Sv: foderstat till "fånghäst"?
Dom ska ha en vanlig, uträknad, balanserad foderstat precis som andra hästar. Det man ska tänka på är att inte ge något som kan vara störande för magen - dvs ge fång. (kommer till vad som stör magen senare) Allting ska introduceras mycket försiktigt och man ska försöka hålla magen i god balans.
Varför fjorlårshö? Det enda det har tappat är alla vitaminer... All annan näring är precis som förut.
Det är inte protein som är boven i en fångattack utan sockerarten fruktan som framförallt finns i gräs (lite olika mycket beroende på väder och vilken tid på dygnet det är). Men det kan också finnas i t ex morötter o äpplen och en del hästar får fånganfall av det. Vissa hästar av bara en enda morot.
Stärkelse ska också undvikas - dvs all spannmål.
Men största boven är GRÄS och det gäller även kort nerbetat gräs eftersom det kan innehålla stora mängder fruktan. Med gräsreducerare kanske du kan släppa hästen på bete nån timme om dagen till en början, senare några timmar. Men inte dygnet runt!
Betfor, lusern och linfrökaka är bra fångfoder. Men du ska först o främst se till att ha ett BRA GROVFODER (hö/silage) som täcker hästens behov och även är bra HYGIENISKT så att ni slipper ev. störningar i magen av t ex mögel. Skicka på analys!
Om du har ett hö/silage som har bra värden så behöver du heller inte krångla med något kraftfoder utan bara ev. ge något mineraltillskott och "krubbskrammel" att blanda det med (nån näve bara av t ex betfor). Det allra bästa är alltså om hästen kan enbart äta grovfoder! (hö, silage, lusern) Och så pass mycket att den håller igång magen hela tiden men självklart inte så mycket att den blir fet.
(obs! jag är ingen expert, detta är bara vad jag läst och fått lära mig om fång amatörmässigt)