Fodertillägg för träning..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Hur räknar ni in träningen i era foderstater? Förut har jag använt SLU's program via internet vilket har fungerat jättebra. Men tyvärr är deras träningsberäknare inte så bra. Man får fylla i hur många km man skrittar och travar (3.00 tempo) i veckan. Alternativt välja alternativet flera snabbjobb i veckan.

Det passar inte alls in för mig. Jag kör henne i skogen tre gånger i veckan ungefär 1 mil då låter jag henne jogga mest 15 km/h eftersom hon har tung rockard, men låter henne öka på vissa raksträckor ner mot 30 km/h. Sen är jag in en gång i veckan för ett snabbjobb.

Så till vad jag undrar. Hur räknar ni?

Sv: Fodertillägg för träning..

Jag utgår från ett utdrag ur en bok och sen räknar jag ut en foderstat på tränande häst och så ökar jag på den 50 - 100% efter vad hästen ser ut att behöva... :p

Håller bara koll på kvoterna att de stämmer någorlunda.

Är det så enkelt verkligen? Jag tänker mest på protein/energi kvoten? Det borde väl vara så att de är mest energikvoten som ska ökas vid ökad träning. Men när jag tittade på vad hästen skulle ha enligt SLU om hon skulle gå flera snabbjobb i veckan så ökar proteinhalten mkt också..

Det är lite förvirrande med tanke på att en del säger att mkt protein inte är bra för en tävlingshäst.. men det kanske är en gammal myt? Är svårt att hänga med i vad de är som gäller för tillfället..

Que?

Jag är inte så bra på detta, men högproteinfoder är bra för växande unghstar och fölmärrar.

Mitt förnuft säger att man inte ska ändra kvoten när man ändrar foderstaten. Alltså, om jag har en häst som är 2 år och tränar trav har den ett högre proteinbehov än en 4-åring som tränar trav. Men sen finns det ju en hel hög fodermedel an kan mecka med.

Jag snokade lite och konstaterade att jag har mina äldre på en kvot runt 6 eller strax under och då jag har växande unghästar som tränar ligger de runt 7 - 7,5 i kvot.

Enligt den där boksidan: allt +- 0,3 i avvikelse

1 år fram till bete: 7,8
1 år vid träning efter inköring: 7,1
2 år vid träning: 7
3 år (ospecificerat så jag brukar lägga mig lite högt eftersom de tränar och växer): 6,4
Äldre hård träning (vilket travträning är): 5,9

Jämför med att fölungar rekommenderas kvot 10 vid avvänjning.

Unga hästar som tränar MÅSTE ha en högre kvot för att orka träna och växa samtidigt.

Senast ändrad:

okej.. men det låter ju bra.. skönt att ha lite siffror att gå efter..

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
1 066
Senast: Avalbane
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023