foderstat till "fånghäst"?

MalinSophia

Trådstartare
vad ska jag ge för foderstat till fångponny? jag känner mig otroligt förvirrad och det finns så många åsikter om vad som e "rätt å fel" att ge för mat te en fånghäst.

det akuta stadiet e förbi och hon håller på att återhämta sig.
vågar jag släppa ut henne på gräs med munkorg, hur länge isåfall?
just nu står hon i sjukhage och hon äter 5kg fjolårshö, 1½ dl betfor, vitaminer och mineraler.
vad bör jag tänka på inför vinterns foderstat?

Sv: foderstat till "fånghäst"?

Dom ska ha en vanlig, uträknad, balanserad foderstat precis som andra hästar. Det man ska tänka på är att inte ge något som kan vara störande för magen - dvs ge fång. (kommer till vad som stör magen senare) Allting ska introduceras mycket försiktigt och man ska försöka hålla magen i god balans.

Varför fjorlårshö? Det enda det har tappat är alla vitaminer... All annan näring är precis som förut.

Det är inte protein som är boven i en fångattack utan sockerarten fruktan som framförallt finns i gräs (lite olika mycket beroende på väder och vilken tid på dygnet det är). Men det kan också finnas i t ex morötter o äpplen och en del hästar får fånganfall av det. Vissa hästar av bara en enda morot.
Stärkelse ska också undvikas - dvs all spannmål.
Men största boven är GRÄS och det gäller även kort nerbetat gräs eftersom det kan innehålla stora mängder fruktan. Med gräsreducerare kanske du kan släppa hästen på bete nån timme om dagen till en början, senare några timmar. Men inte dygnet runt!

Betfor, lusern och linfrökaka är bra fångfoder. Men du ska först o främst se till att ha ett BRA GROVFODER (hö/silage) som täcker hästens behov och även är bra HYGIENISKT så att ni slipper ev. störningar i magen av t ex mögel. Skicka på analys!

Om du har ett hö/silage som har bra värden så behöver du heller inte krångla med något kraftfoder utan bara ev. ge något mineraltillskott och "krubbskrammel" att blanda det med (nån näve bara av t ex betfor). Det allra bästa är alltså om hästen kan enbart äta grovfoder! (hö, silage, lusern) Och så pass mycket att den håller igång magen hela tiden men självklart inte så mycket att den blir fet.

(obs! jag är ingen expert, detta är bara vad jag läst och fått lära mig om fång amatörmässigt)

ok tack för svar, känns lite klarare nu.

ang. fjolårshö, fick "rådet" att hon skulle ha det och det va det jag har hemma, ska köpa in nytt nu och introducera det lite försiktigt. fick också rådet att hon inte skulle äta betfor och melassbaserad vitamin men eftersom hon har ätit det hela tiden och ändå blivit bättre så ville jag inte utesluta det eftersom hon får skithö.

håller helt och fullt med om att de givetvis måste få i sig allt de behöver.

Jag håller verkligen med dig om att det kan vara totalförvirrande att försöka få reda på något om vad man ska ge en fånghäst. I början tyckte jag att jag fick lika många svar som personer jag frågade. Många svar gick rakt mot varandra och det tycktes inte spela så stor vem man frågade. Jag antar att det beror på att det har kommit en hel del ny forskning kring detta och alla är inte så insatta i det nya.
Jag har kommit fram till samma slutsatser som Milly har gjort och ger min fångponny efter det. Hon hade fång för några månader sedan och mår nu bra.

Okej förstår att du ger fjolårshö för att det är det du har hemma. Men många tror att fjolårshö har lägre näringsvärden och därför skulle vara bättre till fånghästar och lättfödda hästar. Det stämmer inte alls! Det enda det tappar är VITAMINERNA.
Det där med att ge fjolårshö har alltså inget syfte! Det är en gammal skröna.
Du ska inte heller köpa in "sent skördat" hö som en del tror har lämpliga värden - det brukar mest innehålla kritiskt låga värden av protein och fånghästar ska inte ha mindre protein än en annan häst. De tappar muskler precis som andra om de inte får sitt proteinbehov tillgodosett! Och det får dom inte om grovfodret har låga värden och man bara tillsätter t ex spannmål eller betfor, inte ens lusern räcker om värdena är väldigt låga.

(men allt sent skördat hö har inte automatiskt lågt proteinvärde - kolla på analysen!)

Köp hö/silage som är analyserat och välj ett som har normalvärden (ca 7-8mj/kg foder och 40-60g smältbart råprotein per kg foder,för hö, och det viktigaste är att det är minst 5ggr så mycket protein som energi t ex om det är 8mj så ska det vara 5x8 i protein = 40g).
Då slipper du också tillsatser/kraftfoder som kan vara störande för magen.

Betfor anklagas ofta felaktigt att vara fångfarligt. Det är inte farligt i mindre mängder och det farliga i det är melassen och det kan du SKÖLJA bort. DÅ är betfor ett ypperligt fångfoder som håller magen i form! Gott om bra fibrer! Detta enligt vår kära foderguru Helena Handberg som du kanske känner till? Hon kan detta, är utbildad.
Mycket av det jag "kan" har jag lärt mig genom henne här på forumet.

Jag behöver lite tips !

Jag har en fånghäst som nu går på lite gräs och rids och kommer framöver att ridas ca 1h dagligen. Vad kan jag ge honom som är bra , vill ha olika tips på foder (gör gärna en lista). Skulle helst vilja vänja honom innan han ska börja äta hösilage så inte allt kommer på samma gång.

Om ni använder SÖK funktionen här på Buke så får ni upp mycket bra information som användare HelenaHandberg skrivit om just mat till fånghästar. Finns jättemycket information, hur djupgående fakta som helst.

Det där är ju omöjligt at svara på bara sådär. Om jag var du skulle jag först vänja in på grovfodret, sen se utefter höanalysen vad som behövs.

Läs mina svar ovan! Och om du söker, som Adrenochrome skrev, så kan du hitta HH´s svar. Hon är expert.

Det finns miljoner råd att följa.

Jag har själv en fånghäst och det viktigaste av allt är att oavsett vilket foder du kommer att ge så måste du hålla hästen i ett lagom hull! Den får absolut inte bli överviktig! Hellre lite åt det tunna än åt det tjocka. Men givitvis så är det absolut bäst om du kan hålla ett fint normalhull.

Ang. värden i hö osv så finns det mkt råd i teorin men du märker ganska fort vad som funger för just din häst. De första två åren för min fångis hade vi ett hö som höggs lite senare på säsongen. Och det klarade hon sig mkt bra på. Fördelen var att man kunde ge lite mer i mängd också mot ett hö med väldigt höga värden.

Nu förtiden äter hon dock ett superhö, som tas tidigt, som hon vandes in långsamt på. Fungerar bra. Men det skulle jag inte valt under den första perioden.

känner mig säkrare nu. hon kommer att fortsätta på "samma" foderstat. det kändes verkligen främmande att jag inte skulle ge henne ordentlig mat, för visst måste ju även en häst få i sig allt för att kunna bli friska och må bra?
lite bantning ska till bara och så måste jag klura ut nåt sätt så storhästen får sitt hö i fred.

Liknande trådar

Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 459
Senast: Madick
·
S
Foder & Strö Hade tänkt lägga upp ett ny foderstat nu inför vintern efter betet. Vad tror ni om att ge: KRAFFT (grund) Betfor Mineraler...
2
Svar
32
· Visningar
2 364
Senast: Strajder
·
S
Foder & Strö Hade tänkt lägga upp ett ny foderstat nu inför vintern efter betet. Vad tror ni om att ge: KRAFFT (grund) Betfor Mineraler...
Svar
3
· Visningar
994
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka