Foderstrups förstoppning orsakad av hö / hösilage.

bambi82

Trådstartare
Min fölunge fick foderstrups fösrtoppning förra lördagen. Jag hade precis kvällsfodrat och skulle åka hem när jag såg att det rann slem ur både näsa och mun.

Först kom jourhavnade vet, men vi fick åka till strömsholm för att få loss det.

Iaf så kom hon hem i torsdags har sen dess ätit som vanligt, i dag var det dock dags igen när vi lunch fodrat hör vi hur hon hostar och ser att det rinner ur munnen. Vi skyndar oss ut och tar in henne och mamma, jag börjar massera lite på strupen och sen får sambon ta över medans jag springer och hämtar en lite spruta, som jag sen sprutar in vatten i munnen på henne med. Då hostar hon upp lite silage. Och som tur är har det släppt!:)

Men nu till problemet hur ska vi kunna motverka att detta händer igen? Det vi har tänkt göra är att hacka silaget och blöta det innan fodring. Och så ska mamma och föl alltid äta inne i boxen, då detta har hänt ute och det blir lite livat i hagen vid fodring.

Jag tror inte att problemet är att hon är för glupsk då hon äter väldigt lugnt och fint. Första gången förra veckan kan hon dock ha varit lite glupsk, för då fick de bara mat på kvällen och så hade vi precis gått över från vanligt hö till silage och alla tyckte det var väldigt gott.

Nån som har varit med om liknande problem eller bara har några bra tips?
Är så orolig för min lilla älskling:love:

Sv: Foderstrups förstoppning orsakad av hö / hösilage.

Har själv haft foderstrupsförstoppning på en av mina och vet att det är otäckt.

Min första spontana reaktion när jag läser är...
Se till att det finns tillgång till grovfoder hela tiden...
Finns det det så minimerar du risken för glupskt ätande... dessutom slipper du risken med att det blir stojjigt i hagen vid fodring.

Dessutom skulle jag rekommendera flera platser i hagen där det finns grovfoder. Det minimerar risken att unga och ranglåga hästar ständigt motas undan från maten.

En annan förebyggande åtgärd är även att se till att individer som lätt drabbas av detta alltid får sitt foder serverat i marknivå. Även kraftfoder.

Det var en annan tråd här för inte så länge sedan.
Om jag inte missminner mig, så visade det att hästen hade nåt
matsmältningsproblem, som resulterade i foderstrupsförstoppning .
Eller om det var nåt fel på svalget ??
Sök på Foderstrupsförstoppning !
Lycka till

Hej från hambo

Mitt sto fick foderstrupsförstoppning av hö, och det enda veterinären kunde tänka sig orsakat det var lite vassa tänder som gjorde att hon inte tuggade ordentligt. Hon hade ätit lugnt.

Har ni kikat på tänderna?

När de haft en rejäl förstoppning så sker det ganska lätt igen inom den närmaste tiden (enl min vet) för att de blir "ärrade" i strupen.

Jag fick de efterföljande dagarna som min häst fått förstoppning ställa mig och klippa allt hö i småbitar (stängt i affären pga julhelg). Efter ett par dagar kunde han dock äta normalt igen utan att det fastnade.

Så hade jag varit du så skulle jag åka och köpa en säck lucern hackat strå och gett utav de närmaste dagarna. :idea: Förhoppningsvis så blir det snart bättre igen och då kan den gå tillbaka på vanligt silage igen.

Svarar alla lite här.
Hon är 5 månader.

Och jag klipper ensilaget redan nu, började med det efter i går då hon fick det andra gången.

Vi har en gammal lada där pappa visste att det stog en gammal hack som de hade för länge sen och hackade halm? med serverar även ensilaget blött i en stor balja. I nu läget får sto och föl gå själva för att det ska bli så lugnt som möjligt i hagen ev tar jag in ett sto om ett tag.
Hur länge ungefär tar det innan ärrvävnaden eller vad det var går tillbaka så det inte längre är förhöjd risk för att få det igen?

Det satt rejält första gången så hon blev slangad genom näsan samanlagt bortåt 3 timmar.

Vår fölunge satte kraftfoder i stopp för någon månad sedan. Han blev också spolad på Strömsholm i 4 h :crazy:

Vi gör så att han äter allt kraftfoder i en stor murarbalja på golvet, blött med betfor, höet ligger inne + han får lucernhack i baljan när han kommer in. Då har han ätit det först, sen får han kraftfodret och sist har han höet att äta under natten.

Inget foder serveras över golvnivå sen stoppet i halsen.

Det var ingen ärrvävnad så utan tydligen mer att det blev känsligt och kunde t.o.m bli lite sårigt om det suttit väldigt länge. Sen vet jag inte hur starka belägg hon hade för det men så sa min vet. i alla fall. Och enligt henne så kunde det därför ganska lätt hända att de hade lite problem den närmaste tiden efter (uppfattade som att det rörde sig om ca 1 v). Min pålle vägrade käka höet om jag inte klippte det i småbitar de närmaste dagarna efter så där blev det tydligt när det kändes ok i halsen igen för då åt han som vanligt (han fick nämligen ett mindre stopp vid först högivan morgonen efter stoppet och sen efter det blev han rädd). Och det tog ca 3-4 dagar har jag för mig.

Lucernhacket tror jag är bra i och med att det är så väldigt tunna strå i det.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Celinehenn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 265
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Det är så att jag blivit en liten fegis gällande att rida ut på min häst. Aldrig varit några problem förr men sen fick jag min nya...
Svar
10
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka