Fodervärd/Delägare?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Tofslan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 389
T

Tofslan

Nu måste ni hjälpa mig lite. Vad ett fodervärdsavtal innebär tycker jag att jag har koll på men vad innebär det att vara delägare till en hund?

Det är nämligen så att jag har varit hundvakt åt en hund sedan slutet februari, några kvällar varje vecka. Hunden har redan två ägare,mor och dotter som driver en kennel. Hunden har bott hemma hos dottern, men nu flyttar dottern och kan inte ta med sig hunden. Hundens bett är i nuläget inte godkänt alltså kan kenneln inte använda honom, men bettet förbättras hela tiden i och med tandbytet så det kan bli godkänt om ett tag.

Jag har blivit tillfrågad om jag vill ta hunden, först var det tal om att jag skulle köpa den men nu när bettet blir bättre så vill kenneln behålla avelsrätten iaf. Dottern säger att hon inte vill förlora hunden om han har utställningspotential.

Jag går inte med på att ta honom ett tag på jag genom mitt arbete måste ha honom hos hundvakt iaf några dagar i veckan, den hundvakt som finns att tillgå kostar ca 1000 kr per månad, pengar som jag inte kan sätta på hunden om bara har honom ett tag.

Jag anser att fodervärd vore en bra överenskommelse men modern förespråkar ett delägarskap. Jag vet är rädd för att ett delägarskap bara kommer att leda till problem i framtiden.

Just nu är jag förvirrad och vet varken in eller ut och funderar på att strunta i denna underbara hund som jag älskar och köpa en egen valp om något år istället.

Så vad skulle ni göra? Vad vet ni om delägarskap/fodervärd?

Sv: Fodervärd/Delägare?

Jag har varit delägare på min ena hund, jag och uppfödaren kom överrens om vad det innebar för oss båda. Vi skrev ett köpeavtal och skrev in "delägarskap" på "eventuella överenskommelser" och jag betalade hälften av hunden.

Jag skulle dock inte vara varken delägare eller fodervärd åt en hund om jag inte kände att det fungerade till 120% mellan mig och (den andre) ägaren.

Mm, just nu känns det väl som de egentligen vill ha honom själva men vill ha någon som tar honom om honom medan dottern pluggar. Det funkar ju inte om det blir så stora kostnader för mig, jag kan inte lägga ut flera tusen kronor och sen vill de ha honom igen.

Jag är väldigt skeptiskt till sådana där överenskommelser. Då ska man vara helt på det klara med vad som ingår/inte ingår, det ska finnas nedskrivet så man inte hamnar i tvist och så bör man komma överens med den andra ägaren till 100%. Ett "delägarskap" kan ju utformas precis hur som helst?

Jag skulle avvakta om jag var du. Antingen går de med på ett regelrätt fodervärdsavtal, säljer hunden till dig med bibehållen avelsrätt eller så söker du rätt på en "egen" valp. Att få en massa krångel i efterhand lägger sig som ett rätt stort svart moln över lyckan att ha egen hund.

Låter klokt att avvakta. Nog kan ett delägarskap utformas så som man vill men jag är rädd för att jag blir i kläm och missnöjd i detta fall och det är ju fel mot både hunden och mig.

Låter klokt att avvakta. Nog kan ett delägarskap utformas så som man vill men jag är rädd för att jag blir i kläm och missnöjd i detta fall och det är ju fel mot både hunden och mig.

Ja det är den känslan jag får också, att delägarskap i det här fallet främst faller till "deras" fördel. Skillnad om du från början känt förtroende och litat på dem, men nu säger även din magkänsla annat.

skulle aldrig betala för en hund som hade en defekt vid köpetillfället även om den KAN växa bort. Men jag är ju uppfödare och vill undvika "lotteri" i min avel.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
2 183
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 838
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 557
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Uppdateringstråd #2