Fodertillskott för heta hästar

G

Genesis

Jag har fått tipset av min veterinär om att prova ett fodertillskott som är speciellt för heta och stressade hästar, kommer tyvärr inte på vad det heter just nu. Men ska kolla upp det. Man ger det dagligen, och det ska verka lugnande utan att hästen blir "dåsig".
Är det någon här som har provat något liknande på en het/stressad häst?
I så fall, har det fungerat?

Sv: Fodertillskott för heta hästar

Veterinärerna sålde ett preparat som heter tryptovit (tryptofan) ett tag. Det flesta har nog slutat då det räknas som doping.
Finns nog nån gammal tråd om det.

Det var Tryptovit jag menade, med Tryptofan i. Det säljs fortfarande och enligt min vet. klassas det inte som doping?

Kanelbulle skrev:
magnesium??

i så fall finns det trådar om det!

Kanelen tipsar!:banana:idea:

Nope, inte magnesium. Har läst de trådarna :D

Jag har en arab som har varit ett nervknippe, men jag började ge henne aloe vera (flytande form i betforn, 1 msk om dagen), och hon har blivit lugnare efter det. Har gett det i över ett år nu, och visst kan hon vara lite pigg vissa dagar, men inte stressad. :smirk:

Mitt sto som lätt blir på tårna och uppe i varv får Cortaflex So-Kalm.
Jag tror att det fungerar, även om hon av andra anledningar också
lugnat ner sig betydligt.

Okej, det kanske vore värt att prova då. Ger man det dagligen, eller är det något man ger i perioder?

Aloe Vera fungerar ju till mycket annat, så jag kan tänka mig att det funkar! Ska kolla upp det lite närmare :)

Undrar också om det är någon som vet något mer om Kryptovit? En tjej i mitt stall använder det på sin häst som är konvalescent. Har läst på burken och det står inget om att det skulle ge utslag på doping. Det innehåller ju bara tryptofan och vitaminer. Någon som vet hur det ligger till?

Jag ger dagligen, men om jag inte minns helt fel så kan man ge det
inför enbart träning/tävling om det är då hästen stressar. Sen kan
man köpa det i sprutor, som pasta också - jag ger i pulverform.

Okej, det tåls att kolla upp då. Min häst är stressad dagligen, inte hela tiden men i speciella situationer som insläpp, "ivägridning", träning med många andra hästar runt omkring mm. Så det är bra med ett medel som kan ges dagligen. Men du har märkt skillnad sen du började använda det alltså? Vart köper du det?

Genesis skrev:
Det var Tryptovit jag menade, med Tryptofan i. Det säljs fortfarande och enligt min vet. klassas det inte som doping?

Då är din veterinär dåligt påläst.
Jag hade svårt att få fram fakta så jag mailade STC i höstas.

Se svar från STC =>

Hej
Tryptofan är en naturlig aminosyra. Den finns därför i allehanda foder och fodertillskott. Under förutsättning att fodertillskottet är inregistrerat hos Jordbruksverket som fodertillskott så kan det användas. Fodertillskott är inte åsatta karenstider. Fodertillskott som inte är inregistrerade får ej användas. Tryptofan som är naturläkemedel har en karenstid på 96 timmar.

Hälsningar
Peter Forssberg
STC
Veterinäravdelningen

lundsbo skrev:
Då är din veterinär dåligt påläst.
Jag hade svårt att få fram fakta så jag mailade STC i höstas.

Se svar från STC =>

Hej
Tryptofan är en naturlig aminosyra. Den finns därför i allehanda foder och fodertillskott. Under förutsättning att fodertillskottet är inregistrerat hos Jordbruksverket som fodertillskott så kan det användas. Fodertillskott är inte åsatta karenstider. Fodertillskott som inte är inregistrerade får ej användas. Tryptofan som är naturläkemedel har en karenstid på 96 timmar.

Hälsningar
Peter Forssberg
STC
Veterinäravdelningen

Då är alltså inte Tryptovit inregistrerat hos Jordbruksverket, eller vad? För om det är det så får det användas står det ju. Jag får prata med min vet. igen då, men hon rekommenderade det till min stressiga häst. En tjej i stallet använder det på sin häst (som iofs är konvalescent) och hon har inte heller hört att det skulle vara dopingklassat.

Ja, jag har märkt skillnad. Det tog ett tag, men jag anser att det har
hjälpt henne att "komma ner på jorden" och kunna koppla av bättre.
Hon är även mer avslappnad i ridningen och får inga utbrott om hon
inte får som hon vill.

Men som sagt, hon har av andra anledningar lugnat ner sig också,
så jag tror inte att det är just So-Kalm som har gjort ALLT, även om
det säkerligen har ett finger med i spelet.

Jag köper mitt via Bo Emanuelsson, www.cortaflex.nu .

Enligt min prislista kostar det 655 kronor och räcker i 32 dagar, jag
vet inte om priset är ändrat - jag betalar inte själv :angel: .

Okej, ska gå in o kolla där :)
Men jag är fortfarande mer nyfiken på Tryptovit, är det dopingklassat eller inte?

Foder och fodertillskott regleras av foderlagen. Fodertillskott som inte är registrerade hos jordbruksverket får inte säljas till häst.

På naturmedel och dyligt som inte är godkänt är det ALLTID minst 4 dygns karens på.
Det beror alltså på om det finns med på jordbruksverkets lista över godkända fodertillskott. PL här på forumet har nog en lista och jag hade för mig att den fanns på www.sjv.se men jag kan inte hitta den.

2004 var det inte godkännt i alla fall och jag tror inte att det är det nu heller. Peter Kallings varnade för det på fälttävlansmötet 2004. Han visste om att veterinärerna sålde det redan då...

Genesis skrev:
Jag har fått tipset av min veterinär om att prova ett fodertillskott som är speciellt för heta och stressade hästar, kommer tyvärr inte på vad det heter just nu. Men ska kolla upp det. Man ger det dagligen, och det ska verka lugnande utan att hästen blir "dåsig".
Är det någon här som har provat något liknande på en het/stressad häst?
I så fall, har det fungerat?

vad är det för något? skulle va tacksam för svar, :bow:
min arab är en riktig stress-oman och det tack vare en massa han vart med om när han va yngre plus efter galoppen. så hans mage är så himla känslig. han får vetekli oxå, då för dålig mage :confused:
och han blir så himla jobbigt pigg utav de mesta, men något behöver han ha i sig något ändå, han blir typ "trött" nej men ingen lust med att jobba annars.. å det förstår ja, ingen orkar utan mat!
:bump:

Tryptovit heter det.
Fast det är nog dopingklassat.
Men ska du inte tävla så är det ju ingen fara!

okej, går det att köpa receptfritt eller ?

nej han kommer nog inte ut å tävlar någe mer ( möjligtvis någon liten småtävling typ klubb :d )

han klarar inte av stressen på en tävling längre, vilket är synd, då han är så underbar :cry: :mad: :(

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 931
Senast: Bowman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 431
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025