Foderstats hjälp..

C

Cessan

Vore jätte tacksam för hjälp att sätta en korrekt foderstat till mina hästar.. :idea:

Enligt höanalysen som gjordes för 2 veckor sedan är värderna:

Torrsubstans 84%
Smältbart råprotein 52 g/kg foder
Energi, foder 8,4 MJ/kg foder
----------------------------
Råprotein 99 g/kg torrsubstans
Smältbart råprotein 62 g/kg torrsubstans
Energi 10 MJ/kg torrsubstans

Båda hästarna är dräktiga och beräknas föla 26/4. De är nu i bra hull men jag hade ändå velat få en korrekt foderstat..

Sto 1: Halvblod 5 år, normal typ, ca 164 hög, ganska lätt att hålla hull..
Äter idag havre, salsa extra, lusernpellets, chevinal, kalk, vitlök och tokosel

Sto 2: Welsh (sektion b), 4 år, relativt smäcker, 124 hög, inte lika lätt att hålla i hull (om man jämför med andra b-ponnier) men ändå inte svår..
Äter idag havre, betfor, lusernpellets, chevinal, kalk, vitlök och tokosel

Jätte tacksam för all hjälp jag kan få med att sätta foderstat då jag inte har en aning om hur man räknar mm..

Sv: Foderstats hjälp..

Vet inte hur jag ändrar mitt förra meddelande därav skriver jag en rättelse här... Hoppas det funkar...

Såg att man inte får fråga efter foderstater till sina hästar så uteslut de frågorna.. :angel: . Kan någon istället hjälpa mig med hur jag läser "siffrorna" på höanalysen. Vilken siffra ska jag sätta in var om jag fyller i ett foderstatsprogram?

Kan någon även vara snäll och ge någon länk till foderstatsprogtrammen på nätet? Hittar dem inte nu..

Jätte tacksam för hjälpen!

Sv: Foderstats hjälp..

När du räknar ska du använda värdena per kg foder.
Alltså det som hästen kommer att äta av, för den äter ju inte bara torrsubstansen utan även vattnet.

Vill du jämföra olika foderslag/-partier med olika TS-halt använder du värdena per kg TS.

Jag använder programmet Optignägg (äldre version...) som finns på Freefarm.se.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 782
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka