Foderstat till kanin?

Sv: Foderstat till kanin?

jeg har 4 kaniner. 2 stk renraset dverg wedder og 2 stk 50% dw/25% hvit land/25% hermelin.
DW`ne bor inne (sadelkammeret) og får 1 dl pellets pr dag + høy.
Blandisene bor ute og får 1 dl pellets pr dag men 1 1/2 dl pellets om det er kaledre enn 5 minus ute. + høy selvsagt.

Litt grønt nå og da.

Min dvärgvädurs kanin får:
Fritt med hö
Ett kaffemått pellets (Rosa, pellets för kor tror jag) morgon och kväll.
Grönsaker ibland.

Gav mina kaniner Lottie förut, men det tog slut så snabbt. Den största säcken rymde 7kg och kostade 99kr.. kollade på Granngården efter ett pellets som är lika bra men som räcker längre. Så jag köpte hem en säck Stampe för att testa om det är bra. Skiljer endast 0,5% på proteinet, annars är det exakt samma som Lottie. Dock är Stampe en 18kg säck och kostar 149kr (dvs det skiljer 11kg och 50kr).

Någon som har erfarenhet av Stampe?
Både bra och dåliga.

Jag använder stampe och tycker det är hur bra som helst. Det är relativt billigt och det har jättebra värden till mina ulltottar som inte går i avel. Har inget negativt att säga alls.

För vuxna kaniner (bas):
Protein 13-15 %
Växttråd 15-17 %
Fett 1.5-2 %
Kalcium 0.4-0.6 %
Fosfor 0.22-0.5 %
Magnesium 0.3 %
Sodium 0.2-0.3 %

min ena får ½dl pellets morgon och kväll,och fri tillgång till vatten.

min andra får bara hö och fri tillgång till vatten

(ibland får de även smaka på godis eller chips om dom är inne när vi äter nåt gott.. :P )

Mvh Diana

jag ger mina typ allting, de mesta vi har hemma, de har fri tillgång till hö, de får vatten+ blandad mat en gång om dagen, maten kan vara sallad, bröd, potatis, morötter, gurka, ah nästan alltmöjligt :P

HokusPokus skrev:
Jag är nyfiken på vad Ni ger till Era kaniner och vad de äter.

När jag hade kaniner så fick de hästfoder och hö sen hade de halm med sen gräs när det fanns...

Min pojkväns mamma har avrit kanin uppfödare och vunnit hur mycket som helst med sina kaniner och hon gav sina hästmat;)..mûslie:p

mina kaniner har haft fri tillgång till hö och vatten.
1-2 ggr/dag har de fått nåt mer att tugga på typ lite pellets/grönsaker.

Min kanin, Trille, är en hermelinhane på 4, snart 5 år som väger 900g. Han har en stor bur som jag kan gå in i och ett lite mindre hus inuti den. Därför har han fri tillgång till gräs, löv mm. Utöver det får han en gång per dag:
- 2 3/4 msk havre
- 3/4 msk fullkostpellets
- 3/4 msk c-vitaminpellets
- 1/2 msk solrosfrön
- 1/2 msk torkade rönnbär
- grönsaker ex. en morot

Självklart har han fri tillgång till vatten och hö (=en näve) samt att jag strör med halm som han skulle kunna äta, fast det gör han inte :cool: .

Vet någon om man kan ge kaniner betfor? Spelar det då någon roll vilken form (pellets eller strimlad) ?

min kanin får hö, i matsked pellets o 1 lr2 grönsakr.
jag läste, efter att ha gett 2 dl pellets varje dg att d inte är bra. det är bara bra i liten mängd.. hmm
*love my rabbiet* puss

Min kanin får pelets och har fri tillgpng till hö.. sen får han lite grönsaker (oftast på kvällen) :)

Min har fri tillgång till hö, får vatten, pellets och gnagarblandning. (typ ½ dl av pellets och blandning)

Liknande trådar

Lantbruksdjur Kan kaniner äta körsbärskvistar?
Svar
2
· Visningar
505
Senast: Krålus
·
Däggdjur I min del av landet finns det inte vilda kaniner. Tydligen så har dock en del tamkaniner lyckats överleva i det vilda och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 459
Senast: hastflicka
·
Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
567
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama