Foderstrupsförstoppning följder

S

skjootan

En kompis till mig hennes häst åkt epå foderstrupsförstoppning,hon höll på att stryka med två timmar höll d på att få loss stoppet.Hon är medtagen blöder ur nosen ännu å hostar slem.
Vad kan d bli för följder? Hon hade stopp från stupen ner till magsäcken fått blod i lugnorna å står nu på penecilin i sex dagar.

Undrar i denn aväme vad som kan hända?

För mig gick det väl. Fast vet hotade med lunginflammation pga allt slem och blod som åkt ner i lungorna. Han rosslade, hostade och det hördes att han hade lite svårare att andas i 4-5 dagar men feber uteblev. Även han blödde ur näsan några dagar efter. Men vet förvarnade om just det och att det inte skulle vara någon fara. Han gick på antibiotika och antiinflammatoriskt i ca 7 dagar. Men det tog ca 14 dagar innan hostan försvann.

Jag vet inte direkt vilka mer följder som kommer direkt efter än just lunginflammation.

Men nu efter ett år får jag vara försiktig med pellets (helt borttaget ur foderstaten), varma sommardagar måste jag se till att han dricker vatten innan han äter hö eller kraftfoder.

Lunginflammation är ju en vanligt följd, så kolla tempen regelbundet för säkerhets skull.

Hon har normal temp så vi hoppas på d bästa.
D jag oroar mig för är ju att d är rötmånad å allt blod som komme rur mulen,undrar om flugor kan ta sig in å lägga ägg el dyl.

Min häst fick foderstrupsförstoppning två gånger tvåmånader i sträck.Men hans blev någorlunda "milt".
Han hostade och det kom ut massa slem genom munnen och "näsa".
Risken finns ju alltid för lunginflammation, men det var för att det speciellt var vinter också när han fick det.
Jag lät honom ta det lugnt ett tag och sedan är det viktigt att fundera varför dem får det.
En häst (speciellt om den är glupsk) ska helst få äta hö minst en timme innan den får kraftfoder, för oftast om man ger vid samma tid (vid intag tex.) hetsar det för att de är hungriga.
Sen kan det bero på tänderna också.Min häst fick det pga problem med tänderna.
Så kolla upp tänderna och var noga med höätandet innan eller om man inte hinner/kan lägg i en saltsten som gör att det blir svårare att äta eller blanda i hö i maten
Lycka till!

Hej!

Skönt att d gick så bra för din häst!

Denna dam har då blivit matad utav barn med 3kg torr betfor!
Så d var stopp hela vägen,vet var nära att ge upp efter 2timmar men till slut lossnade d, hon hostar nu slem å blod å risken för lungeinfallamtion är väl stor.

Jag hoppas jag aldrig behöver uppleva d på min häst!

tack för råd!

Lunginflammationn. Ärr på lungerna, dvs kroniskt nersatt lungkapacitet.

Hände min medryttare häst med, fast pelletsen var blötlagd! Som tur var ägaren där medans han åt och då tog hon en flaska med vatten i panik och hällde det i han och masserade strupen samtidigt och som tur var lossnade det direkt, han fick inga följder och blev sig själv igen inom ett par minuter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
G
Hästvård Hejsan! Det finn säket en tråd för denna men hittade den inte, har lite bråttom med att få svar då jag ligge ri strid med veterinären...
Svar
7
· Visningar
1 267
Senast: TantEster
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: Empalie
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Omröstningar