Foderstrupsförstoppning

Shark

Trådstartare
Min häst fick detta i lördags kväll och vart riktigt dålig!
Men iaf, hon går nu och hostar/harklar sig och verkar lite allmänt besvärad. Inte så konstigt eftersom veterinären fick köra ner slangen hur många ggr som helst, men är detta ngt man avvaktar eller ska jag ringa vet. imorn igen?? Kan det bli riskt för infektion eller dyl?

Sv: Foderstrupsförstoppning

Stor risk för lunginflammation vid foderstrupsförstoppning.

Har dom varit ner med kamera och tittat så inga foder-rester finns i luftvägarna?

AM

Hästen får ju mycket småsår på strupen och i magen när slangen förs ner så det är inte alls konstigt att den är irriterad och hostar mycket. Likaså är det lätt hänt att hästen får magsår efteråt, vatten i lungorna är också vanligt vilket göra att de hostar och kan leda till lunginflammation.

När mitt föl fick foderstrupsförstoppning var han kvar på djursjukhuset i en vecka efter åt samt medicinerades med hippotrim, metacam och andapsin.

Tack för svaren allihop! Nu känner jag mig mkt säkrare på att jag inte kommer göra ngt fel. tempen ska kontrolleras flera ggr/dagligen.

Och om dom får småsår av slangen är det inte konstigt att hon hostar då vet. säkert fick föra ner den 15 ggr. Proppen satt som f*n!
Hur länge bör man "acceptera" att hon hostar men är utan temp och bra allmäntillstånd?

Vad hade hon ätit?

Gräs är nog det mildaste o svårt att trycka i sig.

Jag skulle blöta även höt o ha hönät samt blötlägga all mat ett tag eller alltid om den är så glupsk.

Det är lätt hänt att det händer igen.

hostan borde bero på problem i luftstrupen.

Tur ändå att det gick bra. det är allvarligt o bråttom att fixa till.

Vet flera som inte bara har fått nosblödningar av slangning, utan även allvarligt perforerade- avlivning.
Hade själv nyligen foderstrupsförstoppning, men det löste sig med lite våld o rask promenad.

Ger numera även varmt linfrövatten( mkt poppis) vid intag från hagen- innan mat.

Senast ändrad:

Mitt råd är att låta hästen gå ute och bara äta gräs. Det är bäst för strupen och magen - samt minst risk för återfall. Tempa så klart som Axel säger.

Jag skulle nog ge det en vecka - 10 dagar i alla fall, sen skulle jag kontakta veterinär och höra efter.

Vi höll på i tre timmar med mitt föl - vi var tre vuxna människor (varav en karlakarln) som fick hålla fast honom + massa lugnande. Inte roligt alls.

Tack igen allihop!
Ja hon går ute i en lite nerbetad hage så hon inte kan ta enorma tuggor så halsen får vila lite. Tänkte också att gräs måste ju vara det bästa för en irriterad hals!

Hon har ingen temp idag och verkar okej så jag avvaktar och tempar och har det inte gett sig i början på nästa vecka så får jag ringa och höra.

Ring o hör med den vet som behandlade henne.
Tänker att det nu är sem. tider o att jouren kanske inte vet så mkt.

Ja, jag får ringa stationen på morgonen och be om nr, eftersom jag ringde jouren i lördags har jag ingen aning om nr till just denna vetrinären.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 414
Senast: Zetly
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: cassina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 857
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 503
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka