Foderstatsberäkningsprogram - idéer!

K

Krabban

Håller på att göra ett foderstatsberäkningsprogram för att underlätta detta ständiga räknande. Vad skulle ni vilja att ett sådant program kunde göra? Några speciella idéer? Skulle vara jättebra med lite tankar från er! :bow:

Mmmm visst skulle det vara bra! :)

Jo men jag vill göra det lite "flashigare" än ett excelblad. Lite snyggare, lite enklare osv. Så har ni några idéer på funktioner så är det jättebra! Vill gärna veta vad ni andra tänker, man blir lätt låst i sitt eget tänkande :).

Hittills kan man lätt räkna ut behovet. Sen har vi gjort så att man har en lista med havre, vete osv som man kan välja bland + att man kan välja från en egen lista där man kan spara olika foder och deras värden så man kan välja från dem oxå. Sen kommer man till en sida där man fyller i värdena om man har analyserat höt t.ex. Dessa kan man alltså spara.

När man fyllt i värden/ plockat fram fodermedlena man vill använda sig utav så kommer man till en sida där det räknas ihop. Där kan man oxå fylla i och ändra mängden efterhand.

Vad tycker ni än så länge? Något vi missat? Ngn annan bra idé kanske?

En tabell med ca värden per kilo häst och tillägg för motion. Att det piper och blinkar :banana: när det inte ser bra ut med tanke på värden och att programmet ger förslag till vad man ska lägga till/dra bort.

*kristel drömmer om att kunna räkna foderstater själv men hon är helt kass... :cry:*

"En tabell med ca värden per kilo häst och tillägg för motion"
-Hmm? Hur menar du nu? Min tanke än så länge är att man fyller i vilken typ utav häst det är + hur mycket den väger + arbetsprestation. På arbetsprestationen kan man själv fylla i % om man inte kan gå efter de redan satta värdena.

"Att det piper och blinkar när det inte ser bra ut "
- Mmmm jag hade faktiskt tänkt mig ngt liknande. Att det kom upp ett rött utropstecken eller liknande när inte kvoterna stämmer t.ex. Bra idé med ljud! :idea:

"att programmet ger förslag till vad man ska lägga till/dra bort."
-Hmm... bra idé... knepigt bara... jag är lite feg på att ge såna förslag. Tänker att det kanske blir fel och då är det ju vårat fel. Kanske är säkrast att hålla sig till att ge en hjälp att räkna, annars säger man ju att man vet vilkenkombination som är bäst... Vågar nog inte, tänk om det är ngn häst dom får foderrelaterat problem tack vare våra fina idéer... :crazy: Jag kanske överdriver, men vågar jag verkligen ge mig på sånt?

TACK SÅ HIMLA MYCKET FÖR IDÈERNA!!! :bow: :banana: :)

"En tabell med ca värden per kilo häst och tillägg för motion"
-Hmm? Hur menar du nu? Min tanke än så länge är att man fyller i vilken typ utav häst det är + hur mycket den väger + arbetsprestation. På arbetsprestationen kan man själv fylla i % om man inte kan gå efter de redan satta värdena.
Jaha, då var redan detta på tapeten :D, skämt åt sido, det var så jag tänkte att man kan knappa in sin hästs uppgifter så skulle det ploppa upp en fiffig ruta med att: " så här mycket mj, smbrp och allt vad det nu är, behöver just din häst"

Men vad bra! Då har jag tänkt en bra tanke alltså! :idea: :D

Vad jag oxå tänkte var att sen när datorn räknat ut det så går man vidare till att fylla i det här med fodret och värdena och så. Och sen när man börjar pyssla ihop olika foder så finns värdena redan i datorn liksom. Så de ploppar upp då när man börjar räkna... nånting sånt... Vad virrig jag är! :crazy:

Är verkligen tacksam för dina svar och tankar! :)

När är du färdig? :D

Jag vill gärna ta del av ditt program då :bow:.

Jag tycker det är viktigt att inte programmet skriver ut en foderstat med "decimaler", mao är hysteriskt exakt. Detta för att undvika tunnelseende vid utfodring och att vi inte får glömma att se våra hästar. Jag kände att jag själv höll på att bli sådan i början när jag räknat ut vad ponnyn skulle äta och blev då irriterad om han fick ½ kg hö för mycket nån´dag :o.

Lycka till

merman

Så du har varit så duktig att du faktiskt har byggt programmet som jag har planerat att bygga i flera år nu... :D (Själv har jag inte kommit längre än till planeringsstadiet så jag använder fortfarande mitt gamla excel-ark och räknar med... :angel:)

Vill du så får du gärna dela med dig av programmet då det är klart, det är alltid intressant att se hur andra har löst de problem man själv funderat på. :p Vilket programspråk är det byggt i?

En funktion som jag har funderat på att bygga in i mitt program (då jag äntligen kommer mig för att skriva det...) är att man skall kunna skriva ut en snygg "foderstat" direkt från programmet då man har räknat ut vad hästen ska ha att äta.

Hur många olika "värden" räknar ditt program med? Energi, protein, Ca, P och Mg är ju självklart men alla andra vitaminer, mineraler och spårämnen, räknar programmet med dem också? Den funktionaliteten har jag med i mitt excel-ark (ok, kanske inte ALLA vitaminer, mineraler och spårämnen som finns :smirk:) och det skulle jag absolut inte vilja vara utan om jag skulle använda ett foderstatsberäkningsprogram. Har sparat en massa pengar på att slippa köpa onödiga multivitamintillskott genom att kunna räkna ut vad pållen får i sig i vitaminväg. :cool:

Lycka till med programmet och som sagt - dela gärna med dig av det när det är klart (om du vill det alltså...)

Oh tack! Kul att det är fler som är intresserade! Faktiskt så har vi tänkt att göra det och sälja för en ganska billig penning. Liten affärsidé :). Men jag vet inte riktigt. Beror ju oxå på hur slutresultatet blir, annars är det ju klart att ni får ta del av det! :)

Håller helt med dig det där med tunnelseende! Man kan verkligen fastna i decimalerna. Jag tänkte ha med en decimal, mest för att om det är ngn som vill vara "hysterisk" så ska den få vara det :D.

Jaa visst är jag duktig! :D Eller min bror egentligen :angel:. :D

Vet faktiskt inte vilket programspråk det är byggt i, det är mitt datageni till bror som hjälper mig med den bite.

man skall kunna skriva ut en snygg "foderstat" direkt från programmet då man har räknat ut vad hästen ska ha att äta.
Smart! :idea: Det är ju himla bra ide! :bow:

Jag tar med alla mineraler och vitaminer som SLUs häfte tar upp. Med ett frågetecken kring natrium och kalium, dessa vet jag inte om jag ska ha med. Men sen tänkte jag att det som kommer upp är de vanligaste och så kan man om man vill välja till vitaminer och mikromineraler.

Tack så jättemycket för idéerna! :bow: Väldigt bra! Om vi inte bestämmer oss för att marknadsföra detta så delar jag klart med mig!

En till ide´är ju att man får knappa in vilken kvot man vill ha till sin häst, ex 7 om man anser den ha behov av det och att programmet sedan utgår från det, och inte bara arbetstillägg, ras etc.
Kan det vara något?

Blir det en affärside´så hojta då med.

merman

"En till ide´är ju att man får knappa in vilken kvot man vill ha till sin häst"
Hmm... ja det var ju himla smart! :idea: Gud vilka bra idéer du har! :bow:

Sv: Re: Foderstatsberäkningsprogram - idéer!

Nyfiken undrar hur det går med ditt program??

merman

Sv: Re: Foderstatsberäkningsprogram - idéer!

det saknar jag med de foderräkningsprogram som jag ancänt på nätet; att man inte kan få fram en "färdig" foderstat, eller ens foderlista i många fall.
Visserligen måste man ju iaf skriva in hur mkt den ska ha på vilken fodring, men ändå.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
564
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur