Foderstrupsförstoppning

P

Prrrooosssiiittt

Min häst fick foderstrupsförstoppning i går kväll:eek: Det var så himla läskigt!! Jag tar in hästarna över natten för arabtjejen behöver lite extra foder.. alltså måste jag även ge halvblodet lite (även fast hon inte behöver) så jag gav henne ca 1/2 liter krafft som vanligt och efter ca. en 1/2 timme så gick jag ut för att fixa lite i stallet och tyckte hon såg så märklig ut..... Hon stod i hörnet av boxen med nedsänkt huvud och slemmet rinnande ur näsborrarna gav ifrån sig små ansträngda ljud.. jag fick panik:eek: jag misstänkte att det kunde vara foderstrupsförstoppning ringer vet. som kom ganska snart ( inom en 1/2 tim. ) Tack och lov så redde det ut sig!:) Så nu vill jag bara varna alla som ger krafft torrt.... blöt upp det!! Även en sådan liten mängd kan alltså vara livsfarligt!!

Sv: Foderstrupsförstoppning

ja man ska passa sej. jag har i alla år gett 3 dl kraft grov torrt till mina hästar på morgonen men en morgon så han min häst bara ta tugga förrens de satte sej som en plugg i strupen. jag lyckades massera bort det som tur e men ALDRIG torr man från och med det. Nu blöter jag mitt extrem mkt. hällre för blött än för torrt.

Om man ger lite hö på morgonen innan krafften så minskar risken för förstoppning. Men förutsättningen är ju att dom äter höet och inte bara blänger efter kraftfodret.
Själv blandar jag eget m havre, betfor etc (uppblött så klart), också detta minskar risken.

ja visst är det otäckt! min tjej råkade ut för dt förra onsdagen. jag tog in henne för att rida och skulle ge ett kilo hippo som vanligt, med vatten så det täckte. gick på toa och när jag kom tillbaka gick hon panikslagen runt i boxen, drog upp huvet så halsen blev typ hälften så lång och undersidan helt böjd, medan hon lät som hon skulle kräkas och kippade efter luft, samt var helt genomsvett. rann slem ur mun och nos. jag sprang in till hon som har gården, och hon lyckades massera loss proppen. vi hade eg. tänkt ta ut vet, men eftersom dt lossnade behövdes det inte. en kvart senare var pållan pigg igen och ville ha mera mat :D det blev några rivna morötter och äpplen blandat med massa vatten, det är viktigt att de dricker efter för att rensa, sa vet. så nu får hon bara mat som är uppblött till samma konsistens som gröt, ungefär.

skönt att det gick bra för din häst med! :) och tänk på att blöta ordentligt, för pellets sväller och då kan det bli propp om man blött för lite. jag tar 3 liter vatten till 1kg pellets och låter det svälla minst 20-30 min, det blir lagom för min häst.

Det är mkt därför jag undviker pelleterat foder. Ger endast Lusern i pelletsform till mina o det blöts upp rejält.

Snarare ge kraftfoder FÖRE grovfoder är en stor biddragande orsak till foderstrupsförstoppning. Man behöver inte ge andra hästar mat bara för att en behöver det.

Jättebra att du tipsar alla! =) Jag blöter alltid upp pelletsen, fast iofs var det från början tänkt bara för att han gillar blöt mat godare.

Kraffts foder är rätt så svårtuggad öht men egentligen handlar det inte bara om att blötlägga ett visst sorts foder utan att även kolla hästens tänder noggrannt då det kan orsaka foderstrupsförstoppning det med.

Skönt att det löste sig!

Låt hästarna få en kvart på sig att äta hö, och sen ge dem kraftfodret! Det tar inte lång tid innan dom lär sig det! Dels för att de inte ska slänga i sig kraftfodret men dels för att de inte hinner få en mättnadskänsla av bara ett halvt kg kraftfoder och får alltså då stå och känna sig hungriga som faktiskt kan leda till andra olater, krubbirning, boxvandring, vävning elelr bara allmän oro!

Uscha, ja foderstrupsförstoppningar är inte roliga :(.

Delade stall med en tjej för ett par år sen, vars häst hade fått upprepade fs under ett par år. Pellets inblandat även där. Naturligtvis hände det när jag var där och den timmen innan veterinären kom var det äckligaste jag varit med om när det gäller hästar (och då är jag ändå ganska härdad..). Jag gick omkring i en liten hage med hästen under tiden vi väntade, för att han skulle få upp allt slem. Ibland tog det stopp, hästen stannade, spärrade upp ögonen, kunde inte andas och såg panikslagen ut - då var det bara att stoppa in handen i munnen och ta bort slemklumparna som "fastnat".
Travtränaren på gården vid sidan av vårt stall kom för att hjälpa mig, men vände ganska fort. 40 års erfarenhet av hästar och hade aldrig sett något liknande :crazy:.

Hästen blev beh. av veterinär och blev remitterad till djursjukhus för koll av halsen då han misstänkte en massa ärrbildningar pga tidigare anfall (dock aldrig så allvarligt som denna gången). Men det ignorerade ägaren. Suck. Det rekommenderade veterinär att man alltid skulle kolla efter ett så pass allvarligt fall av foderstrupsförstoppning!

Jag ger aldrig pellets om det inte är rejält (snudd på soppvarning) uppblött, det är som gjort för stopp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 721
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 186
Senast: Jadzia
·
Kropp & Själ Vaknade i natt strax innan 5 av hemsk smärta i nedre delen av magen. Kändes som kraftig mensvärk x 10, hela tiden. Alltså inga kramper...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit