Sv: Foderstater
Hur är det med foderstater egentligen? Går man efter det även om man har en lättfödd kontra svårfödd häst?
Ja självklart. Många verkar missförstå det här med beräknade foderstater och tror att det är en "beräknad foderstat" bara när man gått efter tabeller och/eller program. Så är det INTE.
Vad man är ute efter när man beräknar är att se till att det finns en god balans mellan energi (MJ) och protein (smältbart råprotein) och mellan kalcium (Ca) och fosfor (P). Det kallas för KVOTER när man talar om balanserna. MJ/smbrp-kvoten ska generellt sett vara runt 6 för genomsnittshästen (en del klarar sig på något lägre, andra behöver en högre på 7-8) och Ca/P-kvoten ska vara kring 1.5-2.5 (högre gör inget men den får inte vara lägre än 1.2).
De kvoterna är det allra viktigaste med ett beräkna en foderstat.
Så oavsett hur mycket eller lite en häst kräver så är kan man räkna ut en lagom foderstat till just den individen! Sen att det i
tabellerna många ggr anges alldeles för litet energibehov för svårfödda hästar är nåt man får bortse ifrån. Säger tabellen t ex att din svårfödda 500kg häst kräver bara 85MJ och du får ihop de 85MJna med enbart 10kg hö (hö innehåller ofta 8.5MJ och det ggr tio blir ju 85MJ) men du VET att han brukar gå på betydligt mer än bara 10kg hö (kanske fri tillgång på hö PLUS en massa kraftfoder o sådär) - då kräver han mer än vad tabellerna säger! Många svårfödda hästar kräver oerhörda mängder (det dubbla än vad tabellen säger!) och man många ggr också en hög MJ/smbrp-kvot.
Tabeller och program är bara RIKTLINJER och räknat på en genomsnittshäst. Man måste alltid se till individen och tänka efter lite också.
Min är svårfödd och faller lätt ur och på vintern brukar han enl f.d ägaren bli rätt tunn (det blev han förra vintern för mig med)...
Om det bara är på vintern han tunnar ur så är det med alla sannolikhet GROVFODRET det beror på. På sommaren äter de GRÄS, som är oerhört näringsrikt (ca 10-12MJ och 70-160g smbrp) och har en HÖG KVOT (dvs mycket protein i förhållande till energi).
På vintern då de ska äta hö/silage kan näringsvärdena
variera jättemycket och har man otur (inte ovanligt alls) så får man ett hö med lägre proteinvärde än 40g smbrp/kg TS och oavsett hur mkt energi (många kilo hö och kraftfoder) man då försöker proppa i hästen så får den då för LÅG KVOT i total foderstaten och klarar sig inte - och tappar hull och muskler.
(även LÄTTFÖDDA hästar tunnar ur om proteinhalten är tillräckliugt låg)
Om man då inte analyserat höet/silaget så vet man ju inte VAD som är felet - innan det är för sent möjligtvis. (på vårkanten då proteinbristen börjar synas i form av tappad hull och muskler)
Om man istället analyserar så vet man direkt på hösten då man börjar fodra med höet vad som fattas - t ex om det nu är proteinet som är udnermåligt så ska man lägga till en viss mängd proteintillskott för att kompensera bristen av det i höet.
Med just svårfödda hästar är ju detta extra noga!!
Hur kan analys hjälpa mig, eller räcker det att jag ser att han håller sig i fint hull då det näringsmässigt täcker upp både i hestekraften och groov 90? Eller är det balansen mellan all mat som måste stämma, oavsett hur mkt man ger?
Delvis har jag ju redan svarat på dessa frågor men tar det igen... OM han nu håller sig bra på det du ger nu så har ni troligtvis bra värden i det hösilage han får. Och då är det ju okej förstås! Om han INTE håller sig på det så är det förmodligen framförallt proteinfattigt (energimängden brukar inte variera så mkt).
På sista frågan - JA, det är vikgit med balanserna som jag berättade om ovan. Oavsett hur mkt/vad du ger.