Foderstatsprogram!!

asterix_zaphir

Trådstartare
Hur pass kan man lita på uträknade foderstaterna som är uträknade på foderstatsprogram?
Är det säkrare att räkna foderstater själv (om man nu kan det:crazy:)?

Sv: Foderstatsprogram!!

Alla uträknade foderstater är egentligen ett medelvärde för vad en häst i en viss situation bör äta. Men hästar är långt ifrån medel, så även en uträknad foderstat måste anpassas efter den enskilda hästens behov. Men de ger en bra hjälp för att man ska se så man är på rätt väg.
Om man kan räkna själv så blir det nog närmare sanningen än de färdiga programmen. Har själv upptäckt fel i flera av dem.

Hur pass kan man lita på uträknade foderstaterna som är uträknade på foderstatsprogram?
Är det säkrare att räkna foderstater själv (om man nu kan det:crazy:)?

Jag har också svarat dig i din andra tråd.
'Men om man lär sig att räkna själv så tror jag att man får en bättre uppfattning om vad det handlar om. Nu är vi ju olika. Jag är inte så glad för att mata in en massa värden i ett dataprogram och sedan få ut ett färdigt svar. Jag vill ha koll på läget själv så jag vet vad det handlar om.
Men oavsett vilket man väljer så kommer man inte ifrån att det handlar om standardvärden och uppskattningar där felmarginalen inte är hur liten som helst.

SJÄLVKLART måste du stämma av verkligheten med pappersprodukten. Vitsen är ju att du sedan drar slutsats av dina kunskaper.

Jag har "Hästens Näringsbehov och Utfodring" av Christina Plank. Får väl ta och läsa den igen och se om något fastnar. Tycker det är sååå tråkigt med siffror...
Finns det andra bra böcker om att lära sig räkna foderstater?

Det är ju det foderstatsberäkning går ut på. Räkna SAMT använda ögonen. Dessa måste ju kombineras. Du kan ju inte utesluta det ena.

Jag har många hästar som har väldigt olika behov så om jag skulle sitta och räkna för var och en skulle jag inte gör annat. Därför gör jag så här:
Använder analyserat grovfoder. Beroende på analysen gör jag en snabb uträkning på vad som bör gå åt till de olika kategorierna hästar vi har, så jag vet vad som det behöver kompletteras med. Innan jag köper in ev extra foder kör jag en koll i ett foderstats-program så att jag inte råkar räkna fel. Sedan under vinter är det ögat som gäller för de olika individerna. Vissa kommer att behöver mindre foder än uträknat och vissa kan till och med behöva något annat tillskott än det uträknade för att hålla formen.

Så lite kort har jag bara uträkningen som en hjälp för att hitta en bas för vinterns foder. Men den hjälper mig att dra ner foderkostnaden en hel del.

medlevärdet som foderstatsprogramet följer funkar inte på min häst. Han var en av de hästar som åt emst i stallet och låg över vad hanskulle ha enligt programet men han fick ändå prteinbrist:crazy: Så nu räknar jag själv och under vintern gick han på dubbla protein och över energi behovet för att han skulle komma tillbaka :)

Jag tycker programmen verkar säkra. Men det kan bli nån inmatning fel nånstans så det blir heltokigt. Eller om tex analysen inte stämmer så blir det också fel.
Jag tycker det är kul att räkna själv sen tar jag en "facitkoll" på ett program. :)

Jag kan räkna själv men nu när jag vet vad mina behöver så är jag lat och matar in siffrorna i ett foderstatsprogram och ser om slutsumman stämmer med det jag vill ha och sen kollar jag på hästarna och justerar utefter det och vet då ungefär vad och hur mycket jag lägger till/drar ifrån och vad totalen ligger på.

Se foderstatsprogrammet som en miniräknare ungefär. Man måste lära sig räkna för hand först för att se om svaret verkar rimligt, sen kan man börja använda miniräknare för att det ska gå snabbare och extrakoll.

Jag har faktiskt gjort egna beräkningar i Excel, där har jag förinmatat "mina" foderslag och vad respektive häst drar i olika arbeten (vila, träning, hård träning etc). Väldigt bra eftersom jag dessutom har aktuella priser, och kan se hur mycket pengar fodret kostar mig (och eventuellt hur jag kan optimera kvoter och kostnader)

Jag har faktiskt gjort egna beräkningar i Excel, där har jag förinmatat "mina" foderslag och vad respektive häst drar i olika arbeten (vila, träning, hård träning etc). Väldigt bra eftersom jag dessutom har aktuella priser, och kan se hur mycket pengar fodret kostar mig (och eventuellt hur jag kan optimera kvoter och kostnader)

Så har jag också gjort...

Så kan man göra om man är duktig på Excel.... :angel: :crazy:
Kostnadsbiten kör jag därför fortfarande "manuellt" men det går hyffsat snabbt när man får koll på priser och pris per önskat innehåll.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
695
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
595
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 706
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka