Fodertider och fodermängder

C

CindyLou

Har många funderingar kring fodermängder och fodertider. Jag har varierat med 2 gånger krafft och 3-4 gånger grovfoder per dag. Det dumma är att jag har två hästar med olika stora behov av grovfoder. Speciellt när unghästen behöver lite mer och den äldre ponnyn mkt mindre pga av storlek och tjocklek. Skall man kanske ge dom lika mkt var i hagen och ge unhästen mera hö inne i boxen till natten?

Och så var det detta med tider. Kan tex ta unghästen som äter ca 8-9kg hö.
Detta var nu i vintras.
5.30 1.5kg hö av sambon i boxen.
6.30 krafft
6.45 Utsläpp + 1kg hö i hagen
13.00 3kg hö i hagen
19.00 In och krafft och ca 3kg hö i boxen

Sista veckan har jag gjort så här.
5.30 krafft
5.40 Utsläpp och 2.5kg hö i hagen
11.00 1 1/5kg hö i hagen
13.00 1kg hö i hagen
20.00 Insläpp och krafft och ca3 kg hö i boxen

Jag vet inte alls hur jag ska göra för att tillgodose hästarnas tugg och näringsbehov tillräckligt. Unghästen ska ha ca 8-9kg hö och ponnyn 4.5kg. Funderar även på om han skall ha fritillgång på hö på natten? Men då stiger ju MJ, det kanske inte är så bra?

Kan tillägga att mina tider är så här. Sambon går upp 5.30. Jag är mammaledig med lillpojken på 7 månader och är hemma stortsett hela dagen. Barnen vaknar runt 6.30-7.15.
Krafftfodret ges på morgon innan utsläpp och kväll vid insläpp. När ska man ta in dom på kvällen? Är ju hemma hela tiden.

Sv: Fodertider och fodermängder

Det enklaste är ju att ge samma mängd hö ute till båda och sen ge unghästen mer inne. Du kan ju ge 1,5 - 2 kg hö ute vid varje foder tillfälle. Krafft foder ger du redan bra så det behöver di ju inte ändra. Och angående tuggbehovet så kan man ju lägga ut pinnar, grena och kvistar i hagen. Som de kan gå och gnaga på. Halm kan man ju också ge som utfyllnad.
Ute tider för dina hästar är väl jätte bra. Och är du hemma så ser du ju när de vill komma in vid dåligt väder. Och är det fint väder så kan du ju ha dem ute länge.
/Becca

Om den ena ska ha mer hö så kan du ju ge det inne till natten. Ge samma mängd till båda ute. När du ska ta in avgör väl väder och vind, men de mår nog bäst att vara ute så mycket som möjligt.

Jag släpper ut mina vid 5 på morgonen och de kommer in mellan 8 och 9 på kvällen. Är det riktigt busväder med regn och blåst kommer de in tidigare.

Är det bättre att dom får äta i lugn och ro inne och gå ut vid 7 eller ska dom äta krafft inne och gå ut vid 5.30 och äta hö i hagen.

Men det är då bättre att ge dom två mindre högivor på dagen (4totalt) än en enda stor/3 totalt)?

det beror på hur mkt koll du vill ha på dina hästars hömängd, om de äter lika fort osv... sen är det ju också viktigt att de två passar ihop och inte stressar varandra med höet som kan hända ute i hagen. fri tillgång under natten till unghästen låter vettigt

det beror på hur mkt koll du vill ha på dina hästars hömängd, om de äter lika fort osv... sen är det ju också viktigt att de två passar ihop och inte stressar varandra med höet som kan hända ute i hagen. fri tillgång under natten till unghästen låter vettigt

Jag har tänkt mkt på detta med fritillgång på hö på natten då han äter helst hela tiden. Men får han inte för mkt enegi då? Just nu är unghästen lite bukig och revbenen syns. Väntar svar på träckprovet och har ökat proteinet. Men om han inte blir bättre efter avmaskning och ökad protein så skall jag ta honom till en hästtandtekniker. Han har ätit runt 70MJ över vintern.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka