Fodervärdskontrakt, hjälp!

@OutOfService jag gör mig inte lustig över dig öht? det är ju du som valt att ha ngt väldigt gravt agg mot mig utifrån tidigare kritik jag gett dig i de trådar där du hängt ut din fodervärd och anklagat denne på alla möjliga viss misstroendemässigt osv.

Jag tycker det blir märkligt utifrån det att du hänger upp dig och lägger så stor vikt vid det jag kommenterar eller kritiserar konkret utifrån det. Jag har inget intresse av dig personligen öht i sig. Men dina trådar har varit märkliga och när jag svarar de få gånger jag gör det så har du tydligen ngt personligt agg mot mig som du svarar på oavsett vad jag skriver och då svarar jag givetvis på det då det blir lite absurt ang. det du skrivit och fått kritik på sen tidigare. Tråkigt om du öht hänger upp dig på en enskild användare på sociala media såtillpass att du dels tillskriver att hela forumet lär ha koll på vad jag skriver till dig, och dels att du tydligen har en permanent uppfattning om mig öht oavsett vad som skrivs osv. Du ska nog inte läsa eller svara på vad jag skriver öht tänker jag, utifrån det - går bra att välja inställningar på forumet om man inte vill se vad folk skriver....

Du tycker tydligen fortfarande det du tyckte i dina uthängningstrådar ang. FV tidigare enligt det du redogjort för i detta svar till mig . Då förstår jag inte riktigt ditt svar öht eller vad du lärt dig eller vad du tycker är bättre nu att låna ut hästen igen annat än att du denna gång tror du känner folk osv och att det blir bra utifrån det? har du ett avtal denna gången eller litar du på magkänslan bara att denna gången blir det bättre och du kommer inte belasta den du lånar ut till och snacka skit om dessa på sociala media om ngt går snett i din värld?
 
@OutOfService jag gör mig inte lustig över dig öht? det är ju du som valt att ha ngt väldigt gravt agg mot mig utifrån tidigare kritik jag gett dig i de trådar där du hängt ut din fodervärd och anklagat denne på alla möjliga viss misstroendemässigt osv.

Jag tycker det blir märkligt utifrån det att du hänger upp dig och lägger så stor vikt vid det jag kommenterar eller kritiserar konkret utifrån det. Jag har inget intresse av dig personligen öht i sig. Men dina trådar har varit märkliga och när jag svarar de få gånger jag gör det så har du tydligen ngt personligt agg mot mig som du svarar på oavsett vad jag skriver och då svarar jag givetvis på det då det blir lite absurt ang. det du skrivit och fått kritik på sen tidigare. Tråkigt om du öht hänger upp dig på en enskild användare på sociala media såtillpass att du dels tillskriver att hela forumet lär ha koll på vad jag skriver till dig, och dels att du tydligen har en permanent uppfattning om mig öht oavsett vad som skrivs osv. Du ska nog inte läsa eller svara på vad jag skriver öht tänker jag, utifrån det - går bra att välja inställningar på forumet om man inte vill se vad folk skriver....

Du tycker tydligen fortfarande det du tyckte i dina uthängningstrådar ang. FV tidigare enligt det du redogjort för i detta svar till mig . Då förstår jag inte riktigt ditt svar öht eller vad du lärt dig eller vad du tycker är bättre nu att låna ut hästen igen annat än att du denna gång tror du känner folk osv och att det blir bra utifrån det? har du ett avtal denna gången eller litar du på magkänslan bara att denna gången blir det bättre och du kommer inte belasta den du lånar ut till och snacka skit om dessa på sociala media om ngt går snett i din värld?


Men är du på riktigt? Tror att jag känner folk? Dessa människor som jag enligt dig tror jag känner har jag då trott mig känna i 10 år, jag arbetade hos dom under 1 år där jag då alltså tillbringade 12-14 timmar om dagen 7 dagar i veckan under 1 års tid tillsammans med dessa människor. Jag säger inte att jag litar på människor till 200% som jag tror mig känna.
Om jag har ett avtal denna gången? Jag hade ett avtal sist också, med vissa brister ja.. men jag hade ett avtal och av dom brister som fanns där har jag lärt mig och dom bristerna kommer inte finnas denna gången.

Och återigen som jag har skrivit så många ggr till dig, jag snackade inte skit i den bemärkelsen. Jag var fullkomligt ärlig mot fv HELA tiden och hon var mycket väl medveten om vad jag tyckte. Och att jag var nojjig/överbeskyddande/hade svårt att släppa kontrollen är ingenting jag sticker under stolen med, det står jag för och har gjort hela tiden.

Att du inte ser skillnaden på att låna ut till den förra tjejen och till den här tjejen trots mina förklaringar det kan inte jag hjälpa. För mig är det en enorm skillnad att veta att jag har människor jag litar på till 200% som har koll också än att låna ut till en random människa 20 mil bort.
 
Testar med att ställa en ny fråga i min gamla tråd!

Hade ju inga planer på att låna ut prinsen igen, men nu har det ändå blivit så att han antagligen kommer lånas ut igen och då till en tjej som ridit honom i "mitt" stall under nästan 4 veckor.

Men så funderar jag på försäkringen och kontraktet och vill ju gärna ha några ideér själv innan jag pratar med blivande fd och lyssnar på vad hen har för tankar.

Prinsen har ju sin reservation som jag naturligtvis ska försöka bli av med, men om jag inte blir av med den så ställer det ju till det lite. Min tanke är då att skriva i kontraktet at fv står för självrisk + veterinärkonstnader om hästen skadar sig, men om han skadar sig och veterinären säger att hen tror att det beror på den gamla skadan att jag då står för kostnaderna. Men att det då krävs att veterinären säger att det beror på den skadan och försäkringsbolaget naturligtvis.

Med lite annan formulering och lite mer lättförstått kanske, men det är iallafall min tanke. Är det en konstig tanke?

Självklart ska du stå för alla veterinärkostnader som försäkringsbolaget inte vill ersätta oavsett vad veterinären säger. Den nya fodervärden kan rimligen inte hållas ansvarig på något sätt när det gäller gamla skador.

Hur lyckades du få en reservation?
 
Självklart ska du stå för alla veterinärkostnader som försäkringsbolaget inte vill ersätta oavsett vad veterinären säger. Den nya fodervärden kan rimligen inte hållas ansvarig på något sätt när det gäller gamla skador.

Hur lyckades du få en reservation?

Fast skadan är utläkt och det finns inga men av skadan så hade det inte vart för reservationen så hade jag inte skrivit i kontraktet att jag betalar.

Hästen var lågt försäkrad när han skadade sig och när jag då höjde försäkringen fick han reservationen.
 
Jag tycker fortfarande att en fodervärd har ansvar för hästen denne lånar, oavsett om det är min häst eller inte. Lånar man något och det går sönder när man lånar det så är man ansvarig, så enkelt är det och det har som sagt var inte ändrats. Jag tycker fortfarande att prinsens fd fv har/hade ansvaret för den skadan och hade jag velat sälja honom så tycker jag att hon hade vart skyldig att betala mellanskillnaden för vad han var värd innan skadan och efter. Nu skulle/ska jag inte sälja honom och jag hade/har inga planer på att dra det till sin spets, men mina åsikter är fortfarande kvar.

En fodervärd är ansvarig upp till den gräns man avtalar om varken mer eller mindre. Förutom detta är hästens skada är läkt, vad mer ska den stackars fodervärlden vara ansvarig för i dina ögon? Vad du valt för försäkring?
 
Fast skadan är utläkt och det finns inga men av skadan så hade det inte vart för reservationen så hade jag inte skrivit i kontraktet att jag betalar.

Hästen var lågt försäkrad när han skadade sig och när jag då höjde försäkringen fick han reservationen.

Ja men nu så skrev du "om han skadar sig och veterinären säger att hen tror att det beror på den gamla skadan att jag då står för kostnaderna." inte att om försäkringen täcker. Det är en avsevärd skillnad, försäkringsbolaget lär snarare gå efter policyn "om det på "om det inte går att utesluta att skadan kan ha påverkat".

Reservationen är väl rimligen endast på höjningen av försäkringen då. Enklast är att du står för det försäkringen inte täcker och fodervärlden endast står för självrisken.
 
En fodervärd är ansvarig upp till den gräns man avtalar om varken mer eller mindre. Förutom detta är hästens skada är läkt, vad mer ska den stackars fodervärlden vara ansvarig för i dina ögon? Vad du valt för försäkring?

ja och avtalat var att fv skulle stå för alla veterinärkostnader.
 
Har läst några av dina fodervärdstrådar, det verkar ha varit så mycket strul.

Är du verkligen helt säker på att du vill låna ut igen? Har du funderat på att sälja hästen istället? :)
 
Men inte för eventuell värdeminskning och det är den du beklagar dig över nu och whinar över att du inte fått men ädelmodigt inte tänker driva det vidare.

Nej jag whinar inte. Jag har bara förklarat att mina åsikter fortfarande är dom samma, det var inre jag som drog upp gamla kontraktet och gamla fv igen.
 
Har läst några av dina fodervärdstrådar, det verkar ha varit så mycket strul.

Är du verkligen helt säker på att du vill låna ut igen? Har du funderat på att sälja hästen istället? :)

Frågan gällde inte hurvids jag ska låna ut igen eller inte. Du kan även läsa mina svar till Mackan där jag förklarar varför jag valt att låna ut igen och att det är en väldigt stor skillnad på denna och förra gången.

Hade jag velat sälja så hade jag gjort det, men det vill jag inte. För jag kommer ångra det den dagen jag är redo för häst igen.
 
Nej jag whinar inte. Jag har bara förklarat att mina åsikter fortfarande är dom samma, det var inre jag som drog upp gamla kontraktet och gamla fv igen.

Jag uppfattar det som du whinar och den du drog upp det alldeles självmant, ingen annan visste att du ansåg att fodervärden trots att det inte avtalats borde ersätta dig för att försäkringen inte täckte utan du behövde höja beloppet och då med reservation.

Jag tycker inte du ska lämna ut hästen på foder just utifrån dina svårigheter att släppa taget, ditt kontrollbehov, dina smått orimliga krav på fodervärden. Själv skulle jag hyllat en fodervärd som din förra som verkligen tagit ansvaret så pass väl som hon gjorde trots brister i avtal och försäkringsskydd och trots att du skrev en massa skit på internet om historien.
 
Jag uppfattar det som du whinar och den du drog upp det alldeles självmant, ingen annan visste att du ansåg att fodervärden trots att det inte avtalats borde ersätta dig för att försäkringen inte täckte utan du behövde höja beloppet och då med reservation.

Jag tycker inte du ska lämna ut hästen på foder just utifrån dina svårigheter att släppa taget, ditt kontrollbehov, dina smått orimliga krav på fodervärden. Själv skulle jag hyllat en fodervärd som din förra som verkligen tagit ansvaret så pass väl som hon gjorde trots brister i avtal och försäkringsskydd och trots att du skrev en massa skit på internet om historien.


Förra fv är det klart med och finns inga problem med, vi var överens när hon lämnade hem hästen.
Och du behöver inte tycka att jag ska låna ut hästen igen, jag bad inte om åsikter angående det. Jag och nya fv är överens och jag har förklarat varför det inte är samma sak nu och varför jag kan slappna av mer nu. Jag är medveten om mina bekymmer med kontrollen och är öppen med mina krav, jag tvingar ingen att låna häst av mig. Förra fv visste precis vem hon lånade häst av vad gäller mina kravoch kontrollbehov, det var inget jag hymlade med. Hon valde att acceptera det utan tvång. Men det är som sagt över sen ett par månader och inget som har med den här fv att göra.

Jag hade en fundering angående kontraktet nu, det var allt. Att ni inte tycker jag ska låna ut igen var inget jag frågade om.
 
Frågan gällde inte hurvids jag ska låna ut igen eller inte. Du kan även läsa mina svar till Mackan där jag förklarar varför jag valt att låna ut igen och att det är en väldigt stor skillnad på denna och förra gången.

Hade jag velat sälja så hade jag gjort det, men det vill jag inte. För jag kommer ångra det den dagen jag är redo för häst igen.

Min fråga var vänligt menad.
 
Förra fv är det klart med och finns inga problem med, vi var överens när hon lämnade hem hästen.
Och du behöver inte tycka att jag ska låna ut hästen igen, jag bad inte om åsikter angående det. Jag och nya fv är överens och jag har förklarat varför det inte är samma sak nu och varför jag kan slappna av mer nu. Jag är medveten om mina bekymmer med kontrollen och är öppen med mina krav, jag tvingar ingen att låna häst av mig. Förra fv visste precis vem hon lånade häst av vad gäller mina kravoch kontrollbehov, det var inget jag hymlade med. Hon valde att acceptera det utan tvång. Men det är som sagt över sen ett par månader och inget som har med den här fv att göra.

Jag hade en fundering angående kontraktet nu, det var allt. Att ni inte tycker jag ska låna ut igen var inget jag frågade om.

Man kan inte beställa de svar man önskar på Buke, vill man ha det så är det bäst att enbart fråga sig själv.
 
Är det inte bättre att låta någon bli medryttare, i stället för att lämna ut på foder, så att du själv har största ansvaret och kontroll över hästen? Då får du ju ändå avlastning (tidsmässigt och ev. ekonomiskt beroende på vad ni avtalar).
 
Är det inte bättre att låta någon bli medryttare, i stället för att lämna ut på foder, så att du själv har största ansvaret och kontroll över hästen? Då får du ju ändå avlastning (tidsmässigt och ev. ekonomiskt beroende på vad ni avtalar).

Hon började som medryttare och har nu tagit hem hästen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 135
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 320
Gnägg Många av er har väl säkert läst mina trådar om min älskade prins och fodervärdar. 2013 var året från helvetet för min del, jag gick in...
Svar
19
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 056
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp