foderstrupsförstoppning

FT_ryttare

Trådstartare
vet inte om de heter så men när min 2 åring får kraftfoder så får han ofta förstoppning.
Börjar dreggla och hosta osv.
Vi får massera en massa och efter ett tag är de bra o han börjar äta som vanligt.

han får havre och Luzern, luzernen blöter vi upp så den får svälla innan han äter.

vad kan man göra för o förhindra att de blir förstoppning.
blöta fodret ännu mer? en sten i krubban så han inte får i sej fodret så snabbt ??

tips mottages tacksamt.
 
Sv: foderstrupsförstoppning

Du har själv gett svaret. Det bästa tips jag kan ge efter att själv haft problem med foderstrupsförstoppning hos min häst, är att lägga en stor sten i krubban.

Hästen är helt enkelt för ivrig, eller hungrig och kastar i sig maten. Vid utfodring nne, är jag därför alltid noga med att ge högiva en halvtimme innan kraftfodret, så att min häst får något att tugga på i lugn och ro, före kraftfodret. Att ge högiva är inte ett säkert sätt, eftersom en del hästar får foderstrupsförstoppning även av höet. Men min häst har alltid bara reagerat på havre, inget annat kraftfoder och inte stråfoder.

Så för dig är en sten är bästa tipset!

Jag hoppas att det ordnar sig för dig och din unghäst.
 
Sv: foderstrupsförstoppning

dom gånger han har fått de så har de varit när han fått enbart luzern , alltså utan havre.
så havren verkar hjälpa i hans fall.

ska lägga en sten i krubban och sen blir de soppa varje dag och höet några minuter innan kraftfoder.
för hö har han aldrig reagerat på .
 
Sv: foderstrupsförstoppning

Inte kul... Har själv haft en häst som hade problem med detta och vi gjorde en gastroskopi på Strömsholm för att kolla upp det. Tyvärr var det ingenting att göra åt honom eftersom han hade skadade slemhinnor pga tidigare vanvård. I hans fall gav vi blöt mat och såg till att han alltid fick stå inne i lugn och ro en bra stund efter han ätit. Just luzern undvek vi och jag har hört fler som fått foderpropp i samband med utfodring av luzern.
 
Sv: foderstrupsförstoppning

vad kan de bero på då , att hanhelt enkelt kastar i sej för mycket för fort så de tar stopp eller är han trängre i strupen än andra hästar ?

kan de växa bort isåfall ?
 
Sv: foderstrupsförstoppning

Jag skulle inte ge hästen ngt att äta, ett bra tag efter incidenten.

Detta hände mig en gång på tävling.
Min hästskötare hade lämnat hästen lös i bussen o den hade ätit snustorr halm.
Hästens hals krampade o blev hälften så kort o det kom mkt guck o vätska ur näsan o munnen(?)

Blev efter det OK.
 
Sv: foderstrupsförstoppning

Hej.
Prova att blöta luzernet lite extra ohc ge han hö en stund innan, har en häst som gjort likadant, ger även min betfor innan kraftfodret för att blöta upp strupen lite.
 
Sv: foderstrupsförstoppning

Hö 30-60 minuter före kraftfoder (hästen är inte vrålhungrig när kraften kommer, vissa kastar tyvärr i sig fodret ändå), vattenspann (så hästen dricker tillräckligt innan maten, torr strupe kan göra att fodret fastnar).

Annars tycker jag du vidtagit bra åtgärder, blöta fodret och sten i krubban brukar ha en dämpande effekt.
 
Sv: foderstrupsförstoppning

vatten hink har alla mina hästar så vi kan s ehur mycke dom dricker. har den dessutom precis bredvid krubban och han dricker de första han gör när han kommer in oftast.

men får se om de blir nå bättre med stenen och extra mycket vatten nudå.
 
Sv: foderstrupsförstoppning

Min ponny hade samma problem. Jag fick rådet av tandläkaren att, precis som du själv skrev, lägga stenar i krubban. Tror jag hade 2-3 medelstora stenar. Detta hjälpte honom, och han fick aldrig mer foderstrupsförstoppning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 258
Hästvård Min lilla B-ponny som haft lite problem med hosta för 2 år sedan har nu helt plötsligt börjat hosta igen, men bara på morgonen...Låter...
Svar
7
· Visningar
1 675
Senast: MalinJ
·
S
Hästvård Har ett vbl sto som blir 24 i år och som sedan i somras har haft problem med tänderna... foderinpackningar (blöder och luktar illa när...
Svar
11
· Visningar
6 985
Senast: sussip
·
Hästvård Jag har haft häst under hela min uppväxt (är 23 i år) och de har alltid funnits hästar på gården. Har haft ett kolikanfall under denna...
Svar
2
· Visningar
621
Senast: FT_ryttare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp