Foderstat till baotafjording (:

Skreppur

Trådstartare
Min pålle behöver lite vägledning till bästa matställe. ^^

Han är en stoor fjording på ca 1,57 i manke. 15 bast. Jag har tänkt Kraft ponnypellets samt havre (utöver högivningen såklart), frågan är bara i vilka mängder. Han rids medel, 3-5 dagar i veckan relativt hårt.

Sv: Foderstat till baotafjording (:

Har du analys på ditt hö? Om inte, om du har möjlighet så ta en analys. Det underlättar massor.

För övrigt hade jag hellre valt Krafft Grund om man vill ge kraft, Ponny är som hö i värdena och enligt mig slöseri med pengar.

Ingen analys är gjord, vet bara om att det är ett näringsrikt grönt och fint hö. 8-10kg om dygnet får min gubbe.

Kraft Grund.. hm, är det samma näringsämnen osv? Han fick fångkänningar hela förra vintern då han fick lusern, det tålde han inte alls.

Krafft Ponny är bra bara om du har ett hö med EXTREMT högt proteininnehåll, annars kommer det ge din häst proteinunderskott.

HUR vet du att det är ett näringsrikt hö när det inte finns någon analys på det? Det går inte att avgöra på färg och doft...

De får INTE fång av högt proteininnehåll. Det är kolhydrater som utlöser fång.

Råder blir då att analysera. Bara för att höet är grönt och jättefint betyder det absolut inte bra näringsinnehåll.

Måste bara fråga om du har en bild på din pålle, har inte sett en så STOR/HÖG fjording. Hade själv en fjordis för flera år sedan.:love:

Är han renrasig eller?:angel:

Kl

Han står på en stor gård med tävlingsisisar som är noga med sitt hö. Iår har de dessvärre inte gjort en analys.

Har inga vettiga bilder här då jag sitter och lirar på ett gammalt domän. Men en förra-års-bild har jag allt. Den är hemskt orättvis, man+lugg är upp till 30cm nu och idag rids han enbart med grimma.. dessutom var han hemskt omusklad här

16560820.jpg

Har inga vettiga bilder här då jag sitter och lirar på ett gammalt domän. Men en förra-års-bild har jag allt. Den är hemskt orättvis, man+lugg är upp till 30cm nu och idag rids han enbart med grimma.. dessutom var han hemskt omusklad här

16560820.jpg

ÅÅHHHH va söt och trevlig han ser ut till att vara!:love:

Jag skulle inte heller ge Krafft Ponny - då kan du lika gärna ge bara mer hö. :cool:
Är det för att du är rädd för proteiner som du vill välja detta foder?
Forskarna har, mig veterligen, kunnat utesluta protein som orsak till fånganfall (dock kan nästan vadsomhelst som ges på fel sätt ge en störning i magen och därmed utlösa fång).

Vilket företags lusern använde du förra året? Kraffts? Det innehåller melass och skulle i så fall tror att det är DET som gjorde honom känslig... Melass = (snabba) kolhydrater = kan utlösa fång.
För utan melassen (dock tål de flesta fånghästar den lilla mängden melass också) är lusern klassat som ett BRA fånghästfoder och används av många kunniga fånghäst ägare.
Det finns melassfri lusern hos t ex Kvarnbyfoder.

OM ni nu har så bra hö (det kan man omöjligt veta utan analys men men...) så varför inte bara ge HÖ?

Tacktack för svar (:
Det jag är orolig för med tanke på bara högivning är att han börjar tappa sig igen.. eller, kan han göra det om höet är bra?
När han kom var han hemskt skinny över rygg och såklart omusklad. Han har ätit upp sig på grönbete nu över sommar+höst så hans spetsiga ryggrad är sågottsomborta. Nu har han lite extrahull, äntligen något att bygga muskler av..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 445
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Till hösten ska jag förhoppningsvis få hem ett islandssto, 15 år och nätt på sina 140 cm. Hon skulle stå på lösdrift med en annan häst...
Svar
4
· Visningar
872
Islandshäst Hej!! Jag håller på och velar och funderar över det här med foder och träning.. Just nu går min isis kille på 7kg hösilage & ca 500g...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 177
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka