Foderstrupsförstoppning!

M

Miss Clover

Båda mina hästar drabbades av detta hemska...samma kväll!! Maximal otur! Trots uppblött foder.,Har ont i magen varje gång dom ska få mat,och det är ju fyra gånger per dag!

Sv: Foderstrupsförstoppning!

Ja, usch det är otäckt det där. Min förra häst var väldigt glupsk av sig och drabbades en gång, det hjälpte att lägga i en stor sten i krubban men dina hästar kanske inte är så matglada att de kastar sig i sig maten...

Det brukar hjälpa att ge hästarna fri tillgång på hö, då brukar dom ganska snart bli mindre glupska på kraftfodret.

Mvh
Camilla

Jag har varit med om det en gång, dock inte på någon av våra hästar utan en annan.
Fast den fick det på betet :cool:
Så visst det kan hända när som helst och av i princip vad som helst, tyvärr.
Är också liiiite orolig när det gäller sånt, så jag funderar på att blöta pållans pellettar tillsammans med betforen till vintern.. Fast jag vet inte om det behövs.

vår 2 åring drabbades massor av gånger av foderstrupsförstoppning fram tills han blev ca 3,5år. Han fick det även av hö.
Vi hälde hans jätte blöta kraftfoder i en stor back och lag i stenar, baken stog på golvet. Hösilaget spred vi ut i boxen. Detta hjälpte dok inte alltid men det blev helt klart färre gånger. Det är bäst om de äter med huvudet lågt.
/M

Mina hästar äter väldigt sakta och lugnt..Har sten i backen och dom får väldigt mycket hö,men det hände ändå,veterinären sa att det kunde vara så att dom druckit dåligt på dagen.Det är ju inget man kan påverka förutom att dom har fri tillg.till vatten och det är en självklarhet att dom har.Vet. berättade även att dom flesta utryckningar dom gör när det är foderstrupsförstoppningar beror på att folk ger torr pellets.och det var minst en gång i veckan sa hon.Det blir som klister när det blandas me saliv.Så blöt eran pellets!!
Hellre att dom får "slafsa" lite än att dom ska riskera denna mardröm..
Mvh "Miss C"

Jag har guschelåv inte råkat ut för det, våra pållar har i stort sett bete året om annars fri tillgång. Men jag har funderat lite på det, det är ju så att salivavsöndringen hålls igång av ätandet. Upphör ätandet avtar salivavsöndringen sakta, har hört att det efter tre timmar kan ta upp till en 1/2 till 1 timme innan det kommer igång igen, har för mig att det beror på att det inte i första hand är hjärnan som triggar salivutsöndringen.
Det skulle innebära att om pållen inte fått att äta på en timme eller längre, kommer inte salivavsöndringen igång fullt ut med en gång. Är det då en som har bråttom att äta borde risken vara större för foderstrupsförstoppning inträffar. I så fall skulle man kunna undvika problemet om de hade att äta hela tiden, givetvis förutsätter jag att pållen får det vatten den behöver.
Är det någon som forskat eller känner till något forskningsresultat i frågan skulle det vara intressant, det finns ju en del sakkunnigt folk på forumet ;)

Spekulerar
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 324
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar