foderstat vid dräktghet

L

link

Min häst beräknas föla i början av maj och såvitt jag förstår ska man inte börja fodra mer föränn vid 8 månaders dräktighet. Ska jag då räkna en "vanlig" foderstat till månad 8 och sen räka nytt vid månad 8?

Jag har använt mig av ninas fodersida när jag räknar men jag hittar inget där om foder vid dräktiget. Vad är det som gäller?

Sv: foderstat vid dräktghet

har själv ett dräktigt sto som ska föla i slutet av maj och som jag har fattat det så ska man räkna ny foderstat efter 8månaders dräktighet. Nu har jag henne bara på gräs och lite hö mineraler,korn,betfor,olja och sen lite äpplen och morötter och så.Kollar på hennes hull eftersom jag snart kommer att använda mig av kraft oxå. Vad ger du din häst?Vore skoj att veta eftersom de ska föla nästan samtidigt.

Hej!
Håller på förfullt med att försöka få hennes foderstat att stämma. Troligen blir det såhär:
6 kg hö
1,5 kg lusern hackad strå
130 g soja
100 g hippo avel mineral

Detta till den åttonde månaden och sen blir det väl att öka på.

mitt sto fölade i maj i år och jag fodrade som vanligt fram till sista 3 månaderna av dräktigheten. Hon gick dock på fritillgång på hösilage under vintern. Hon har hållt sig fin i hull hela tiden. Ja har också hört att det ska vara sista tredje delen av dräktigheten som man ska öka foderstaten, d sa i varje fall våran veterinär.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 559
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka