Foderstat vid "fri tillgång"?!

Sv: Foderstat vid "fri tillgång"?!

trådkap..

Gården bredvid min hage har hösilage till bra pris men jag känner mig så dålig på att tolka foderanalyser.

Har lösdrift och lägger ut i höhäckar så man har koll på bal och åtgång.

Analysen ser ut så här:
torrsubstans 79 %
smältbart råprotein 26 g/kg
energi foder 7.4 MJ/kg
Ca 1.5 g/kg
P 0.7 g/kg
Mg 0.4 g/kg
K 9.2

Har ett hlbsto med föl, en gammal ponny och en gammal travare i min hage (alla lättfödda)
Tycker det är bra med hög ts och om jag fattar rätt så är det låg energi/potein men det känns också bra då ponnyn och travaren inte behöver så mycket så kan man stödfodra mamma häst?

Tänker jag rätt då? Men förstår inte hur jag ska kolla på ca, p etc..

Tips hur man ska räkna?

Det är inte lämpligt till någon av dina hästar.

Det har en kvot på ungefär 3,5. En normal häst behöver en kvot på 6, dvs både ponnyn och ditt varmblod.
Stoet och fölet behöver betydligt mer protein.

Okey :/ Och det går inte att ''fixa'' med kraftfoder?
Vad menas med kvot? hur räknar man den?

Ca/P-kvoten är 2,1, ska ligga mellan 1,2 - 1,8 så du behöver tillsätta fosfor.
Magnesium behöver du förmodligen oxå tillsätta.

Du behöver tillsätta mycket proteintillskott. Man brukar utgå ifrån att kvoten (g smältbart råprotein / MJ energi) ska ligga på sex men detta gäller vuxna hästar. Har du unghäst och digivande kan det behövar mycket högre kvot.

Jag gillar inte heller torrhalten på ditt hösilage. Det är väldigt torrt och iom det så är risken stor för mögelangrepp.

Jag hade letat annat grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar