Foderstrupsförstoppning

Limelight

Trådstartare
I lördags fick min häst foderstrupsförstoppning. Tack och lov fick jag och min sambo släpp på det efter ett tag. Hade kontakt med veterinär, men han tyckte vi skulle försöka massera själva först en stund innan han kom ut och det fungerade för det släppte :)

Jag har aldrig vart med om det tidigare, vet ni om det är något som gärna kommer tillbaka om de haft det en gång ?
Eller är det precis som med oss människor att vi också kan "sätta" i halsen och det behöver aldrig upprepas.

Sv: Foderstrupsförstoppning

Om det skulle hända igen så kan du eventuellt kolla så att hästen inte är struppipare. Det kan ha ett samband med att hästen har svårt att svälja ibland.

Vad är det ???

Jag har haft hästen i 2år och det har aldrig hänt, så hoppas att det var en engångs företeelse och inget annat.

Jag blötlägger redan allt kraftfoder, detta hände när han åt hö. Han är van att äta hö men blev nog lite ivrig, ska tänka på detta vid fodring hädanefter.

Struppipning=stämbandsförlamning orsakat av skada på en nerv. Jag blöter allt hö+kraftfoder till min häst som är struppipare för att undvika att han sätter i halsen. Funkar bra.

Jag har aldrig vart med om det tidigare, vet ni om det är något som gärna kommer tillbaka om de haft det en gång ?
Eller är det precis som med oss människor att vi också kan "sätta" i halsen och det behöver aldrig upprepas.

Om det har varit en stor foderstrupsförstoppning, finns det en risk att matstrupen (esophagus) har blivit dilaterat där förstoppningen var. Det betyder att det får plats mer foder just det stycket, och att det packas där för det inte kan komma ner i nästa stycke som är av normal storlek. Vips som kommer en ny foderstrupsförstoppning. Denna dilatering ses dock mest i svårare tillfällen, där man inte själv kan få masserat bort det, eller löst upp det med vatten via sond (utfört av veterinären).
Det finns också en risk att lesioner uppstår, och därmed risk för infektion/inflammation efter.

Så håll uppsikt över hästen, och låt inte den äta alltför mycket åt gången, och som de andra skriver, så blötlägg allt foder. Håll också koll på så att hästen äter normalt och inte visar tecken på smärta osv.
Lycka till.

Hungrig häst som inte hinner producera tillräckligt med saliv, nu börjar det vara dåligt med bete så hästarna är hungriga när de får mat, blöt allt och fodra i markhöjd, kan vara bra att ge små givor, hade stopp i förra veckan, på gammelhästen, det gick bra tack och lov, men hörde av veterinären att det hade varit flera fall nu i och med att betena börjar bli dåliga.

Det kan komma tillbaka, vi har en häst som fått stopp åtskilliga gånger. Nästan alltid när hon varit extra hungrig och kastat i sig maten. Viktigt är som sagt att det är blött foder och att de inte går och blir hungriga utan har jämn tillgång på grovfoder. Sist vår häst fick stopp hade de betat ner hagen så att när hon kom in var hon jättehungrig och slängde i sig fodret. Vi fick slanga henne för första gången, innan har det alltid gått att massera bort.

Precis så var det för min häst med nu, jag skulle byta hage på dem för de hade betat ner ena hagen för sista gången i år och då är de alltid lite mera hungriga när de ska byta hage.
Men jag tog in dem båda och gav dem ytterst lite hö på golvet samtidigt som jag pysslade om dem.
Antar att han var alldeles för hungrig så kastade i sig höet..

Min häst är en riktig stressboll till häst, han stressar för allt. Jag undrar verkligen hur hans mage mår av allt stressande han gör.
Han är relativt lugn nu mot vad han vart tydligen för nu är det bara jag som sköter om han och han står i mitt stall med bara en kompis.
Men ändå stressar han, och i början av maten kastar han i sig den tills han fattar att den inte springer iväg då lugnar han ner sig.

Jag kanske ska vara glad att han inte fått det tidigare då jag ägt han i 2år och jag har inte vart med om att han fått detta tidigare.

Hungrig häst som inte hinner producera tillräckligt med saliv, nu börjar det vara dåligt med bete så hästarna är hungriga när de får mat, blöt allt och fodra i markhöjd, kan vara bra att ge små givor, hade stopp i förra veckan, på gammelhästen, det gick bra tack och lov, men hörde av veterinären att det hade varit flera fall nu i och med att betena börjar bli dåliga.

Små givor av hö ska jag komma ihåg att börja med att ge när gräset är slut. Jag har fortfarande en del gräs kvar som räcker nog ca 3-4v till.
På vintern går han på fri tillgång på hö.

Jag har aldrig vart med om att någon häst fått det. Men förstår ju nu när jag läser och efter era kommentarer att dte är nog mer vanligt än vad jag trott.

Om det har varit en stor foderstrupsförstoppning, finns det en risk att matstrupen (esophagus) har blivit dilaterat där förstoppningen var. Det betyder att det får plats mer foder just det stycket, och att det packas där för det inte kan komma ner i nästa stycke som är av normal storlek. Vips som kommer en ny foderstrupsförstoppning. Denna dilatering ses dock mest i svårare tillfällen, där man inte själv kan få masserat bort det, eller löst upp det med vatten via sond (utfört av veterinären).
Det finns också en risk att lesioner uppstår, och därmed risk för infektion/inflammation efter.

Så håll uppsikt över hästen, och låt inte den äta alltför mycket åt gången, och som de andra skriver, så blötlägg allt foder. Håll också koll på så att hästen äter normalt och inte visar tecken på smärta osv.
Lycka till.

Oj det där lät ganska så allvarligt. Min häst fick en väldigt lätt "släng" av detta eftersom jag fick loss det av massering och rätt så fort.
Men det där ska jag ha i extrem åtanke om han kommer fortsätta få tillbaka förstoppningen. Tack för info ! :)

Tog bort min gammelhäst (25år) förra tisdagen pga foderstrupsförstoppning. Nu hade nog vet kunnat hjälpt honom att bli bra men jag hade redan tidigare i sommar bestämmt att han gjorde sista månaderna och när han var dålig så fick det bli när vet kom ut. Vi masserade och gick med honom i närmare 2 timmar utan bättring. Så från att han blev dålig tills han var "borta" tog det 2,5 timme.

Jag hoppas att ni slipper fler obehagliga överraskningar i det slaget för det var inte kul att se honom så risig.

Tack. Visst är det jobbigt men allt har en mening och nu var det Andys tur att få resa till Trappalanda och beta. Jag försöker se det ur hans synvinkel, han behövde inte lida länge och vem vet hur ont i halsen han hade haft om vi hjälpt honom då. Nä i efterhand är det skönt att det gick fort och han såg stolt och så ung ut när veterinären gav honom sprutan.

Detta har hänt min häst med. Jag blöter (dränker) all mat, alltid, även hö. Kör även "Alg-Börjes" alg-kur ca 2gg/år, det funkar kanon.

Liknande trådar

Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
461
Senast: Sirap
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka