Foderstatsberäkningsprogram - idéer!

Sv: Re: Foderstatsberäkningsprogram - idéer!

merman skrev:
Nyfiken undrar hur det går med ditt program??

merman

Men vad kul att du grävde fram den här gamla tråden! :) Jo tack det går faktiskt bra! Jag tror det blir ganska bra! Jag har ju en idé och hoppas att det blir så bra som man tänker sig.

Tyvärr är den inte färdig för användning än, men jag hör av mig när det är klart! (Kan nog dröja lite eftersom jag "hyr" in min brorsa gratis :angel: ).

Lydia skrev:
det saknar jag med de foderräkningsprogram som jag ancänt på nätet; att man inte kan få fram en "färdig" foderstat, eller ens foderlista i många fall.
Visserligen måste man ju iaf skriva in hur mkt den ska ha på vilken fodring, men ändå.

Mmm.. som Kristel menade? Det är faktiskt ngt jag har anammat, det tyckte jag var en superbra idé!

Krabban skrev:
Inga fler bra idéer?

En idé är ju att på foder medlen kunna lägga in priset oxå. Då kan man ju räkna så man får den foderstat som ger mest för pengarna. aldrig fel.

Sv: Foderstatsberäkningsprogram - idéer!

Att man ska kunna lägga till exvis ett doseringsmått av BioMag, Tokosel, Fosforbalans etc och få rätt värden. När jag försöker det i andra program som så att säga finns på marknaden så blir det bara knas eftersom de räknar allt per kilo. Vore alltså bra om programmet vet att ett mått BioMag tex är 3,3g Mg och 0,5g P, så man inte behöver omvandla det i gram/kg!! :bump:

Extrasuveränt vore det också om programmet innehöll förklaringar till HUR man räknar ut både behovet och kvoterna och att man kan SE hur många gram (eller kg) av någonting som hästen behöver så att man ser hur mycket det går över behovet, eller inte.... :smirk:

/JES

Tack för svaren båda två! :bow:

Det där med pris har jag funderat på, men inte bestämt mig riktigt än... men visst är det en bra ide´!

Jättebra ideér! :)

Nu var det länge sen den här tråden var aktuell, men iaf.
Hur går det med programmet? Kommer det vara tillgängligt för allmänheten?
Är jättenyfiken på resultatet!

Vet att det är en gammal tråd, men skriver i allafall.
Om man jämför med "Hippocampus"...

Vore bra med lite mer exakta vikter på hästen. I vissa fall kan man bara välja på tex 350 och 400 kg. Men om min häst väger 375 kg?
Det är ganska stor skillnad på en liten häst.

Dumt att det är så lätt att knappa fel mellan "beräkna" och "börja om". Sätt de funktionerna mer isär, så man slipper sitta där och knappa in alla siffrorna igen, om man gör fel.

En "sparfunktion" för ens privata fodermedel.
Om man har samma fodermedel, fast olika hästar, är det otroligt onödigt, att behöva skriva in alla siffrorna på näringsinnehåll i de olika fodermedlen femtielva gånger.

Att kunna skriva ut "Fodertilldelning" och "Detaljerat behov för din häst", samt "Balans mellan behov och tilldelat foder" på samma A4.

Att programmet själv kan räkna ut hur mycket foder, eller beräknat arbete det blir, utslaget på veckans dagar, om man bara ger, eller rider varannan dag tex.

Man kanske skulle ha en "paketvariant" till den late, För arbete.
Tex. Häst i vila, lätt arbete, hårdare arbete, tävlingsträning.

Tex......:banana:

något som kräver en hel del av programmet är att man först fyller i uppgifter om hästen, sedan om grovfodret (TShalten också)..

en detalj som skulle vara ENORMT bra när man räknar på hästen är om det finns en "dräktig"-ruta att kryssa i och svaret som kommer ut i slutändan ska vara i de olika stadierna av dräktigheten och sålänge diandet pågår.. efteroms att stoets näringsbehov ändras under hela tiden då.. och samma sak för unghäst ska det vara på det viset, att man klickar i första, andra eller tredje året av föl/unghästens levnad och då få ut när man ska öka på foderstaten..

= programmet räknar ut en bra hömängd och visar hur mycket som ska läggas till via kraftfoder, om höet är väldigt lågkvotat eller högkvotat ska lusern eller halm föreslås..

SEDAN ska man själv välja sortiment på kraftfoder, t.ex krafft, Hipo, Mustang, Fibergi osv.. och utifrån mitt val säger programmet vilken av just det märkets prudukter som är mest lämpat för min häst och ev tillägg av mineraler..

detta kräver att programmet räknar dubbelt och matchar svaren med varandra..

fast detta är nog ganska omständigt..

jag räknar själv med excel jag.. har det bekvämt och lätttillgängligt och ett delat kalkylblad så att jag alltid ser slutsumman av de fodermedel jag väljer.. har olika färgade celler beroende på om jag ska fylla i det eller om cellen innehåller formler.. mycket smidigt.. version 7.0 är jag nog inne på.. :D

RED: Såg nu att det var en MYCKET gammal tråd och säkert inte alls aktuell, men jag står fast vid mitt svar iallafall :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
564
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama