Fodervärd i svår knipa...

Z

zeppelin

Hej alla! Jag har hamnat i ett dilemma som jag inte vet hur jag skall ta mig ur; har någon erfarenhet av likande eller kan ni ge nåt bra råd?
Jag är sedan ett år tillbaka fodervärd åt en jättefin häst, vi har verkligen funnit varandra (känns det som) och allt går jättebra vad gäller ridningen. Det som inte går lika bra är min ekonomi:cry:! Jag får inte längre ihop det med familj, hus och häst. Den första tiden han var hos mig gick bra; han gick på bete och åt lagom med kraftfoder så ekonomin var inget problem. Men nu efter en lång vinter äter han massor, stallhyran har gått upp mm, mm, och nu funkar det inte... Jag har en medryttare som praktiskt taget får rida när hon vill och hur mycket hon vill och hon har hittills inte behövt betala något för det. Jag har frågat hennes föräldrar om de kan tänka sig att hjälpa till med omkostnader, men de vägrar. Jag har förklarat att jag inte kommer att kunna ha honom kvar om jag inte får ekonomisk hjälp och då känner jag mig som en utpressare! Men det känns som t ex "att äga en bil som man fullservar och tankar full med bensin och sen lånar ut för nöjesåkning". Det känns som om jag sviker alla i min närhet hur jag än gör; skickar jag tillbaka honom till ägaren sviker jag henne, min medryttare och hästen, men om jag inte gör det sviker jag min familj eftersom de tycker att min hobby bara kostar pengar och tid som annars skulle kommit familjen till del. Skit oxå:confused: Finns det nån som förstår mig...?

Sv: Fodervärd i svår knipa...

Hej alla! Jag har hamnat i ett dilemma som jag inte vet hur jag skall ta mig ur; har någon erfarenhet av likande eller kan ni ge nåt bra råd?
Jag är sedan ett år tillbaka fodervärd åt en jättefin häst, vi har verkligen funnit varandra (känns det som) och allt går jättebra vad gäller ridningen. Det som inte går lika bra är min ekonomi:cry:! Jag får inte längre ihop det med familj, hus och häst. Den första tiden han var hos mig gick bra; han gick på bete och åt lagom med kraftfoder så ekonomin var inget problem. Men nu efter en lång vinter äter han massor, stallhyran har gått upp mm, mm, och nu funkar det inte... Jag har en medryttare som praktiskt taget får rida när hon vill och hur mycket hon vill och hon har hittills inte behövt betala något för det. Jag har frågat hennes föräldrar om de kan tänka sig att hjälpa till med omkostnader, men de vägrar. Jag har förklarat att jag inte kommer att kunna ha honom kvar om jag inte får ekonomisk hjälp och då känner jag mig som en utpressare! Men det känns som t ex "att äga en bil som man fullservar och tankar full med bensin och sen lånar ut för nöjesåkning". Det känns som om jag sviker alla i min närhet hur jag än gör; skickar jag tillbaka honom till ägaren sviker jag henne, min medryttare och hästen, men om jag inte gör det sviker jag min familj eftersom de tycker att min hobby bara kostar pengar och tid som annars skulle kommit familjen till del. Skit oxå:confused: Finns det nån som förstår mig...?

Tråkig situation..

Men det är ju som så atyt ha häst kostar ju en del pengar, och tar en ganska stor del av ens tid.

Vad man bör göra innan man skaffar häst är att verkligen tänka efter om man kan få ihop det med pengar och eventuell familj.

Du måste väl ha förstått innan du tog hästen på foder att sommartiden med bete och lägre kostnad för foder, just är bara sommartid.?

Jag förstår dig. Du känner som om du måste välja mellan pest eller kolera!
Vet ju inte hur akut det är men det är snart dags för bete igen och då kommer ju kostnadera att gå ner lite. Så har du sommaren på dig att känna efter och förbereda omgivningen på hur du ska göra. Säger du upp avtalet så hinner ju både ägare och medryttare att ställa in sig på det. Kanske till och med komma med någon annan lösning. Man vet ju aldrig om t ex föräldrarna ändrar sig när de ställs inför faktum att hästen ska bort?

Vad man bör göra innan man skaffar häst är att verkligen tänka efter om man kan få ihop det med pengar och eventuell familj.

Fast om det verkligen funkar vet man ju inte förrän man har provat. Och det är väl därför man skaffar foderhäst istället för att köpa en?

Vad har du och medryttaren kommit överens om? Har ni något avtal eller rider hon när hon vill och hur mycket hon vill? Hur gammal är medryttaren? Förstår att hon inte är myndig eftersom du talat med hennes föräldrar. Har du möjlighet att skaffa någon annan medryttare som kan betala? Känns kanske taskigt mot den nuvarande men har du inte råd att ha hästen kvar blir ju situationen den samma iaf. Jag tycker inte det är fel om medryttare får vara med och betala en del av kostnaderna. De får mycket nöje som inte kostar dom någonting, samtidigt är jag medveten om att du får en hel del avlastning också.
Tycker inte en medryttare ska betala hästens utrustning, men vara med och betala skoning är inget högt krav.

Om jag hade varit du (och detta är alltså bara jag eftersom att jag inte är du...) så hade jag antingen sett till så att du och medryttaren gör upp ett kontrakt som innehåller det faktum att hon måste betala (I stockholm är det vanligt med ägare som tar 2000 kr. i månaden) eller skaffa en annan, betalande medryttare.
Jag hoppas att det löser sig för dig, att vara så sliten mellan två saker kan inte vara lätt, lycka till, hoppas att du kommer fram till en lösning:)

jag tycker du ska säga det till medryttaren att jag behöver hjälp med pengarna och behöver en som betalar. så hon får ju då välja, betala eller söka ny häst. det kanske låter elakt att säga så men ja tycker du ska tänka lite på dig själv. inte bara säga okej när dom inte vill betala.
hoppas det löser sig.

Du... Jag tycker gott att du kan ta betalt.

Min tidigare medis betalade jag inget för, eftersom jag och ägaren hade ett utbyte i avtalet. Jag fick rida hur mkt jag ville mot att jag såg till att hästen lugnade ner sig, blev mer stabil och utvecklades positivt.
Om jag inte hade gjort det hade hon blivit tvungen att sälja honom eftersom han var alldeles fö rmkt på tårna för hennes del.

Min nuvarande medis betalar jag för (stallhyran) och då kan jag nöjesrida som jag vill så länge han inte mår dåligt av det. Han är en häst som kan utveckla min ridning och som jag kan känna mig helt trygg med.
Så jag betalar gärna, jag vet att det inte är gratis att ha häst.
Ta stallhyran, eller skoningen, som betalt. Det är inget konstigt bara du talar om varför... Du har inte råd att hålla dig själv eller din medis med häst som det är just nu...

Tycker som de flesta andra att du gott kan ta betalt, om inte medryttaren utvecklar hasten, utan bara rider "vanligt" ar det inte for mycket begart att du fa hjalp.
Min tidigare medryttare betalade 200 i manaden, Hade tva fasta dagar och oftast en till, hon fick gora det hon ville nar hon red, trana, rida ut, ja, det som kandes bast for dagen. Sen hjaplte hon aven frivilligt till med ut- och inslapp, men det var nagot som kom upp efter nagra manader.
Att du begar en summa for foder eller skoning varje manad ar defenitivt inte for mycket begart.

Nä, jag tycker inte det är för mycket begärt! Jag kan säga så här; jag kommer ursprungligen från stlm och där är det mer eller mindre kytym att man betalar en del av kostnaderna, men här på landet är kulturen en helt annan. Är det rimligt att en betalar allt och nån annan gör allt kul? Jag är visserligen mkt tacksam för all hjälp men inte till vilket pris som helst... kommer inte ifrån känslan av att bli starkt utnyttjad.:confused:

Jag bor också på vischan, om min medryttare betalar 300 kr/månad. Då har hon bara 2 dagar/vecka. Jag tycker gott du kan ta betalt, men frågan är ju om du har råd att ha kvar hästen ändå? Det är förmodligen inga större pengar du kan begära?

skaffa ny medryttare! de finns gott om medryttare som är villiga att betala.

Nu vet jag ju inte omständigheter och hur mkt som saknas heller men har lite förslag:

Försök få medryttaren att betala lite iaf, tex ge ridlektioner för henne så tycker väl föräldrarna det är ok.

Försök förhandla om stallhyran och vad som ska ingå, kanske kan du fixa eget strö och billigare hö (därmed inte sämre men storbal oftast billigare) sätt medryttaren på att göra höpåsar för veckan... Byt till ett billigare kraftfoder el blanda upp med korn / havre som är billigare.

Låt hästen gå på sommarbete, ta av skorna en period.

Man måste ju rätta munnen efter matsäcken som det så fint heter. Det viktigaste är att DU VILL ha häst med allt det innebär, som friskvård för din kropp och själ. Din familj måste förstå ditt behov av det, dåligt samvete är aldrig bra. Då måste man se över sin situation. Kanske kan du bli medryttare på någon annan häst och "bara få ta det roliga" mer semesterpengar över och familjen glad....

Hoppas du finner lösningen!

gör ett medryttarkontrakt som passar dig och skriver inte medryttaren(ev dennes målsman) på och börjar betala får dom se sig om efter en annan gratishäst..
medryttaren och dennes familj har absolut INGEN RÄTT att kräva att utnyttja din häst gratis om du inte vill det! :eek: när man säger det så märks det tydligt hur dumt det låter, att dom vägrar att betala men ändå ska använda hästen.. :crazy:

jag betalar gärna som medryttare om hästen är bra och jag får träna lite som jag vill (inte bara skritta 30 min i skogen 2 ggr/veckan utan vettig träning)

Fast om det verkligen funkar vet man ju inte förrän man har provat. Och det är väl därför man skaffar foderhäst istället för att köpa en?

Jo, men om man har ekonomi för att klara det, det vet man ju förhoppningsvis innan.

I alla fall jag skulle inte våga skaffa mig en häst om jag inte var helt säker på att kunna "föda" den.

Vore jag hästägare och lämnade ut min häst på foder så skulle jag inte bli speciellt road om den som tagit min häst på foder insåg efter betet att det är dyrare än så att ha häst. Då anser jag att man inte tänkt efter ordentligt.

Det tar ju trots allt en stund att leta upp en ny fodervärd samt att det är ju inte helt lyckat att hästen får åka runt till olika som "ska prova sig fram".

Fast nu har jag ju varken foderhäst utlånad eller är fodervärd heller så vad vet jag.

Talar bara utifrån hur jag skulle se det.

Om medryttaren ska betala eller inte beror ju lite på vad det är för häst också, och om medryttaren är duktig eller inte.

Men det är ju ditt beslut som ägare, och om hon inte vill betala så kan du se dig om efter en annan betalande medryttare.

Räkna ut vad som borde vara en lämplig betalning och ge din medryttare alternativet att antingen börjar hon betala eller så ser du dig om efter en annan betalande medryttare.
Alternativ nr 2 är att lämna tillbaka hästen.

Försök köp hösilage i storbal. Betydligt billigare! Du kanske kan dela med några andra hästar, annnars blir ju ensilaget snabbt dåligt.
Försök få tag i foder av någon lokal bonde. Det brukar inte vara så dyrt att köpa havre och korn av dom. O du, allt "specialfoder" som försäljare säger att din häst behöver är inte alls nödvändigt om du inte möjligtvis tävlar på elit-nivå. Många gånger räcker ett bra ensilage/hö tillräckligt! Jag betalar 1 kr/kg för havre och korn. Sen köper jag kraftfoder av en bonde för 2,50/kg. Hösilaget kostar 200kr/bal (ca 400kg ) Tycker gott att du kan kräva en summa varje månad av din medryttare! Lycka till!

Finns egentligen bara ett alternativ (om du ska ha kvar hästen) - att försöka hitta någon att dela kostnader (och allt annat) med.
Finns flera häromkring som delar foderhäst. I de fall jag känner till som fungerar har de delat upp veckorna. I ett annat fall (där det förkommer en hel del tjafs) har de delat upp dagarna - det har inte funkat. Det är byten hit och dit och de har till slut svårt att hålla reda på vems dag som är vems!

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 340
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25