Foderstater till era westernhästar

Sv: Foderstater till era westernhästar

Hej, vårt Quarter sto är mkt lättfödd
Fri tillgång på hösilage
4 dl linfrö cubes (ger blank snygg päls och smörjer tarmarna)
Ca 1 kg Hippo Cool (är allergisk mot krafftfoder med Havre, svullnar i benen pluss att hon blir superhet i skallen)
2 dl Betfor
mineraler

En av våra hästar är också allergisk mot havre, fast hon svullnar inte i benen utan i huvud och hals och ser ut som en hamster om hon får i sig minsta lilla havrekorn. Jag har funderat ett tag på att ge linfrö av något slag men tvekar ifall hon skulle vara allergisk mot det också, har du testat några andra sädeslag på din häst för att se om hon är allergisk mot det också? Tror du en häst kan vara glutenallergiker? Låter kanske lustigt, men har funderat på det. Men du har i alla fall inte märkt någon reaktion från din häst med linfrö? Vart köper du ditt linfrö och vilket märke?
Ursäkta alla frågor, men man får ju passa på när man hittar någon med samma problem :)

I övrigt ger jag:
fri tillgång till hö
3kg speedy beet (lusern med betfor utan socker)
mineraler
olja
b-vitamin (under fällningsperioden)
äpplen och päron ibland :)

Senast ändrad av en moderator:

En av våra hästar är också allergisk mot havre, fast hon svullnar inte i benen utan i huvud och hals och ser ut som en hamster om hon får i sig minsta lilla havrekorn. Jag har funderat ett tag på att ge linfrö av något slag men tvekar ifall hon skulle vara allergisk mot det också, har du testat några andra sädeslag på din häst för att se om hon är allergisk mot det också? Tror du en häst kan vara glutenallergiker? Låter kanske lustigt, men har funderat på det. Men du har i alla fall inte märkt någon reaktion från din häst med linfrö? Vart köper du ditt linfrö och vilket märke?
Ursäkta alla frågor, men man får ju passa på när man hittar någon med samma problem :)

I övrigt ger jag:
fri tillgång till hö
3kg speedy beet (lusern med betfor utan socker)
mineraler
olja
b-vitamin (under fällningsperioden)
äpplen och päron ibland :)
Hej:idea:
Har inte provat ex kross korn ..vågar inte..:crazy:
Men hon går bra på det här fodret..vill jag ha mer energi i henne brukar jag öka på betforen..
Hippo Linfrö Cubes, är pelleterad, behöver inte blötläggas.
Köper den från Mivo, men den säljs av alla återförsäljare till Hippo foder. Har inte märkt någon reaktion från henne på Linfrö cubes..däremot har hon fått en mkt blankare päls, bra avföring...

Min 2-åring (arabkorsning) får:

*Fri tillgång på hö (ca 9 MJ / 40 g smb.rp) Äter ca 8-10 kg.
*2 kg korn/havre kross
*KRAFFT Miner Grön
*Linfrö

Varför just detta? Har utgått ifrån att han uppfyller sitt underhållsbehov av höet, bortsett från mineralbehovet. Därtill får han korn/havrekross-blandning för att fylla upp tilläggsbehovet. Och linfrö för pälsfällning / matsmältningen. Han håller sig fin och lagom rund i hullet, så jag ser ingen anledning till att ändra på något...

Tibbe fick hos förra ägeren 1 kg pellets,
vet ej vilket och ca 9 kg hö.
hos mig kommer han dock få mer hö + 1 kg krafft , sen försöka lära honom äta lite betfor :p

kl

Min fyraårige quartervalack får ca 3-4 kg hestekraft om dagen, 20 g Equitop gonex (doseras i perioder om 2 månader max och sedan efter behov, under t.ex tävlingsperioder eller under hård träning) och mer eller mindre fri tillgång på silage.

Tack för svaret! Jag tror jag ska prova linfrö på min häst också, det låter som ett bra foder till våra allergiker hästar :), ska nog pröva det på min andra häst också som har en dålig mage, smidigt också att det inte behöver blötläggas :idea:.

Lotta, 10 månader, får

ca 10 kg silage
ca 2-3 kg hö
0,5 kg lusern hackat strå
3 dl BLÖT betfor
0,5 kg Country Mix
b-vitamin (nu under en period)

Lusernet får hon för att täcka proteinbehovet hon har som unghäst.
Pelletsen för att det är det alla andra äter i stallet och för att det dessutom är ett bra foder som innehåller mkt bra.
Betforn för att det tillfär vätska och är bra för magen.
B-vitamin för att hon fäller som tusan just nu.

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 365
Senast: MiniLi
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 613
Senast: Nepenthe
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
695
Senast: ameo
·
Hästvård Vi drog som sagt stygnen i söndags och bandagebyte idag.. Vi har problem med att få de å sitta som de ska, trots snögg, bandage och mini...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 776
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp