Foderstrupsförstoppning

J

-johannaa-

I Oktober -06 så åkte min häst på foderstupsförstoppning. Ingen rolig upplevelse för varken mig eller hästen. Han fick det utav kraft-grund som enligt veterinärerna är det vanligaste fodret som utlöser detta näst efter torr betfor. Hästen fick stå inne på strömsholm 4 dagar då han dagit ner foderpartiklar i lungorna o var därav nära på att inte klara sig. Som tur var fick jag ju hem min älskling igen och nu äter han bara uppblött kraftfoder och hö som vanligt. Men det skulle vara intressant och höra om någon av Era hästar haft foderstrupsförstoppning och hur det gick till för Er och hur det är nu. Tacksam för svar:)

Sv: Foderstrupsförstoppning

min förra häst fick foderstrupsförstoppning för ett antal år sedan. Som tur var lyckades jag själv att få det lossna. (genom att slå där det satt fast, pratade med veterinären under tiden, då han var på väg ut till oss. Men lyckades få loss det innan vet hann komma. ) Han hade fått det då han åt sin havre alldeles för snabb. Jag la i ganska stora stenar så han inte kunde äta så snabbt efter det. Nu har han ett ärr, en inbuktning i halsen där förstoppningen satt. Har inte haft några men av det så här i efterhand.

Men det var läskigt att slå så på han...

ja det fick jag också göra undertiden som jag väntade på veterinären. men otur som man hade så satt det så hårt så varken det eller distriktsveterinärens hjälp hjälpte. men som du sa,det kändes jättedumt att slå på hästen sådär. men i ditt fall hjälpte det ju som tur var:)

Jag råkade ut för mindre förstoppningar hos flera hästar när jag fick för mig att fodra med hel svarthavre torrt. Fungerar ju alldeles utmärkt med vanlig havre, men inte med denna. Förstoppningarna släppte innan veterinären kom på allihop men det var ungefär 3 av 4 som fick det. Fick fodra med den blöt i fortsättningen.
Har inte haft det problemet med något annat foder.

Mitt sto (1,5 år) har fått foderstrupsförstoppning 2 ggr. Den första gången var i sommras. Jag stödfodrade henne med kraft groov. Hon stod o åt o började väsa. Det hela blev värre hon väste o blev lite stressad. Hon gick med nosen i backen o tillslut började näsan att rinna massor. Förstod att det var foderstrupsförstoppning... Man såg att maten hade fastnat precis under ganaschen, blev som en handflats stor "kudde" där. Sommarhagen ligger ca i km från huset/stallet. Jag ringde vet som inte svarade... Hann lämna halva meddelandet, sen dog min mobil. Har alltid välladdad telefon nuförtiden.:crazy: Som tur var så kom stallägaren o åkte förbi o stannade o ville prata, lånade hennes mobil o fick tag på vet. Fick rådet att försöka gå med henne, för han kunde inte komma förens om en halvtimme:mad: . Som tur var så släppte det så småningom.

Under alla år har jag, liksom alla jag känner, fodrat med krafts kraftfoder utan att blöta upp det. GÖR INTE SAMMA MISSTAG SOM JAG

Ca 2 månader senare fick hon en lätt släng igen, men då släppte det inom ett par minuter. Fodrade då med en blandning av kraft groov o krafts lucernpellets. Det hade inte svällt tillräckligt. Nu mera fodras hon med "kraft-gröt":D , vilket måste svälla i flera timmar.

Jag personligen tycker att all pelleterad mat ska blötas upp och rekomenderar det också till alla mina kunder just för att inte riskera foderstrupsförstoppning.
Vad skönt att era hästar har klarat sig, är ju inte alla som gör det tyvärr...

nej, det måste inte svälla flera timmar, både krafftpellets av kraftfoder och av lucern sväller relativt fort..

Min häst har haft foderstrupsförstoppning två gånger. Första gången klarade hon det själv, vi visste inte vad som hade hänt henne men hon var inte särkilt besvärad av den (som tur var). Andra gången var det allvarligare, men då löste det sig genom att massera strupen nedåt samtidigt som hon fick skritta. Detta var vet.s råd som funkade bra.

ALLA: vilka fodringsrutiner har alla som vart med om foderstrupsförstoppning? är det hö först och 15-20 min senare kraftfoder när hästens salivproduktion kommit igång?
eller äter hästen kraftfoder direkt?

under alla år på ridskola där det fodras med krafftpellets har det inte varit en enda foderstrupsförstoppning mig veterligen, där är det fast rutiner, hö först, krafft sen.. några enstaka hästar(10%) får med vatten (direkt vid fodringen blandas det) för att dammet ska bindas..

Mitt föl fick det när hon va endast två veckor gammal, hade ätit av mammas träck.... rann ur näsan på henne. Ringde vet som kom och gav kramplösande och gick med henne. Så de släppte. Men de va en mardröm att se sin lilla bebis bli dålig.

ALLA: vilka fodringsrutiner har alla som vart med om foderstrupsförstoppning? är det hö först och 15-20 min senare kraftfoder när hästens salivproduktion kommit igång?
eller äter hästen kraftfoder direkt?

Min fick kraftkodret på en gång vilket jag vet är fel egentligen eftersom de lätt "hetsäter" då. Tyvärr har jag en för smart häst för att vänta 20 minuter med höet då han bara står och skiter totalt i det,den busen:D Han ska ha kraftfodret först tycker han,haha. Och jag vet också mkt väl att detta går att vänja bort men tyvärr finns inte den tiden just nu. Men det är helt rätt,egentligen ska ju stråfodret ges före kraftfodret.

Mitt sto (1,5 år) har fått foderstrupsförstoppning 2 ggr. Den första gången var i sommras. Jag stödfodrade henne med kraft groov. Hon stod o åt o började väsa. Det hela blev värre hon väste o blev lite stressad. Hon gick med nosen i backen o tillslut började näsan att rinna massor. Förstod att det var foderstrupsförstoppning... Man såg att maten hade fastnat precis under ganaschen, blev som en handflats stor "kudde" där. Sommarhagen ligger ca i km från huset/stallet. Jag ringde vet som inte svarade... Hann lämna halva meddelandet, sen dog min mobil. Har alltid välladdad telefon nuförtiden.:crazy: Som tur var så kom stallägaren o åkte förbi o stannade o ville prata, lånade hennes mobil o fick tag på vet. Fick rådet att försöka gå med henne, för han kunde inte komma förens om en halvtimme:mad: . Som tur var så släppte det så småningom.

Under alla år har jag, liksom alla jag känner, fodrat med krafts kraftfoder utan att blöta upp det. GÖR INTE SAMMA MISSTAG SOM JAG

Ca 2 månader senare fick hon en lätt släng igen, men då släppte det inom ett par minuter. Fodrade då med en blandning av kraft groov o krafts lucernpellets. Det hade inte svällt tillräckligt. Nu mera fodras hon med "kraft-gröt":D , vilket måste svälla i flera timmar.

Jaa precis,det får bli gröt nu härdan efter här också :D

alla: Och som jag sa, enligt veterinärerna var ju just pelleterat foder den vanligaste orsaken till just foderstrupsförstoppning. Och med tanke på det tycker jag det är lite trist att det inte står på säckarna när man köper det. Jag vet att det står på lucern m.fl. men inte på de andra som ex grunden,groven osv... Och tror definitivt att foderstrupsförstoppningarna skulle minska om de skrev det på säckarna.

en grannes varmblod fick det av hö i höstas :crazy:

Min åkte på en lindrig sväng för ett par veckor sen .fast inte med pelleterat foder utan med Luzern hack.Och det var mitt eget fel.

Han petade bara i hacket så jag tänkte att jag kanske skulle kunna ha på lite betfor uppepå så det blev lite bötare och kanske godare..:idea:

Men den tabben gör jag aldrig om för hästen tog 3 gigantiska tuggor och sen tog det stopp.Och hans stod och tuggade i luften med huvudet på snedden och jag såg i ögonen på honom att nått var verkligen på tok.
Fick det dock att släppa genom att massera strupen på honom.
Så den tabben gör jag inte om igen..:( jisses vad rädd jag blev.

Han har inte fått några men efter det.. Men jag är orolig för att det ska hända igen vilket det förhoppningsvis inte gör.
Hellre att han pillar i hacket och kanske inte äte upp allt än att det fastnar på vägen ner ..:crazy:

Min dam har haft en lite släng av det... Hon åt för fort. Som tur var så befann jag mig i boxen redan så jag upptäckte tidigt att något inte var som det skulle... Lyckades precis som flera här att massera loss det.

Sen dess så får hon uppblött mat.. uppblött mat tar längre tid att äta.
Uppblött mat har dessutom inte lika lätt för att fastna...

MIn häst har i princip fri tillgång till hö... Alltså är det inte ett alternativ att ge henne hö först... Det fungerar inte då... I stället får man göra vad man kan för att hästen inte kan hetsäta maten. I mitt fall har jag alltså valt att blöta krafftfodret så det blir som en gröt.

en grannes varmblod fick det av hö i höstas :crazy:

Var också med om det i somras. Var ute hos en häst som skadat sig i hagen. Den togs in i väntan på mig och fick lite hö att tugga på.
Tiden som gick medan garen gick ut på stallplanen och mötte mig lyckades hästen få foderstrupsförstoppning vilket visade sig vara en höklump (släppte dock med muskelavslappnande)...

Va skönt att dom flesta propparna har släppt utan veterinärens hjälp:)

De gånger jag vart med när någon fått det har alltid varit att: hästarna är ganska så hungriga samt att dom fått kraftfoder då...Inte grovfoder. Har faktiskt aldrig vart med om foderstrupsförstoppning på hästar med fri eller nästintill fri tillgång på grovfoder. Och skulle det mot förmodan hända så är jag av den åsikten att: matrutinerna bör ses över och att det troligtvis är långt mellan målena.

I stallet jag stod förut fick hästarna det ganska ofta :crazy:
Jätte läskigt då de stod och hostade.
Hände inget allvarligt någon gång men läskigt är det!

Dom fick det när de åt Kraft, min åt hestekraft müsli och fick aldrig förstoppning fast de hade samma rutiner.
Pelletrerade foder används inte alls av mig efter att ha sett det.

Jag har tack och lov aldrig haft en egen häst med varesig kolik eller foderstrupsförstoppning, men har tyvärr varit med om fyra fall varav två fick dödlig utgång. :( En häst hade dåliga tänder så den tuggade inte riktigt + att den hade trång matstrupe. Den fick foderstrupsförstoppning även av hö. Pga upprepade problem på kort tid tålde den till slut inte ens att beta det späda vårgräset utan att få problem av ärrbildningen som växte för varje gång. Det var en unghäst.

Fall nr två var en häst som fick förstoppning av vanlig havre men det släppte med massage.

Fall nr tre var en matgam som fick en(!) näve luzernpellets ur handen när den gick på sommarbete. Tyvärr var hästen gammal så trots transport till Ulltuna gick den inte att rädda utan fick avlivas. :cry:

Fall nr fyra var en travare som löpt på Åby och sedan stoppades in i transporten med ett hönät inför hemresan. Vi hade stannat på samma mack som hästägaren och de hade lastat ut den då de märkte att den var dålig. De ledde runt den på en gräsmatta och stod i telefonkontakt med veterinär under tiden. Vi var framme och pratade med dem men åkte sedan vidare eftersom de redan hade fått tag på veterinär och var vana hästägare. Jag hoppas den klarade sig. :cool:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 892
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 018
Senast: Starstedt
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat