Foderstat till kanin?

Sv: Foderstat till kanin?

Mina 2 kaniner får pellets & Minst 3 olika sorters frukter, grönsaker, Alltid morot (det är Jätte nyttigt) varje morgon.

Varje kväll får de lite mer pellets. Så har de fri tillgång på vatten, Hö & saltsten...

(djur affär sa att det är Mycket bättre för en kanin att äta pellets än blandningarna...De är så mycket onyttigt & mycket feta fröer...):)

våra kaniner får rabbfor från lantmännen, ungefär en .75 dl/dag och så får de massa hö/ensilage/frukt och grönsaker.
sist köpte damen min någon blandning från eggersmann, equi deluxe, som kaninerna älskar.

det står ju En , 75 dl (dvs. 1 & 3 fjärdedels dl)

Inte 75 dl som du skrev!

Vet att såna här frågor finns redan, men det vore intressant att höra vad alla gör med sina kaniner också. Gör alla något med dom precis varje dag???
jag känner att jag har svårt att aktivera mina innekaniner nu på vintern (dom hoppar inte och är inte överförtjusta i att gå i sele) så det blir mest att hoppa runt i rummet... men vad gör ni andra med era??

ungarna låter de hoppa omkring inne, de bygger banor som kaninerna får skutta i, men oftast blir det bara lite gosande.

jag har som små "hagar" i stallet som vi har fixat iordning med hus/kartonger/leksaker i som kaninerna får springa i ibland =)
har endel även ute i koppel ibland..

jag tycker det är svårt att hitta på roliga saker åt mina 2 inne kaniner men de brukar roa sej själva ganska bra... Men hjälp av toarullar (deras älsklings leksaker) & kartonger som de biter sönder.... De fick också en kanintunnel (köpt i en djur affär) I julklapp & den är väldigt poppulär! Självklart så kelar jag med dom också!

Det ska räcka med enbart hö,vatten och saltsten.Det är bra med lite grenar iband,t.ex från fruktträd.

Nu på vintern får kaninerna komma ut och skutta i snön (är utekaniner).. mer än så blir det inte nu på vintern.. hoppning går inte då min hopp-hona inte är så överförtjust i snö... och är det för kallt (-10 och neråt) så får de sitta i buren..
Men på somrarna blir det hoppning, de får springa i sele och även i hagar.. :)

Jag ger ½ dl pellets morgon och kväll till mina kaniner. Ibland får de också havre. De har fri tillgång till hö, vatten & salt/mineralsten och får frukt o grönsaker några gånger i veckan. På sommarn så får de mycket blad, grenar o annat gott! ;)
Betfor verkar dom gilla också :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Min kanin har fri tillgång på hö och så äter hon pellets och får morötter och grönsaker varje dag.

min kanin har fri tillgång på hö, vatten, pretty pets foder(ngn som känner till detta om de är bra),saltsten, ngn annan sten som ja inte vet vad det på grund av att det står på tyska men fick med den när ja köpte buren o kaninen i tisdas,frukt o grönsaker...
är snart 9 veckor...min lilla älskling:love:

ngn som vet om det är dåligt att ge nya krafft groov till kaniner...har det till pållen o undrar om man kan ge kaninen det osså...

Fri tillgång till hö, En halv deciliter pellets (nya Stampe) på kvällen. Grönsaker och rester när sånt blir över.

Nej. Jag var inne på kraffts hemsida och skulle kolla värdena, men de har tydligen bytt namn. Nu har de två olika kraft groov, och jag vet inte vad som motsvarar vad.

Jag har för mig att jag kollade på Nya krafft groov när den fanns, och jag har för mig att det var för mycket protein i det.

Pellets!!

Va ger ni för pellets...?!

tror ni att det gör skillnad på kaninen vilken sorts pellets..?

Jag ger mina 2 hermeliner: Lottie

Förut köpte jag i lösvikt i olika djur afffärer (stora bitar, som häst kraft) men den va alltid så mycket smulor/damm i den...

Nu köper jag lottie & det är små bitar (mer kaninvänlig!) & inte alls smulig...

va tror ni..?! är det olika nyttigt med olika pellets..?! :rofl:

Jag ger kaninerna runt 1 dl var av pelletsen. Singo och Ungarna har doch fri tillgång. Hö har dom hela tiden, och vatten också såklart. typ en gång i veckan får jag en stor låda med grönsaker och frukt, som jag ger till kaninerna (räcker i en vecka) :D

Liknande trådar

Lantbruksdjur Kan kaniner äta körsbärskvistar?
Svar
2
· Visningar
505
Senast: Krålus
·
Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 459
Senast: hastflicka
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
567
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama