Foderstat vid "halvbete"

stjarnfrugt

Trådstartare
Min häst går ute i gräshage ca 8-19. Hagen är drygt 1 ha (två hästar) och består av vall som inte blivit omsådd på ett par år. Jag är värdelös på grässorter men det är omväxlande långt och kortare gräs, inte mkt klöver.

Hon har gått i den hagen sedan början på juni varav 2 veckor på vila. Hon är lite sommarrund men inte tjock, ser fin ut i muskulaturen. Nu rider jag henne i alla gångarter 4-5 dagar i veckan, vilar 1 och skrittas 1. Hon är 5 år.
Hon har ätit 1 dl Miner Blå och ett par deciliter havre mest för att äta upp mineralerna, på det hon 3 kg hö och lite mer därtill om dom av någon anledning kommit in tidigare. Har halm i boxen.

Nu när jag ridit henne 2,5 vecka funderar jag om jag ska öka på havren? Hon är i samma hull som innan men känns lite trött vissa dagar (kan ju iofs också bero på att det varit varmare på senaste).

Jag tycker överlag att det är svårt att räkna på foderstat när dom går ute och betar. Hur ska man tänka? Höanalysen känns ju inte så viktig i sammanhanget med tanke på hur lite hö dom äter i förhållande till gräset. Så hur vet man hur mkt mineraler och havre man kan ge? Hur gör ni andra?
 
Sv: Foderstat vid "halvbete"

Jag hade skippat att öka havren tills hästen inte håller hullet med enbart hö och bete. Att hästen känns lite trött beror förmodligen på vädret. Börjar den tunna ut så öka höet i stället.

Mineraler höftar jag lite nu på sommaren. Ger ungefär hälften mot vad han skulle fått om han bara ätit hö.
 
Sv: Foderstat vid "halvbete"

Det är lite så det känns, att havren inte kanske behövs? För det sägs ju vara en myt att energin från havre skulle vara mer uppiggande än den från andra fodermedel som tex hö/gräs. Och lite logiskt verkar det att det är energin i totala foderstaten som avgör. Speciellt när man ser dom feta hästarna i stallet som äter flera kg havre/dag + betfor och deras ägare kliar sig i huvet och undrar varför de är slöa och matar ännu mer...

Min äter vanligtvis inte mkt kraftfoder ändå. Vi har haft så bra grovfoder att hon klarat sig på 10-12 kg hösilage, mineraler och som max 0,5 kg havre under vintern/våren när hon varit i full hobbyhästträning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 032
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 586
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 223
Senast: Roheryn
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 255
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp