Foderstat till shettis?

TantEster

Trådstartare
Nybliven ägare till en liten shetlandsvalack, enligt måttbandet i 250-kilos klassen. Undrar nu vad andra shettisägare fodrar sina små krabater med? Den här lille är i normalhull, på gränsen till tunn (så svårt det är att uppskatta med en päls på typ en dm runtom!!).

Jag har tänkt fodra honom som halvbloden, dock anpassat efter vikt förstås. De får hösilage och mineraler, för närvarande inget kraftfoder pga bra värden i hösilaget och inget arbete att tala om på schemat. När jag kollar på Hippocampus verkar 4-5 kg vara lagom.

Grabben är pigg o glad och ska köras några ggr per vecka.

Några tips?

Sv: Foderstat till shettis?

Mina shettisar har fri tillgång till bra ensilage.
Faktum är att fullblodsstoet på samma foder är fetare än vad shettisarna är...

Ja, tänk som du gör med halvbloden. Alltför många shettisar får svälta bara för att deras ägare TROR att de kommer bli feta om de får så mycket mat de behöver. VÄldigt många shettisar är undernärda och har framförallt protenbrist. Använd ditt sunda förnuft och håll koll på rygg och rumpa. Det gör inget om det blir lite extra vaddering över revbenen, framförallt inte om han motioneras också.
Lycka till med din nya shettis!

Tack!

Lillpojken ser ju ut som en rullande snöboll, men han är otäckt skarp över ryggen. Inga problem att känna ryggraden där inte. Revbenen går att räkna utan att gräva, men ett litet lager fett har han ju över dem. Då är han nog för tunn, va?

Säljaren tyckte att han hade gott om reserver att ta av.

Bukig eller ej - nej, inte efter vad jag kan känna. Han har som sagt en ENORM päls.

Mitt tips blir att inte utforma denna tråd till en privat foderstats tråd, då blir jag tvungen att ta bort den.

MVH
Boj

Är han arbetad, dvs riden, körd? Om inte, kan det vara bristen på muskler, som gör honom skarp över ryggen.
Vi har en liten "mullebulle", som rent exteriört, har lite skarp rygg, men som blir bättre med lite muskler på. I övrigt är han"vadderad". Han får ca 5-6 kg hö om dan. + nån näve med lucern och groov 60 + mineraler, då han körs regelbundet. Och det är ungefär samma foderstat som den store pållen vi har, (fast han får det ju uträknat efter sin vikt och behov.)
Lycka till med den lille!

Min shettis är svårfödd, i jämförelse med haflingern, och dessutom kräsen. I vinter har jag hittat ett hösilage som hon faktiskt gillar och det är inga problem att få i henne i allafall en 5-6 kg/dygn. Hon får lite grann Hippo Alfa, men egentligen skulle jag nog kunna slopa det eftersom hon äter bättre av höet än jag trodde hon skulle göra. Det behövs väl mest för att blanda mineralerna i i nuläget. Jätteblank och fin är hon i vinter :)!

Är han arbetad, dvs riden, körd? Om inte, kan det vara bristen på muskler, som gör honom skarp över ryggen.
Vi har en liten "mullebulle", som rent exteriört, har lite skarp rygg, men som blir bättre med lite muskler på. I övrigt är han"vadderad". Han får ca 5-6 kg hö om dan. + nån näve med lucern och groov 60 + mineraler, då han körs regelbundet. Och det är ungefär samma foderstat som den store pållen vi har, (fast han får det ju uträknat efter sin vikt och behov.)
Lycka till med den lille!
Bristen på muskler över ryggen beror inte på att hästen (oavsett ras) är otränad, utan att den har fått för lite proteiner. När proteintillförseln är tillräcklig så fyller de ut över rygg och rumpa oavsett om de tränas eller inte.
Träningen ger sedan styrka och uthållighet till musklerna.

I ditt fall hade jag ersatt groov 60 med lusern för att få upp proteintillförseln och få en rundare rygg.
(Groov 60 är för övrigt det mest onödiga foder som finns, pga det låga proteininnehållet - du får betydligt mer för pengarna om du ger hö + lusern i stället!)

Min shettis går på fri tillgång på hö. Och så får hon proteintillskott (låga proteinvärden i höt) och mineraler. Hon är jätte fin på det. Bra med muskler och man känner revbenen under ett lagom fettlager.

Hon motioneras 3-5 dagar i veckan ca 20-50 minuter per gång.

Kan man kanske byta ut grooven mot lite sojamjöl? Vad tror du? Just nu får han lucern för att få lite mer protein, än vad som finns i höet. Den store pållen får sojamjöl, men vi har inte törsat ge den lille, ifall han skulle vara känslig. Han brukar reagera ifall man byter ut saker.

Jag har haft två minshettis bröder som kom hit när de var runt året. Precis som alla andra hästar är dessa individer. Den ene var otroligt lättfödd. Skulle säkert klarat sig hela sin uppväxt på bara grovfoder och gräs och ändå vara tjock. Den andre hade enorma behov, mycket högre än mina fullblod. Han behövde gå på fri tillgång på lusern på vintern, vilket blev ungefär 5 kilo per dygn, för något så när hålla hullet. Till detta fick han även kraftfoder lite olika från år till år. Han fick även tillskott på betet. Trots detta så var han aldrig i riktigt bra hull så länge han växte. Det fick han först som vuxen.

Kan man kanske byta ut grooven mot lite sojamjöl? Vad tror du? Just nu får han lucern för att få lite mer protein, än vad som finns i höet. Den store pållen får sojamjöl, men vi har inte törsat ge den lille, ifall han skulle vara känslig. Han brukar reagera ifall man byter ut saker.
Vad säjer grovfoderanalysen och den uträknade foderstaten till shettisen? Hur väl är proteinbehovet täckt, på pappret?

Jag hade, spontant, tagit bort groov 60 helt.
Sen hade jag lagt på mer lusern, möjligen bytt ut något kg hö mot lika mycket lusernhack - förutsatt att höet inte har katastrofala värden. Soja brukar jag undvika så länge det går.

Liten dammsuger inte boxen på jakt efter hösilage precis. Snarare är han lite petig. Nu hr han ju iofs fått byta grovfoder ganska tvärt (fick bara ta med mig en bale hö fr tidigare ägare, de hade tydligen inte mer kvar, så vad göra), så det tillsammans med stress i samband med flytt kan ju vara en orsak.

Men som jag förstår det av svaren här är inte alla shettisar matvrak! Funderar på att komplettera med lite kraftfoder om jag även i fortsättningen tycker att han äter lite lite. Lucern känns som ett naturligt val, men har ni några andra tips? Det blir ju lite märkligt eftersom 4 kg av mitt hösilage enligt tabellerna är fullt tillräckligt för att täcka hans behov, men äter han inte upp får man väl ändå kalla det fri tillgång?

Ger inget kraftfoder till de andra hästarna, så det här känns riktigt spännande. Innerst inne bor det nog en sån där "en tesked av detta och sen en liten slatt sån där" i mig... Men lugna - jag har beteendet under kontroll!

KL

Själv intresserad av detta med utfodring av shettis. Har funderingar på att skaffa en som åksällskap till min vallack och som då kära modern kan köra runt med lite i vagn om hon vill. Så hon kommer ut i skogen också.

Men jag vet inte ett smack om hur man fodrar en shettis. Vill väldigt gärna veta. Det är möjligt att jag har en på g och denna har haft fång.

Det som är viktigt är att shettisar också är hästar och ska utfodras som sådana :idea:. De har samma proteinbehov/kroppsvikt som alla andra hästar och detta måste tillgodoses om de ska må bra.

En ponny som har haft fång - det finns trådar om utfodring av fånghästar, läs dem gärna. Men generellt, undvik stärkelserika kraftfoder, t.ex spannmål. Det går inte att svälta bort fång, utan fånghästar måste också ha sitt näringsbehov tillgodosett.

Det som är viktigt är att shettisar också är hästar och ska utfodras som sådana :idea:. De har samma proteinbehov/kroppsvikt som alla andra hästar och detta måste tillgodoses om de ska må bra.

En ponny som har haft fång - det finns trådar om utfodring av fånghästar, läs dem gärna. Men generellt, undvik stärkelserika kraftfoder, t.ex spannmål. Det går inte att svälta bort fång, utan fånghästar måste också ha sitt näringsbehov tillgodosett.

Ok. Tack. Har skummat igenom fång tråden lite då och då. Den är lång som attan.

Tror inte ponny ifråga haft anfall på ett par år nu men ändå. Vill ju ha lite koll för jag vill ju inte fodra på den ett fånganfall.

Mina shettisar (6st) äter ca 5 kg hö var om dagen, dessutom får de även lusern för att få upp smrp´t lite grann + Tokosel

delvis kl

Nu har jag blivit nojjig... Vi blev ju tyvärr tvungna att byta foder ganska snabbt eftersom förra ägaren bara kunde ge oss några veck hö (vad göra liksom?). Shettispojken fick därför 50/50 hö/hösilage i 2 dagar, sedan var höet slut. I samma veva blev det -15 och han har fått ungefär 5 kg hösilage per dag. Avföringen var lite lös första dagen, därefter helt ok men idag hade han lite rinn i svansen. Bajsbollarna var hyfsat fasta (och djupfrysta), så han har inte diarré utan mer "buljong-skit". Men Hjääääälp! Tänk om han får fång nu!? Enligt uppgift har han aldrig varit drabbad och har gått på "storhästbete" utan vidare. Så han har väl inga direkta anlag. Jag är nervös iallafall och funderar på om jag kan förebygga på något sätt? Eller är inte risken så stor, tro?

Det verkar vara många som blir lösa i magen just nu, mina smågrabbar (fjolårsfölen) har också haft en släng av det. Skulle tro att det hänger ihop med kylan och kanske att de tuggar i sig halvruttet gräs de hittar under den eventuella snön. (vi har typ 5-6 cm..)
Prova att ge honom lite bakjäst i några dagar, det brukar kunna stabilisera tarmfloran bra. (1/3-1/2 paket om dagen tror jag brukar vara lagom att ge)

Vi hade ungefär samma problem med vår shettis när vi fick hem honom i början av november. Inget hö följde med, och han visade sig vara tunn över ryggen.

Vi började med att sakta vänja in på nya hösilaget (han fick c a 5 kg/dag, det var uppätet). Han fick också lusern strå (Hippos utan melass). Alla hästar får första veckan Magtarm när de kommer, så också den lille. Sakta har vi sedan fodrat in halm i foderstaten, så han har fri tillgång på strå. Halm var intressant dag 1, sedan var det inte så roligt.

Numera är vi uppe i målet, fri tillgång hösilage ute och inne, när det blev kallt härnere fick han bakjäst 1 vecka för att stabilisera tarmfloran (ja, jag har grova fångnojor!). Lusernpellets ratar han, så han är faktiskt en smula kräsen. Han får nu ungefär 1 kg lusernstrå och fri tillgång på hösilage. Så fort jag ser något lite löst i högarna får han en kur med bakjäst, och det verkar fungera ypperligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka