Fodervärd

J

Java87

Nu ligger nog denna tråd fel men flytta den då isf:)
Funderar på det här med när man lånar en häst. Jag anser att den man lånar hästen av ska betala försäkringen för hästen. Händer det något så får ju jag som "lånare" inte några pengar från förs.bolaget för hästen. Om jag går till mig själv om jag skulle låna ut min häst så vill ju jag veta att försäkringen blev betald. Skulle då därför stå för den själv. Hur tycker ni??:confused:
 
Sv: Fodervärd

Det vanligaste är att ägaren står för försäkringen. Däremot vet jag de som haft avtal om att fodervärden betalar självrisken. Men det där får man nog komma överens om med ägaren, finns inga klara regler.
 
Sv: Fodervärd

man bör som hästägare alltid ha kvar föräkringen och se till att den betals, sedan kan man göra upp med fodervärden att dom står för försäkringen, men betalar till hästägaren.
 
Sv: Fodervärd

Om det är ett problem, varför inte göra så att fodervärden betalar veterinärvårdsdelen (men till ägaren då) och ägaren står för livpremien?
 
Sv: Fodervärd

Java87 skrev:
Nu ligger nog denna tråd fel men flytta den då isf:)
Funderar på det här med när man lånar en häst. Jag anser att den man lånar hästen av ska betala försäkringen för hästen. Händer det något så får ju jag som "lånare" inte några pengar från förs.bolaget för hästen. Om jag går till mig själv om jag skulle låna ut min häst så vill ju jag veta att försäkringen blev betald. Skulle då därför stå för den själv. Hur tycker ni??:confused:
Men...vadå inte få ut några pengar? Ett sto som stod här genomgick rätt ordentliga korrigeringar i mun, bog och hovar. Jag betalade självrisken och då ägaren skrivit en fullmakt fick jag ut resten på försäkringen. I vårt fall stod visserligen ägaren för försäkringen men det hör ju inte hit egentligen. Skriv vettiga avtal MED fullmakt till försäkringsbolaget.:cool:
 
Sv: Fodervärd

Hästägaren är den som har intresse i att hästen är försäkrad. Då är det också hästägaren som betalar för försäkringen.
 
Sv: Fodervärd

min en häst har jag betalat liv på och fodervärden veterinärvård.
hon kostar så pass lite och jag har haft henen försäkrad så länge att jag inte orka krångla med att säga upp o teckna ny.
min andra häst betalar fodervärden hela försäkringen, se det lite som en betalning för att dom få låna min häst alldeles gratis
 
Sv: Fodervärd

som ägare står jag ALLTID för livförsäkringen (hur ska jag veta att fodervärden betalar den?) - det är ju jag som äger hästen (=får ut något om hästen måste avlivas), medan däremot vet.delen betalas av fodervärden. det är normalt inom travet när man leasar häst.
 
Sv: Fodervärd

om hästen bli sjuk under tiden den är ute på foder så är det fodervärden som ansvar aför att hästen ska bli frisk och betalar för veterinären
då ligger det ju i fodervärdens intresse att ha hästen veterinärvårdsförsäkrad, annars kan det bli ganska ordentliga summor man tvingas hosta upp
 
Sv: Fodervärd

om jg har fattat det hela rätt så om fodervärden struntat i att betala livförsäkringen och hästen skulle dö så är fodervärden skyldig att betala ägaren den summa som man skulle fått från försäkringsbolaget.
iaf va det så jag fick höra när jag skrev kontrakt när jag lämnade bort min ponny
 
Sv: Fodervärd

Jag har försäkringen på hästen som är utlånad på foder dock ska fodervärden om den har hästen mer än ett år betala försäkringspremien till mej.

Lånar hästar på foder själv. En del har vi övertagit/tecknat ny försäkring som står på oss och en del står ägaren kvar men vi betalar. Har även en som jag fått men gammla ägaren betalar försäkringen!!! Hon ville det då jag hjälpte till så att hästen fick det bra då hon inte kunde ha kvar den.
 
Sv: Fodervärd

Min ponny är utlånad och vi har löst det som så att jag betalar försäkringen,men om något händer hästen under tiden han är utlånad så står fodervärden för självrisk osv.
 
Sv: Fodervärd

Jag betalar hela försäkringspremien på min shettisvalack. Mest för att den är så låg och inte känns som någonting att bolla med.

Om jag lånade ut en häst med dyrare premie skulle jag nog vilja att fodervärden stod för veterinärvårds delen (eftersom den kommer fodervärden tillgodo) och jag själv står för livdelen (eftersom den kommer mig tillgodo).

Ev. självrisk och kostnader som inte försäkringen täcker står fodervärden för. Med undantag för sådant som skulle kunnat uppstå innan fodervärdstiden.
 
Sv: Fodervärd

Java87 skrev:
Nu ligger nog denna tråd fel men flytta den då isf:)
Funderar på det här med när man lånar en häst. Jag anser att den man lånar hästen av ska betala försäkringen för hästen. Händer det något så får ju jag som "lånare" inte några pengar från förs.bolaget för hästen. Om jag går till mig själv om jag skulle låna ut min häst så vill ju jag veta att försäkringen blev betald. Skulle då därför stå för den själv. Hur tycker ni??:confused:

Jag håller fullständigt med, fast å andra sidan om hästen gör sig illa på grund av den som lånar hästen, till exempel skador vid ridning, dålig hovvård, eller nått, då skall ju den som lånar hästen betala veterinären. Jag lånar två hästar och den tredje e min, fölet. Hon som jag lånar de andra av betalar försäkringen men jag hjälper till ifall om det skulle vara något, dock har det inte hänt nått så men jag tycker att det är ägarens ansvar att stå för försäkringar/vaccinationer för det är ju ändå deras häst.
Hon betalar livförsäkring osv men jag tar självrisken och veterinärkostander ifall det skulle hända nått för jag har ju ansvar för hästarna så länge jag står som fodervärd.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 059
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 145
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 629
Senast: SwedEmB
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 118
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp