Foderstat vid dagbete och utfodring av hö på natten.

Springsteen

Trådstartare
Hur gör ni med foderstaten till era hästar när de går på bete dagtid och får komma in och äta hö på natten?

Jag har absolut ingen aning om hur jag ska sköta foderstaten på mitt sto nu när hon får gå på bete,
under de 8 åren som jag ägt henne har hon fått gå i nedbetade hagar som vi närmast kan liknas vid en sandöken.

Men nu går hon alltså på bete (från 06.30-07.00 på morgonen till ca. 19.00 på kvällen),
då får hon komma in och äta hö.

Hon är dräktig och jag vill ha lite koll på vad hon får i sig.

Men det är ju nästan omöjligt. Jag tippar på att det är ganska gott om protein i gräset nu och höet är ju lätt att hålla
reda på, men hon äter kanske 6 kg av det under natten, gräset är ganska mycket godare.

Men allt det andra som man bör veta?

Vad ska man ge för mineraler? Funderar på att köpa betesmineraler.

Jag vill ju inte att det ska bli brist av något viktigt.

(Självklart får hon selen.)

Vitaminer antar jag att man kan strunta i nu när hon har tillgång till gräs.

Hur gör ni?

Sv: Foderstat vid dagbete och utfodring av hö på natten.

Jag brukar dra ned rejält eller ta bort lucern och betfor när min börjar gå på dagbete. Hon brukar få nån liter havre eller pellets och mineraler samt ca 3 kg hö på natten. Jag anpassar hömängden så att hon inte lämnar kvar en massa till morgonen. Mitt halvblodsto är inte så stor i sin hökonsumtion. De får ju som du säger sitt behov av proteiner och vitaminer i sin gräskonsumtion. Jag är mest rädd att de ska få för mycket av det goda.

Nu är ju min högdräktig så jag är inte så orolig att hon ska få i sig för mycket. :)

Jag hade gett fri tillgång på natten, kollat av ungefär hur mkt hon äter och räkna på det och gett ev tillskott upp till minimum behov så att säga.

Sedan vet du att hon ligger på plus iom gräset, och i det brukar kvoter osv vara bra. Extra protein hade jag inte varit skraj för i detta läget.

Alternativt, om du vet att mineralkvoterna är bra i hö't, så utgå från gräset och lägg till betesmineraler bara.

Vid högdräktigheten brukar stoet ha svårt för att orka äta så mycket gräs/grovfoder som den behöver. Fölet tar stor plats, så gör även gräs/grovfoder. Så lita inte blint på bara gräs/hö. Stoet ska vara lite i överhull, INTE ridhästhull. För när fölet är född och det börjar dia så går det åt massor av energi, och det är då ston riskerar falla ur.

Hon är inte mager om man säger så.

boll.jpg

Hon har fri tillgång på natten på hö och äter då ungefär 6 kg, vi har mycket bra bete - arlas mjölkkor betade här förr.
(Bilden representerar inte betet alls.) Hon får även 2 kg Mare & Youngstock från Dodson & Horrell.

Senast ändrad:

Jättefin rund mage.
Nu får du fortsätta ge oss bilder på henne och fölet sen.
Jag är jättenyfiken!
När är det dax?

Haha, jo hon är ju mer som en boll än som en ponny nu. :p

Hon är på 320 dygn men har haft mjölk som droppar sedan snart två veckor tillbaks och
hon har vankat fram och tillbaka i hagen i två dagar nu, så jag tror att det börjar bli dags.

Det hon troligen behöver är tillskott av mineraler.
Ofta kräver det lite kraftfoder för att få i de och havre är bra med
tanke på lysinet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 506
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 145
Senast: Kicki081
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 077
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar