Fodertips?

D

Dark_Iris

Min ponny har börjat tunna ur lite nu, och jag funderar på om jag inte borde börja stödfodra med något för att hålla henne i bättre hull...
Hon är korsning fjording/New forest, men är ganska svårfödd.
Hon tränas och tävlas rättså hårt, och börjar som sagt se lite väl tunn ut nu.

Hon är tyvärr allergisk mot korn och kornkross, alltså kan jag inte ge det för att hålla uppe hullet.
Hon äter nu (på en dag):
5 kg hö
6 kg hösilage
0,5 kg havre
1 l betfor
1 dl mineraler

Jag vet inte om jag verkligen ska öka mer på grovfodret, utan funderar på att lägga till exempelvis lusern el. dyl.
Har ni några tips?

Krafft och liknande foder ska väl vara havrebaserade och inte innehålla korn?
Vill ha något som är snällt då hon är ganska känslig för olika foder och foderbyten... Vad är det bästa? :p

Sv: Fodertips?

Hej!

Tipsar om vanlig rapsolja, finns att köpa dunk på affären och ge en -två¨dl i maten..ev lusern till hjälpen, hjälpte våran ponny att få upp hullet. :)

Tyvärr är hon väldigt kräsen också. :angel: Jag har försökt ge henne linfröolja i maten, men hon äter väldigt dåligt med oljan... Tyvärr.
Men lusern borde väl även kräsna ponnysar äta? :p

Jag gillar lusern!

Min ponny åt alltid lusernpellets och var bra på det!
Det bökiga med det är ju att det måste blötas och svälla, och det blir väldigt "slafsigt" runt krubban!
Mkt extra städning;)

Hästen jag har hemma just nu (haha, vad dumt det lät:p)
är lite mer finsmakare och tyckte lusernpelletsen var lite för slabbig, så henne ger jag lusernhack istället. Det äter hon med god aptit!
Fungerar superbra!

Hej
Krafft Grov har fått mina hästar att öka i vikt när det har behövts. Krafft finns i många olika varianter. Någonting som jag också gav på sommaren när hästen svettades mycket var elektrolyter det hjälpte hästen att återhämta sig efter hårda pass

skulle ge krafft grov tror jag. eller lusern, får inte tjalle lusern? då kan ni ju beställa ihop?.
Skulle vilja ge henne majsolja och linfröpellets också. men kan ju bli svårt om hon är kräsen. Fast det smakar ju inget om du blandar det i betforen?

Tack för alla tips. jag tror jag ska försöka få i henne lusern :)

Olja och linfrö och foderjäst o syl. har jag försökt få i henne, men hon är hemskt kräsen, hon äter det inte om det är den minsta droppe olja i :p
Dumma ponny...

men vi får prova med lusern.

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 337
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 251
Senast: mackan
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka