig av med hästen om du inte har råd.
Att hålla en häst i normala fall varje månad är ingenting av vad det kan kosta. Jag kan dra ett alternativ, jag hade häst på klinik 3 dagar, det kostade 42.000kr. 12.000kr fick jag ta ur egen ficka.
eller om man måste nödslakta, det kostar ca 6000kr och skall betalas inom 10 dagar.

Är det så att du knapp har tid eller råd så är det väl bättre att göra tjejen besviken och skicka tillbaks hästen.

Livet blir enklare för dig, tjejen får lära sig att allt inte är så enkelt i världen (visst, det är aldrig kul att göra någon besviken men hennes föräldrar kan ju köpa henne en egen häst istället för att låta dig hålla henne med en.).

Det är inte lätt att vara stor och ansvarstagande. Och inte alltid roligt heller för den delen.

Kostnader för sjukdomar etc, beror ju mkt på vilken försäkring man har, har man dålig ekonomi kanske man ändå ska ha en något dyrare försäkring men med fast självrisk. Och ha pengarna för självrisken på ett särskilt konto. Sedan finns det ju inte ens någon klinik här i norr, utan vi får väl slakta direkt vid akuta fall..:crazy::mad:Närmaste djursjukhus är det väl 70 - 80 mil till...
Men det jag menar är att förutsättningarna för att ha häst kan se väldigt olika ut. Till TS, kan du inte leta efter en billigare stallplats, lösdrift? Du kanske kan jobba av en del av kostnaden? Och givetvis ska du ta betalt för en medryttare, varför ska du betala för någon annans nöje??
Hoppas det ordnar sig, jag tycker det är klokt att du bara har hästen på foder så du ändå kan skicka tillbaka den i värsta fall.

Jo men hur bra försäkring man än har så kan man aldrig vara säker på att det täcker allt vad det kommer att kosta. att ha en försäkring med 60.000kr i vård räcker knappt till en buköppning. Jag har en häst som har 120.000kr i vet,vård och jag ser ju vad den försäkringen kostar och det verkar inte som att ts har så många kronor över.

Jag undrar vart dom finns nånstans...

Annonsera på blocket, buke, sätt upp lappar på ridskolan om det finns en och säg till medryttaren och föräldrarna att hon får sluta bums om du hittar ngn som funkar med hästen och som slantar lite.
Personligen anser jag att medryttare kostar en hel del, får mer hovslagarkostnader och foderkostnader och vissa slarvar med utrustning så jag kände mig som du -starkt utnyttjad.

Lycka till!

Har man inte råd att ha häst ska man heller ingen ha. Du skriver att det inte går runt som det är idag, hur ska du då klara av det om det skulle hända något?
Jag har en häst som för några veckor sedan gick igenom staketet o fick ett litet sår på insidan av vänster lår, hästen superhalt, o jag var tvungen att tillkalla veterinär, givetvis på jourtid:crazy:. kontant betalning krävdes, distriktarna här skriver inte gärna ut fakturor. Vet sederade hästen o kollade igenom såret, gav lite sprutor o skrev ut penicillin o "Butta" för 10 dagar. Jag hade ändå tur att det inte blev så fasligt dyrt, allt som allt med mediciner gick det på 3500kr. Givetvis har jag försäkring, men självrisken ligger på 2800kr o sen täcker det inte mediciner o förbandsmaterial (tror jag inte iaf).

Tycker nog du ska lämna hästen åter, du sviker inte hästägaren eller hästen, möjligen medryttaren som mister chansen att få rida gratis så mkt den vill.

Arabia- som äger 6 hästar o vet vad det kostar

Det är ju en av anledningarna till att välja ha häst på foder istället för att köpa! :p Att man kan lämna tillbaka ansvaret vid behov.
Förstår om det känns surt - men tänk dig ungefär samma sits med undantaget att man sen inte får hästen såld på ett halvår och riskerar att tvingas slakta hästen. Den sitsen jag är i nu! :angel:

Du kanske kan hitta en annan medryttare som betalar för sig?
Knepigt det där när det är familjen man ska ta hänsyn till. Själv tar jag hänsyn till när budgeten för utgifter plötsligt överskrider inkomsterna med flera tusen i månaden! :o
Alltid jättetråkigt att behöva släppa en häst som ju i princip blir en (om än tillfällig) livskamrat/familjemedlem. Men det är mycket roligare att ha häst när man har tid och råd. Kanske kan du själv bli medryttare åt någon annan om du lämnar tillbaka hästen?
Själv tycker jag alltid det är lättare att komma över en häst man haft om man skaffar en ny bekantskap som man också kommer bra överens med. För mig tog det iofs minst 2-3 månader innan jag slutade jämföra nya hästen med den förra jag haft som jag halvt idoliserat! :crazy:

Kan du inte hitta någon som kan ta över foderkontraktet o så kan du bli medryttare istället?
// Linda

Glöm att du sviker någon. Din medryttare antingen betalar eller inte. Om inte så kan de inget säga. Du kan inte rå över stallhyra mm.

Är läget som det är så är det. Du kanske har bättre ekonomi längre fram. Men har du inte råd så är det bästa du kan göra är att lämna tillbaka hästen.. Tyvär.

Du sviker ingen ägare heller. Detta är något de måste ta med i sina beräkningar. Att deras bortlånade djur kan komma hem..

Hoppas allt löser sej!

Du borde nog tänka igenom detta en gång till- för som andra har sagt så finns det en chans att hästen blir sjuk och om ekonomin redan tryter nu- vad gör du sen när det väl händer?
Vissa försäkringar tar ut enbart en självrisksumma, andra tar självrisk+ 20 % av kostnaderna. Sedan om försäkringen inte täcker så sitter du nog upp till armbågarna med räkningar. Och även om försäkringen täcker kanske den inte täcker ev. mediciner och förband som kan bli jättedyra i längden.

Men allt beror ju också på vad som står i ditt fodervärdskontrakt. Om ägaren tar på sig alla utgifter vid sjukdom så har du tur- men jag gissar på att så är inte fallet.

Visst kan du skaffa en betalande medryttare men du får nog tänka efter: har du verkligen råd med hästen om den blir sjuk?

Har man inte råd med en häst ska man nog sälja den, eller som i detta fallet - lämna tillbaka den till ägaren.
Det ÄR dyrt att ha häst och är man inte villig att prioritera med hästen i 1:a hand så är det nog bättre att inte ha häst, och kanske skaffa sig en medryttarhäst eller bara rida lektioner istället.

Som flera personer har nämnt redan så kan du ju ha oturen att råka ut för div. veterinärkostnader och då är ju frågan hur du har tänkt lösa dem om du har det jobbigt nu???

Att ta ut en avgift för medryttaren är ju ett alternativ, men för att faktiskt få det att gå ihop om det krisar så måste du ju ta ut en hutlös summa som garanterat ingen skulle betala.

Du kan ju fråga dig vad som är värt mest; Familjen eller hästen?

Som flera personer har nämnt redan så kan du ju ha oturen att råka ut för div. veterinärkostnader och då är ju frågan hur du har tänkt lösa dem om du har det jobbigt nu???

*halvt knapplån*

Jag kan inflika att min häst nyligen gjort illa sig i hagen, gick nog omkull och sträckte musklerna i låret. Denna historia slutade med 3 massage besök och 2 kiropraktorbesök och hamnade på mer än 3000 kr räkningar (och då inte inräknat diverse liniment och övrigt tjafs) och det var bara att punda ut pengarna och se glad ut. :crazy:
Om du har råd med att bara undanvara pengar sådär så kan du klart ha hästen kvar men annars borde du tänka om, för om du hamnar i sitsen att hästen blir sjuk så är det ju bara att betala- men då måste pengarna finnas där.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 340
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25