Foderstater till era westernhästar

C

CindyLou

Nu vet jag att man ska se till allas individualitet och analyser m.m. Men vad för foderstat har du till just din westernhäst? Varför valde just du det fodret?

Sv: Foderstater till era westernhästar

Chili får just nu:

9kg hösilage (med hög ts halt, är mer som plastat hö)
1 kg Hippo Grow Alfa
0,3kg krafft protein
0,2kg betfor
1dl rapsolja
och tistelolja vid behov.

Men ska öka på till 1,2kg Alfa och ev. ge lite mer betfor nu tänkte jag. :)
hon håller sig bra på kvoten som hon har nu (6,5) men vill få upp värdena lite till.
försöker få henne att äta mer hösilage men det vill hon inte. är iofs jätteglad att hon ändå äter såpass bra som hon gör!

Valde Alfan därför att det är smakligt och har ganska högt proteininnehåll (hon har fått detta sedan hon kom till mig förra våren). och nu när hon ändå tycker så mycket om det så fortsätter jag att ge det :)
krafft protein för att det är lite dåliga proteinvärden i hösilaget och jag vill inte fodra upp allt med alfan.
betfor får hon för fibrerna och det förbättrade näringsupptagets skull.
Rapsoljan får hon för att det gör gott för päls och tagel.
Tistelolja får hon om magen är i obalans.

Vad ger du Phigalle?

Vad ger du Phigalle?

Phigalle (arabvallack 3 år)får just nu tyvärr
endast 8kg hö. han går ihop med dominatna små ponnys som bantar och skyddar höt i hagen dvs 2kg morgon,2kg lunch:mad::cry: på kvällen får han så mkt så att det alltid finns kvar till morgonen och blir över men han äter en kanske 3-4 kg.

=
7-8kg hö
2kg Hippo Alfa (bra värden,mkt protein)
2kg Lusern pellets (för att få upp hullet)
miner blå pelleterad
linfröolja när det finns hemma

Dock är han tunn över revbenen, de syns och han har ingen bra överlinje.

i morgon kommer äntligen han hem:bump: Då ska han gå ihop med ett 2-årigt quartersto i två veckor + att min appaloosa kommer troligtvis nästa vecka.

Så från och med i morgon ska han få mer hö. på morgon 4kg och lunch 3kg och kväll 3-4kg så runt 10-11kg om dan om han får i sej det. Har tänkt köpa majs eller rapsolja oxå nästan gång jag tar mej till affär och se om det hjälper på hullet.

Hur mycket Protein resp. MJ får han i sig?

Jag tyckte att jag märkte att Chili blev lite tunnare under en period och då tänkte jag direkt: tunn=unghäst=högre kvot. Men det hjälpte inte på henne utan hon behövde ligga kvar på samma kvot (kunde till och med ha lite lägre) men med högre "näringsvärden" eller vad man kallar det. Alltså större mängd av både Pr och MJ.

Senast ändrad:

Nu vet jag att man ska se till allas individualitet och analyser m.m. Men vad för foderstat har du till just din westernhäst? Varför valde just du det fodret?

Egentligen har min pålle fri tillgång till ensilage/hösilage men just nu är han skadad så då får han ca 7 kg ensilage på kvällen och ca 10 kg under dan. Om man räknar på hans foderstat så ska han ha ca 10 kg grovfoder som är helt torr, alltså TS-halten 100 % men så hög är den ju inte. Men jag har själv inte valt detta ensilage som har ett energivärde på ca 9,5 vilket ligger över vad fölston behöver och långt över vad han behöver. Han går normalt på lösdrift och nästan alla hästar där är för tjocka, dom bara står och äter hela tiden. Så den ofrivilliga box-, sjukhagevilan har gett en positiv effekt, viktnedgång. Det enda extra han får är vitaminer och mineraler.

MVH Ann

Shit, jag är en rätt kass hästägare..

Jag har ingen foderstat alls! Dom får bara hösilage. Jag lägger ut ca 15-20 kg per häst/dag.
Allt beroende på väder och vind, hur mycket de har ätit upp osv.
Å så färskt vatten varje dag.

Jag har QH.

Grannen har en fullblodskorning som hänger med av bara farten. Den matas dock på med lite extra lucern, den var extremt tunn när den kom för knappt två månader sedan och behöver litet extra.

mvh Eva

nej det tycker jag inte!:)
det är ju kanon om man känner sina hästar så väl, och vet precis hur de ska se ut, att det räcker att fodra med ögat!

Jag själv är alldeles för nojjig och tycker att "är hon inte lite tunnare just här idag än igår?" osv. Sedan så ser jag inte verkliga förändringar i hullet förrän de verkligen syns och då har det fått gå lite för långt. Så för min del är den uträknade foderstaten en säkerhet för att jag verkligen ska veta att hon enligt pappret iaf får i sig allt hon behöver. då vet jag att Chilis vanliga behov åtminstone är uppfyllda. men sedan nojjar jag iallafall ändå ;):cool::D

Våra hästar får:
Hö fri tillgång
Fullfoder Country Mix 3kg/dag
Chevinal vår och höst

:banana:

Hej, vårt Quarter sto är mkt lättfödd :banana:
Fri tillgång på hösilage
4 dl linfrö cubes (ger blank snygg päls och smörjer tarmarna)
Ca 1 kg Hippo Cool (är allergisk mot krafftfoder med Havre, svullnar i benen pluss att hon blir superhet i skallen)
2 dl Betfor
mineraler

jag har en allroundconnemara som rids 5-6 dagar/vecka men inte så jättehårt.

8-9kg hö
2 liter hestekraft (müslifoder)
0,4 liter havre
0,5 liter blöt betfor (ca 2 nävar när den är torr)

Han behöver BANTA men kan inte dra ner på maten känns det som så det är mer träning som gäller!!

Egentligen har min pålle fri tillgång till ensilage/hösilage men just nu är han skadad så då får han ca 7 kg ensilage på kvällen och ca 10 kg under dan. Om man räknar på hans foderstat så ska han ha ca 10 kg grovfoder som är helt torr, alltså TS-halten 100 % men så hög är den ju inte. Men jag har själv inte valt detta ensilage som har ett energivärde på ca 9,5 vilket ligger över vad fölston behöver och långt över vad han behöver. Han går normalt på lösdrift och nästan alla hästar där är för tjocka, dom bara står och äter hela tiden. Så den ofrivilliga box-, sjukhagevilan har gett en positiv effekt, viktnedgång. Det enda extra han får är vitaminer och mineraler.

MVH Ann

Ett förtydligande, min häst äter inte upp maten han får i boxen, han trivs inte riktigt att stå där så minst hälften är kvar vid mockningen. Jag hoppas att det går att släppa han imorgon tillbaka till den stora flocken han går med. Han har gått ner i vikt och det är bra han behöver gå ner ännu mer så vi kommer att strypa tillgången för han ett tag framöver.

MVH Ann

Har en quartervalack som får...

10 kg hö
1,5 kg hippo bas basic
0,5 kg lucern pellets

Här ges silage fritt...det är grovt och tar tid att äta.
Åringen får dessutom 1,5 kg lucernpellets + 3 kg Hippo Grow Breed. De andra får lite lucern och lite lite Hippo Bas Harmoni för smakens skull.

Det är mycket rörelse i hingsthagen så åringen gör av med en hel del av det han stoppar i sig...kan ju nämna att han ensam äter mer silage än de andra två tillsammans:cool:

Min tös får:
16 kg hösilage per dag
5 dl havre
2,5 dl torrt betfor (får givetvis svälla under natten, har aldrig mätt det blött dock)
1 dl linfrö cubes
70 g mineraler
1 msk foderkalk
4 ml B-vitaminer
1 dl soya
1 kg morötter
1 tsk E-vitaminer
sen får hon ridmat: 5 dl havre och 8 dl lusern.

detta är ett varmblod, med hett huvud :) hon rids 7 dagar i veckan med något undantag per månad, får hon stå plir hon prillig.

Min dam får

fir tillgång till ensilage, äter ungefär 14-16kg per dag
2kg korn
0.8kg havre
0.2kg linfrö
vitlök / dag

Min häst är ingen typisk "westernras", men jag tränar och tävlar lite med henne inom westernridning. Hon är ett 5-årigt sto, arab/paint.

Hon får ca 10-12 kg hösilage med bra värden,
3 dl musli + mineraler.

Roligt att se att du fodrar ditt fullblod bra och ordentligt men de syns på henne. hon e lagom.:)

Tack.
Ja nu känns det som vi hittat en bra foderstat till henne. Hon fr tillräckligt mycke för att hålla hullet utan att explodera i temeramentet :banana:

ojoj westernhäst, ja det omfattar nog oss då då.
arab valack på 19 år.
1,2 kg D&H Pasture
3 dl lusernhack
fritillgång på hösilage (med värden typ hobbyhäst) ca 10-15 kg

blivande westernhäst arab sto ca 10 månader
1 kg D&H Foal Mix
3 dl lusernhack
1 dl rapsolja
fritillgång på hösilage, ca 3-7kg

vi valde D&H för denne säsong då vi hört mkt bra om det, samt för att lilla donnan sa hon inte ville äta pellest så det fungerade bra med D&H, men till nästa vinter blir det nog annat då iaf Pasturen innehållen en massa gott tjaffs som bara kostar massa pengar men som inte ger hästen så mkt speciellt, dock har det hjälpt gammlingen med luftrören lite.
sen lusern-hack för att det ska bli mer ättid samt lite mer att tugga på, sedan brukar vi hälla lite vatten i för att binda upp dam o annat kul som de kanske bruklar peta ut, olja till lilla flickan då hon skall vara blank o fin till utställningarna i sommar

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 365
Senast: MiniLi
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 613
Senast: Nepenthe
·
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
695
Senast: ameo
·
Hästvård Vi drog som sagt stygnen i söndags och bandagebyte idag.. Vi har problem med att få de å sitta som de ska, trots snögg, bandage och mini...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 776
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp