Saybia
Trådstartare
Ni med islandshästar, vad har ni för foderstater på dom?
Hur mycket jobbas dom?
Min medryttarhäst har lite dålig vilja, han går framåt men det kan gå lite långsamt ibland
Ägaren tycker att "problemet" kan lösas genom att öka foderstaten.
Så nu får han dagligen 2 liter havre + lite betfor (vilket jag tycker är för mycket), de får hö 3-5 ggr per dag & höet är analyserat & har ett mkt. bra energivärde.
Hästen rids ca.40-60 min per dag, inte så hårt varje gång utan oftast blir det mest "barnridning" i skritt & lite trav. Självklart har han även vilodagar.
Vad tycker ni? För mycket eller för lite eller lagom?
Nu har en häst i stallet fått fång & jag blir ju lite orolig
för medishästen också ...han är ju absolut inte mager så
av den synpunkten så behöver han inte äta så mycket.
Är det bara jag som överreagerar...jag jämför med en del
ridskolehästar (halvblod på 160-170) som får 2 liter havre, betfor & mineraler varje dag, men då går de ju också 2-3 ridpass per dag, alltså 2-3 timmar...
Jaja, vill gärna ha synpunkter & jämföra lite foderstater...även om hästar är individer så kan det vara skoj att jämföra lite bara
Hur mycket jobbas dom?
Min medryttarhäst har lite dålig vilja, han går framåt men det kan gå lite långsamt ibland
Ägaren tycker att "problemet" kan lösas genom att öka foderstaten.
Så nu får han dagligen 2 liter havre + lite betfor (vilket jag tycker är för mycket), de får hö 3-5 ggr per dag & höet är analyserat & har ett mkt. bra energivärde.
Hästen rids ca.40-60 min per dag, inte så hårt varje gång utan oftast blir det mest "barnridning" i skritt & lite trav. Självklart har han även vilodagar.
Vad tycker ni? För mycket eller för lite eller lagom?
Nu har en häst i stallet fått fång & jag blir ju lite orolig
för medishästen också ...han är ju absolut inte mager så
av den synpunkten så behöver han inte äta så mycket.
Är det bara jag som överreagerar...jag jämför med en del
ridskolehästar (halvblod på 160-170) som får 2 liter havre, betfor & mineraler varje dag, men då går de ju också 2-3 ridpass per dag, alltså 2-3 timmar...
Jaja, vill gärna ha synpunkter & jämföra lite foderstater...även om hästar är individer så kan det vara skoj att jämföra lite bara