Foderstat till Islandshäst?

Saybia

Trådstartare
Ni med islandshästar, vad har ni för foderstater på dom?
Hur mycket jobbas dom?

Min medryttarhäst har lite dålig vilja, han går framåt men det kan gå lite långsamt ibland ;)
Ägaren tycker att "problemet" kan lösas genom att öka foderstaten.
Så nu får han dagligen 2 liter havre + lite betfor (vilket jag tycker är för mycket), de får hö 3-5 ggr per dag & höet är analyserat & har ett mkt. bra energivärde.
Hästen rids ca.40-60 min per dag, inte så hårt varje gång utan oftast blir det mest "barnridning" i skritt & lite trav. Självklart har han även vilodagar.

Vad tycker ni? För mycket eller för lite eller lagom?
Nu har en häst i stallet fått fång & jag blir ju lite orolig
för medishästen också :crazy: ...han är ju absolut inte mager så
av den synpunkten så behöver han inte äta så mycket.
Är det bara jag som överreagerar...jag jämför med en del
ridskolehästar (halvblod på 160-170) som får 2 liter havre, betfor & mineraler varje dag, men då går de ju också 2-3 ridpass per dag, alltså 2-3 timmar...

Jaja, vill gärna ha synpunkter & jämföra lite foderstater...även om hästar är individer så kan det vara skoj att jämföra lite bara ;)

Sv: Foderstat till Islandshäst?

Min 9-åriga valack får 7-8 kg hö, 1,5 kg kraft grund och 5 dl torr betfor uppdelat på 4-5 fodringstillfällen. Han rids 6-7 dagar i veckan och är i normalhull.

För att kunna svara på den frågan så behöver jag veta höanalysen och hur många kilo hö/dag som hästen får.

Saybia skrev:
Är det bara jag som överreagerar...jag jämför med en del
ridskolehästar (halvblod på 160-170) som får 2 liter havre, betfor & mineraler varje dag, men då går de ju också 2-3 ridpass per dag, alltså 2-3 timmar...
Håller med I_U om höanalysen.

Ursäkta sidospåret, men undrar vad det är för ridskolehästar du känner? Får de mycket grovfoder med mycket bra värden om de klarar sig på så lite kraftfoder? 1 l havre är 0,6-0,7 kg om jag minns rätt. Inte särskilt mycket alltså. Min erfarenhet efter många år i ridskolevärlden är att ridskolehästar jobbar rätt hårt, vilket även konstateras även av t ex SLU i någon av deras foderböcker. Ridskolehästar behöver ordentligt med foder, men naturligtvis varierar det från häst till häst.

Det låter väldigt mycket faktiskt. 2 kg havre tycker jag är onödigt. Har hästen alltid varit seg? Vad har ni för värden?

Min häst får 4 kg hö och 2 kg halm om dagen. Just nu så tränas han inte så mycket, men vi ska komma igång med träningen nu. Han är lite för tjock, men jag tror nog att den försvinner med motion.

Inte_Ung skrev:
2 LITER inte kg.
Det motsvarar kanske 1kg.

Ojsan, det missade jag:o Men då tycker jag inte att det är hysteriskt mycket, men det beror ju ändå såklart på hövärdet.

Islandshästar är individer också de. De flesta är energisnåla men inte alla. Jag känner en som förutom en mkt fett och fiberrik kost också behöver ca 3 kg spannmål när han tränas och ännu mer under tävlingssäsong. Sen känner jag en annan som går i taket av ett halvt kg havre.

Det viktigaste vad gäller trådskaparens häst tycker jag är om den får en tillräcklig mgd strågiva (vilket det verkar som) som havren kan bottna i. Om hästen sen har lagom hull och muskler och ork kan man ju tro att man ligger lagom. HH

Saybia skrev:
Jaja, vill gärna ha synpunkter & jämföra lite foderstater...även om hästar är individer så kan det vara skoj att jämföra lite bara ;)

Ja, hästar är individer lika mycket som grovfoder skiljer sig åt och därför kan det se helt olika ut.
Det kan vara så att den totala mängden energi och protein i hela foderstaten ligger på samma trots att en häst får enbart 7kg hö (ingen kraft) medans den andra får 5kg hö, 2dl soja och 100gram betfor. (bara exempel taget ur luften)

Allt beror på höets värden - både energi (MJ) och protein (smbrp).

Mina islandshästar får antingen 6kg hö + 400g kornkross + 700g lusern.
Eller 10kg ensilage + 1kg kornkross.

Och jag lovar, detta säger er absolut ingenting om vad de egentligen får i sig för näring.

Och våra ungefär 58 MJ, kvot 6,4 och den andre 48 MJ, kvot 5,8. Den kvoten hålls där avsiktligen. Detta är dock rufft räknat. Siffror kan man jämföra, men det säger fortfarande inget om man inte vet träningsintensitet (jo, skritt och trav *kan* vara krävande, utevistelse (hagaktivitet kan kräva sin del det också!) etc.

Gällande I_U:s fodring så har jag sett en uträkning från årets plan tidigare ... ;)

För fångrisken skulle jag vara oroligare över foderbyten etc än proteinmängden i fodret. Och viljan har enligt min ringa erfarenhet inte så mycket med dietisk energi att göra som t ex god träning. (Finns en gammal tråd typ "blir hästen piggare ..." om detta).

Senast ändrad av en moderator:

ang skrev:
Och viljan har enligt min ringa erfarenhet inte så mycket med dietisk energi att göra som t ex god träning.
Men ibland så undrar man ju.
Mina hästar har just börjat äta ensilaget.
Och de formligen flyger runt i hagarna och jagar varandra.
I ridningen så är de tydligt överenergiska.

Jag behöver också synpunkter och råd ang. foderstat.
Min islandsvallack är kraftigt överviktig. Väger troligen ca 450 kg :( (om inte mer) Han är ganska stor och grov och bör förmodligen väga 380-400kg. Han har känslig mage, så jag kan inte ge mindre än 6,5kg hösilage, då rasar magen på honom och det vill jag inte.
Han har precis kommit in från vintervila och markarbetas bara för tillfället, men ska börja ridas så smått om någon vecka.
För tillfället får han 6.5-7kg hösilage och 0,5 dl havre+0,5 dl nya krafft groov (för att ha nåt i krubban när de andra får kraft- han blir så stressad annars).

Hösilaget innehåller:
Ts 74%
40 g smsp/kg foder
7,2 MJ/kg foder
Ca 3,2 g/kg foder
P 1,7 g/kg foder
Mg 1 g/kg foder

Hästarna går i en stor hage dagtid och det finns gräs att äta. Det innehåller förmodligen inget av värde, men håller väl magen sysselsatt åtminstone. Han är bekväm av sig och rör sig inte mer än mellan maten och vattenkaret om han inte blir skrämd av något :angel:
Är det något som är helt åt helsike eller kan jag fortsätta så här?

Inte_Ung skrev:
Mina islandshästar får antingen 6kg hö + 400g kornkross + 700g lusern.
Eller 10kg ensilage + 1kg kornkross.

Och jag lovar, detta säger er absolut ingenting om vad de egentligen får i sig för näring.

Nej precis. Man ska inte fråga om VAD dom får för slags foder utan i såfall hur mycket MJ och kvot de går på... och SEN kanske vilka fodersorter man fått ihop det med.
Men det är inte så lätt att veta om man inte är insatt, förstås. För två år sen skulle inte JAG fattat det heller... då kunde jag inget om sånt här. NU vet jag bättre! :smirk:

Senast ändrad:

I ditt fall gäller det nog att MOTIONERA honom mer.
Kanske kunde du byta ut 1-2kg av silaget mot halm? Och kompensera kvoten genom lite soja?
Eller nåt sånt? Hmm... *tänker o räknar*

Minus 2kg silage = -14.4MJ /80smbrp
Plus 2kg halm = +10mj
200gram soja = 2.2 mj/ 78smbrp

Totalt minus MJ = 2.2 . Inte så mycket skillnad :crazy:

Men å andra sidan - det är en aning låg kvot i din foderstat - nämligen ca 5.5. Undrar om inte han kanske skulle gå på en HÖGRE KVOT? :idea:

Åh, redan ett svar-tackar :)
Visst är det så att motion är en stor del i viktminskningen. Men jag måste börja försiktigt just pga övervikten. Därför är det bara markarbete än så länge. Han får inte tycka att det är för jobbigt för då tröttnar han och blir tjurig istället (mycket egna åsikter hos den här herren :crazy: Och ja, vi har fortfarande ledarskapsproblem, men vi jobbar på det.)
Jag tycker också att energi/protein-kvoten känns låg, hade nog velat ha den mellan 6-6,5 men vet inte hur. Lusern är ju ett alternativ, men då åker Ca/P-kvoten åt fanders. Halm känns meningslöst för det har väl ännu sämre energi/protein-kvot än hösilaget. Jag vill heller inte ge för mycket kraftfoder för jag är rädd att magen inte fixar det. Finns det nåt mineralfoder som kompenserar Ca/P-kvoten så att jag kan ge Lusern. Hur vet jag om jag bör ge Selentillskott? Behöver han extra mineraler öht?

Miner Grön från Krafft brukar passa bra till hästar som får mycket Ca med fodret. Det är gjort för hästar som främst äter grovfoder dit lucern också hör egentligen.

Jag tycker att det är svårt att veta om extra mineraler behövs eller ej och brukar utgå från om Ca/P-kvoten behöver justeras eller ej. Ofta behövs det, åtminstone för hästar som främst äter grovfoder. Då åker andra mineralämnen med på köpet s a s eftersom de färdiga blandningarna innehåller lite av varje. Bra eller dåligt?

Kosmoskatten skrev:
Åh, redan ett svar-tackar :)
Visst är det så att motion är en stor del i viktminskningen. Men jag måste börja försiktigt just pga övervikten. Därför är det bara markarbete än så länge. Han får inte tycka att det är för jobbigt för då tröttnar han och blir tjurig istället (mycket egna åsikter hos den här herren :crazy: Och ja, vi har fortfarande ledarskapsproblem, men vi jobbar på det.)
Jag tycker också att energi/protein-kvoten känns låg, hade nog velat ha den mellan 6-6,5 men vet inte hur. Lusern är ju ett alternativ, men då åker Ca/P-kvoten åt fanders. Halm känns meningslöst för det har väl ännu sämre energi/protein-kvot än hösilaget. Jag vill heller inte ge för mycket kraftfoder för jag är rädd att magen inte fixar det. Finns det nåt mineralfoder som kompenserar Ca/P-kvoten så att jag kan ge Lusern. Hur vet jag om jag bör ge Selentillskott? Behöver han extra mineraler öht?

För att få upp kvoten kan du ge 2-3 dl soja till honom. Men då ökar också MJ´t litegrann - med ca 2MJ bara i o för sig. *räknar igen*

Okej, 2dl (ca120gram) skulle räcka för att få upp kvoten till över 6.
Med 3dl blir det hela 6.7 i kvot (räknat med 7kg silage).

Jag skulle ta bort havren och krafft grooven och istället ge SOJA och lite betfor att blanda det i... 2dl betfor (ger ca 0.5MJ och 2.5smbrp) och
2dl soja (ca 1.4MJ och 50smbrp). Då får du en kvot på strax över 6! :idea:
Vill du ha ÄNNU högre kvot - ge 0.5-1dl till av sojan.

Om du ska selentillskott? Får han inte några mineraler? För om du räknar med att han ska få i sig sitt selenbehov genom det lilla krafft groov han får så räcker inte det!
Soja innehåller ca 0.2-0.4mg selen/kg så det är faktiskt ett bra alternativ även där!
Men tror inte det räcker HELLER (orkar inte räkna). Har du räknat på om han får i sig tillräckligt av de övriga mineralerna?
Om de täcks av silaget så köp selentillskott på apoteket "Tokosel".
Selenbehovet är 0.2mg/100kg kroppsvikt.

Senast ändrad:

Inte_Ung skrev:
För att kunna svara på den frågan så behöver jag veta höanalysen och hur många kilo hö/dag som hästen får.

Har tyvärr inte höanalysen här hos mig, den sitter i stallpärmen..kan ta & skriva av den nästa gång jag åker till stallet.

När hans foderstat ändrades så valde ägaren att "dra ner" på höet så han får 6 kg per dag, ibland 3 kg mer om det är kallt ute, alltså 9 kg.
När han inte "bantas" så får han 11-12 kg per dag.
Dock kan det hända att de får i sig mer eller mindre eftersom de går i flock & alla hästar äter tillsammans alla givor.

Senast ändrad:

Maran skrev:
Ursäkta sidospåret, men undrar vad det är för ridskolehästar du känner? Får de mycket grovfoder med mycket bra värden om de klarar sig på så lite kraftfoder? 1 l havre är 0,6-0,7 kg om jag minns rätt. Inte särskilt mycket alltså. Min erfarenhet efter många år i ridskolevärlden är att ridskolehästar jobbar rätt hårt, vilket även konstateras även av t ex SLU i någon av deras foderböcker. Ridskolehästar behöver ordentligt med foder, men naturligtvis varierar det från häst till häst.

Det kanske inte direkt räknas som ridskolehästar utan "lektionshästar" ;)
Var i allafall de flesta halvblodshästarna på den skola där jag gick som hade den foderstaten. Alltså 1 liter havre morgon & kväll + 1 skopa betfor (1 litersmått) & mineraler, en del fick mindre.
De gick 2-3 rid/körpass per dag. Fick hö 2-3 kg på morgonen, 2 kg på dagen & 2-3 kg på kvällen. På vintern hade de rundbal i hagen, alltså fri tillgång.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 572
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama