iNHALE
Trådstartare
Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så fundamentalt olika att jag ser ut att behöva göra två helt olika foderstater. Förra året räckte det med att bara justera mineralgivan lite mellan skördarna men detta året är det som natt och dag.
Såhär ser grundgivan ut beräknat på endast 13 kg grovfoder, inga övriga tillsatser. Hästen är inte en tabellhäst utan har ett behov som ligger snäppet över vad tabellen tycker att hon ska ha. Förra vintern krävde hon ca 20% över tabellvärde avseende MJ och protein för att hålla ett lagom hull.
Hur ska jag räkna för att balansera detta på ett bra sätt? Färdigblandade mineralfoder ser ut att vara helt uteslutet för att få detta att gå ihop.
Salt och selen är ju inga större problem att rätta till men sen då?
Såhär ser grundgivan ut beräknat på endast 13 kg grovfoder, inga övriga tillsatser. Hästen är inte en tabellhäst utan har ett behov som ligger snäppet över vad tabellen tycker att hon ska ha. Förra vintern krävde hon ca 20% över tabellvärde avseende MJ och protein för att hålla ett lagom hull.
Hur ska jag räkna för att balansera detta på ett bra sätt? Färdigblandade mineralfoder ser ut att vara helt uteslutet för att få detta att gå ihop.
Salt och selen är ju inga större problem att rätta till men sen då?