Foderstrupsförstoppning

Kirre

Trådstartare
Ni som har drabbats av det. Vad fick ni för råd av veterinär gällande mat efteråt? Till frågan hör ju då också hur allvarligt stoppet var. Löste sig själv? klinik? Dv och sondning?

Vet behövde ej komma ut, löste sig efter 1.5h med promenad. Inga andningsproblem men "kramper" och mindre mängd slem som kom upp i samband med att stoppet löstes. Vet tyckte inne i 24 tim utan mat. Visst, men vad ska de stå på? De käkar ju gärna både halm och spån när inget annat erbjuds och hur bra är det? Alternativet är att låta gå ut med kompisarna i natt som hon brukar. Går i en nedbetad hage men inte "jordnedbetad" utan lagom, inte dm-högt gräs heller. Gräset i natt blir ju både fuktigt och inga jättetuggor utan borde slinka ner smidigt.

Någon med erfarenhet?

Sv: Foderstrupsförstoppning

När min hade foderstrupsförstoppning så fick han äta blött hö i finmaskigt hönät, då fick han inte tag på så stora tuggor. Dessutom skulle han få i sig 2 dl paraffinolja per dag (1 dl morgon och kväll), detta blandade vi med helhavre (som är "glatt" och inte fastnar). Paraffinoljan var till för att "smörja upp" matstrupen så maten gled ner lättare. Han hade också stora stenar i krubban så han fick pilla lite för att få tag i havren och inte kunde kasta i sig.

första gången han hade så var vet. ute, men han löste det själv när vi gick med honom. Andra gången löste det sig också själv, men ändå åkte vi till kliniken och gjorde endoskopi, då hade han en bräckning i matstrupen, det var då vi började med oljan.

Detta var i okt-08, han är nu helt problemfri. Fick olja i ca 6mån.

Tack för svar.

Nu tänkte jag på utfodring precis efter att det hänt. Alla generella råd verkar bygga på att de är installade och när det nu är bete så blir det ju att väga för mot nackdelar gällande den biten också såsom foderbyte osv.

Ja, jag kanske var otydlig med det där med havren och oljan, den skulle han alltså börja få samma dag så att halsen smörjdes upp för att även annat foder skulle gå lättare.

Ah, ok. Tack. Det var ytterligare en variant på råd. Än mer förvirrad. :confused: :laugh:

Gräs är ju det absolut bästa- milt för strupen.

Om du ger annat foder bör du blöta upp det ordentligt o se till att den dricker bättre innan mat. Försök att hitta på metoder som gör att den inte kan gluffsa i sig de första tuggorna.

Min gick ute och åt gräs som vanligt,fick kraft foder uppblött till soppa i hink på golvet/marken.

Jotack, inte en torr pellets till här inte. Brukar normalt inte ge torrt men blivit så när jag börjat tilläggsfodra nu sista veckan. I vinter blir det blask för hela slanten.

*KL*

Och min (det vet du redan, men för trådens skull) fick äta hö som vanligt efter stoppet, sålänge han inte vräkte i sig. Var vinter så bete var av förståeliga skäl inte aktuellt.

Det beror ju på hur allvarligt- hur fort proppen löste upp sig.
1,5h. är länge. Givetvis hur stor o med vad, som den blev täppt av.

Min skulle garanterat få vänta länge o mest dricka o sen få rejält uppblött hö från hönät. Kanske hellre ge betfor med olja mm.

Min valack fick en kraftig foderstrupsförstoppning förra hösten, orsakad av torrpellets. Veterinär kom ut och fick till slut bort den med hjälp av slang, men då hade det nog gått ett par-tre timmar sen det började. Råden jag fick handlade inte så mycket om VAD han skulle äta, utan mest om hur.

Gärna låta honom äta hö en stund innan kraftfoder serveras så att han inte är vrålhungrig och kastar i sig kraftfodret. Eftersom mina hästar alltid går på fri tillgång på hösilage kändes det inte som om det var där problemet låg. Då tyckte vet att jag skulle strö kraftfodret direkt i höet så att han inte kunde ta så stora tuggor utan fick pilla runt lite för att få i sig det, alternativt blöta kraftfodret. I mitt fall fick det bli det sista alternativet. Slafsig gröt är vad som serveras till gubben numera.

Alla råd jag fick handlade bara om kraftfodret, höet ansågs tydligen inte som någon fara över huvudtaget, inte ens till en början.

De kan få det av att äta torrt hö oxå. Är strupen sarjad bör den få läka ett tag.

Kanske var så att veterinären inte tog upp det eftersom vi har hösilage av det lite blötare slaget.

Tack för era svar.

Efter lite rundringnng bland kontakter inom hästsjukvård kom vi fram till att dels verkade inte stoppet ha varit så allvarligt då det ej påverkat at jättemycket, inte heller påverkat andning, hon promenerade friskt på mellan försöken att få loss det och någon nämnvärd mängd snor/saliv etc ej kom upp, endast en liten mängd från näsan och lite helt rent segt saliv från munnen. Visst 1.5 timme var inte kort men inte heller jättelänge. Mellan att välja på pest eller kolera igår kväll, ut och beta gräs eller inne på ätbart underlag/foderbyte/kasta sig över mat när väl får äta, blev det beta ute. Blött gräs kändes som att det inte skulle göra större skada. Stod helt utan ätbart i runt 6 tim. Kollades en ordentlig stund efter utsläpp samt en gång ett par timmar senare (läs mitt i natten) och sen under uppsikt hela dagen. Hästen verkar må prima idag. Dieten framöver blir gräs samt soppellets.

24 tim svält efter att stoppet är löst används på de hästar där stoppet suttit åtminstone uppemot tre timmar eller mer och hästarna i princip gått in i chock, de är kraftigt allmänpåverkade och många gånger även aspirerat och kräver sjukhusvård. Inte för att det inte kan vara tumregel i övrigt också men om det är det som används i de värsta fallen känns det som att lite lugnare kan man ta det när stoppet varit lättare.

I natt kommer jag nog att kunna sova lugnare iaf. :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka