Springsteen
Trådstartare
Hur gör ni med foderstaten till era hästar när de går på bete dagtid och får komma in och äta hö på natten?
Jag har absolut ingen aning om hur jag ska sköta foderstaten på mitt sto nu när hon får gå på bete,
under de 8 åren som jag ägt henne har hon fått gå i nedbetade hagar som vi närmast kan liknas vid en sandöken.
Men nu går hon alltså på bete (från 06.30-07.00 på morgonen till ca. 19.00 på kvällen),
då får hon komma in och äta hö.
Hon är dräktig och jag vill ha lite koll på vad hon får i sig.
Men det är ju nästan omöjligt. Jag tippar på att det är ganska gott om protein i gräset nu och höet är ju lätt att hålla
reda på, men hon äter kanske 6 kg av det under natten, gräset är ganska mycket godare.
Men allt det andra som man bör veta?
Vad ska man ge för mineraler? Funderar på att köpa betesmineraler.
Jag vill ju inte att det ska bli brist av något viktigt.
(Självklart får hon selen.)
Vitaminer antar jag att man kan strunta i nu när hon har tillgång till gräs.
Hur gör ni?
Jag har absolut ingen aning om hur jag ska sköta foderstaten på mitt sto nu när hon får gå på bete,
under de 8 åren som jag ägt henne har hon fått gå i nedbetade hagar som vi närmast kan liknas vid en sandöken.
Men nu går hon alltså på bete (från 06.30-07.00 på morgonen till ca. 19.00 på kvällen),
då får hon komma in och äta hö.
Hon är dräktig och jag vill ha lite koll på vad hon får i sig.
Men det är ju nästan omöjligt. Jag tippar på att det är ganska gott om protein i gräset nu och höet är ju lätt att hålla
reda på, men hon äter kanske 6 kg av det under natten, gräset är ganska mycket godare.
Men allt det andra som man bör veta?
Vad ska man ge för mineraler? Funderar på att köpa betesmineraler.
Jag vill ju inte att det ska bli brist av något viktigt.
(Självklart får hon selen.)
Vitaminer antar jag att man kan strunta i nu när hon har tillgång till gräs.
Hur gör ni?