Foderstrupsförstoppning

Sv: Foderstrupsförstoppning

De gånger jag vart med när någon fått det har alltid varit att: hästarna är ganska så hungriga samt att dom fått kraftfoder då...Inte grovfoder. Har faktiskt aldrig vart med om foderstrupsförstoppning på hästar med fri eller nästintill fri tillgång på grovfoder. Och skulle det mot förmodan hända så är jag av den åsikten att: matrutinerna bör ses över och att det troligtvis är långt mellan målena.

Inhysningen jag har här över vintern har haft ett föl... Förra ägaren berättade att det fölet dog vid ett års ålder. Den hittades död i hagen på sommarbetet. Enligt obduktionen så var foderstrupsförstoppning orsaken till dödsfallet. Ovanligt kanske... men det kan tydligen förekomma.

Ni som varit med om detta, kan man se ett samband med om hästens tänder har varit i sämre kondition? Alltså i behov av raspning?

I mitt fall har det heller inget stamband.Tänderna är fixade och hästen står oxå på fri tillgång på grovfoder.

I mitt ena exempel kan det ha varit en bidragande orsak, men inte enbart pga det.

Inhysningen jag har här över vintern har haft ett föl... Förra ägaren berättade att det fölet dog vid ett års ålder. Den hittades död i hagen på sommarbetet. Enligt obduktionen så var foderstrupsförstoppning orsaken till dödsfallet. Ovanligt kanske... men det kan tydligen förekomma.

Usch då på betet, då är det ju inte mycket man kunnat göra för att förhindra.

Min ponny råkade ut för detta för många år sedan. Det var en glad tant som tyckte min ponny var så söt att hon gav honom ett helt äpple. Detta var då han gick på sommarbete, vi visste inget. Tur var att damen upptäckte att någor inte stod rätt till. Hon gick till gården och sa till vad som hänt och att ponnyn nu lät konstigt. Det var bara till att ringa vet som kom väldigt snabbt. Han gav honom då kramplösande samnt spolning via näsan. Hästen överlevde,vi var glada att damen kom och sa till och hon lovade att aldrig mer ge en häst hela äpplen.
Det finns även andra orsaker till att detta händer och då är det:
Hästen är utsvulten eller hårt ansträngd. Det finns då risk med vissa fodermedel tex betfor, hö, äpplen, morötter och kraft.
Att man alltid bör se till att hästarna har fri tillgång till vatten, och att de äter sitt hö innan de ges kraftfoder.

Ni som varit med om detta, kan man se ett samband med om hästens tänder har varit i sämre kondition? Alltså i behov av raspning?

i min grannes fall va det ett 5 årigt varmblodssto som stod på näst intill fri tillgång av hö, vatten kopp i boxen, tänderna va nyligen översedda på klinik. så tydligen kan det hända hur noga man än är.

Min unge man fick det också av lucernhack. Min stallägare lyckades tack och lov massera bort knölen. Har efter detta upptäckt jätteklumpar av hack och melass i Krafft hackade strå. Förstår därför varför detta händer. Dessa klumpar åker förmodligen ner ganska otuggade ifall hästen är riktigt hungrig, Han fick det innan kraftfodret istället för hö.

Jag har inte kraffts luzernhack.. utan ett annat märke och jag har oxå märkt dessa klumpar ..mitt är oxå preparerat med Melass.

Hej. Jag hade för några år sedan en häst som fick foderstrupsförstoppning upprepade gånger. Första gången fick hon det av pelletrerat kraftfoder. Sedan hände detta flera gånger trots uppblöt foder. Hästen fick även förstoppningen av hö och gräs.
Vi provade allt som att lägga stenar i krubban och ge hö i hönät för att få hästen att tugga ordentligt, men utan ordentligt resultat.
Tillslut fick vi en vetrinär som kunde konstatera att förstoppningarna troligtvis utlöstes av en dammallergi.
Därefter gav vi allt foder uppblött och vi gav inget foder i hagen där det kunde finnas damm.
Problemet försvann och hon har därefter varit problemfri.
En annan teori på upprepade foderstrupsörstoppningar kan vara en ärrbildning i halsen . . .

Min ena häst har en stor benägenhet att få foderstrupsförstoppning, den senaste idag. Men då är det omkring två år sedan sist. Som liten/unghäst hade han ett tiotal stopp. Ett av dem var ganska kraftig, så vet måste tillkallas. Men annars häver jag dem själv. *knack, knack* Han går på lusernpellets, inte uppblött men med betfor vatten till. Jag lämnar honom aldrig ensam med kraftfoder just för att kunna vara snabbt tillhands.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 892
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 018
Senast: Starstedt
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka