Foderstrupsförstoppning

Houdinie

Trådstartare
Min häst fick foderstrupsförstoppning i tisdagskväll efter att ha kastat i sig hö i transporten (lasttränade). Efter massage och 30 min promenerande ringde jag ambulatoriska eftersom det inte släppte. 45 min senare var veterinär och elev på plats i stallet och kunde lösa upp proppen med slang och vatten.

Nu får hästen penicillin i fem dagar och allt hö uppblött eftersom han säkert är öm i halsen. På dagarna går han som vanligt i sommarhagen och pillar i sig gräs. Han ska få vila och bara ta lugna promenader veckan ut.

Något mer jag bör tänka på?
(förutom att aldrig mer ge honom hö i transporten... :crazy: )

Sv: Foderstrupsförstoppning

Äter hästen vanligtvis fort eller var det bara i transporten pga nervositet?
Annars kan du ju ge Hö i hönät, vilken självklart resulterar att hästen inte kan vräka i sig mat. :)

Han är väldigt matorienterad, men jag har inte upplevt att han kastat i sig maten förut. Han var dock ganska uppjagad efter lastningen.

Han är inte rädd för transporten alls, men det har blivit en maktkamp oss emellan och han försöker skrämma mig så jag ska ge upp, medan jag lugnt fortsätter be honom gå på. När alla hans stegringar och andra skrämselknep misslyckats så suckar han uppgivet och går på transporten utan knot, men med ganska hög puls.

Jag borde naturligtvis inte ha givit honom hö i transporten, åtminstone inte förrän han lugnat ner sig mer, men jag ville att han skulle få sin mellis i transporten så att det skulle bli en trevlig upplevelse - istället blev det tvärtom. :(

Jag skulle försöka undvika hö minst en vecka. Slå gräs eller låt den beta själv. Gräs nöter mindre i halsen än hö. Skippa kraftfodret.

Varför penicillin? Metacam eller nåt för smärtan men har hästen en infektion eller vad var indikationen för pencillin?

Penicillin i förebyggande syfte eftersom han hostade upp en del slem och foderrester efter spolningen. Dvs, för att han inte ska få lunginflammation.

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 353
Senast: Messy
·
Hästvård Är det någon som varit med om att hästen har fått problem att tugga maten och sen fått foderstrupsförstoppning efter tandraspning? Det...
Svar
7
· Visningar
2 465
Senast: TantEster
·
Hästvård Mini har nu fått foderstrupsförstoppning för andra gången, så på onsdag bär det av till klinik för att kolla så det inte blivit en ficka...
Svar
5
· Visningar
1 636
Senast: korneva
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 676
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter
  • Guldfasanerna