foderstat (ponny)

S

straaawberry

vad ger ni era ponnys för kraft? jag vet att det är olika hur hårt hästen går, analys på höet blabla men jag vill bara veta :D och varför ni ger det såklart :):bow:

Sv: foderstat (ponny)

edit
vad behöver en ponny få i sig och vad för kraft finns de i? :p

Jag har ett russ och en newforestponny.
Newforestponnyn är min egen och henne brukar jag rida sex dagar i veckan nästan året om. Kanske inte jättetuff ridning men så där medel.

De får inte något kraftfoder alls. Jag tror inte att de flesta ponnyer behöver det. De mår säkert mkt bättre av ett bra grovfoder. De får dessutom lusernpellets och betfor.
Lusern för att höja proteinet och för att jag tycker att det är ett bra foder. Betfor får de för att det innehåller nyttiga fibrer. Betfor är ju ett mellanting mellan kraftfoder och grovfoder.

okej jag har en cponny som jag rider varje dag samt tränar hoppning/fälttävlan med, och nu när jag håller på att sätta igång henne (har gjort det i snart tre månader) så går hon bara på lusern (gräs) och betfor. men nu funderar jag på att göra en "riktig" foderstat men då krävs ju hö-analys och sånt, är det värt det? hur mycekt skillnad blir det?

Har ingen ponny men, vad en häst behöver är ju väldigt individuellt och det är väldigt svårt att säga att den hästen ska äta si och så mkt...

Så länge hästen har bra hull och överlinje och ser fin ut i pälsen osv. så funkar ju antagligen foderstaten oavsett om man har en analys lr inte. :) Sen om man ska börja träna mer/hårdare kan det ju vara en ide att tillföra lite mer energi och protein om hästen är i bra "form" innan...

Man behöver inte ha en analys, men tkr själv det gör det hela mkt enklare :) sen får man ju ändå vara med och kolla hur hästen ser ut i hull osv.

Min ponny får utöver hösilaget 0,4 kg betfor och 0,4 kg mustang musli orginal om dagen. + tillskott (mineraler, morötter, aloe vera)

Varför? För att hon funkar bra på det, det passar bra till hösilagets värden, hon tycker att det smakar gott, och jag själv tycker om fodret och dess egenskaper.

Min d-ponny går ingenting, han får förutom hösilage, ett halvkilo av kraffts blåa musli, plus b-vitaminpellets.
Varför? Han håller sig i väldigt fint hull med detta.

Min d-ponny får 1,5 L compediting mix, för att han ska bygga upp rygg och rumpa mer, Vetekli, för att det är bra som utfyllnad och magen, Mineraler, för att han inte får i sig tillräckligt av de, Vitaminer, för han blir ful i pälsen annars, Biotin, för hans hovar behöver de, Lucern, för att hans hull blir bättre med det.

Syrrans C-ponny får 2 dl revital, 2 dl vetekli och mineraler och de får han för att han ska få något för alla andra får det.

Syrrans ena shettis får 2 dl revital, för det är något fångfoder, 2 dl vetekli, för att hennes mage behöver det, 2 dl lucern, för att de är bra utfyllnad, mineraler, för att hon inte får i sig tillräckligt annars, biotin, för hovarna, Mag och Tarm, för hennes mage, Loppfrö, för att hon behöver de hon blir sjuk annars.

Syrrans andra shettis får 3 dl compediting mix, för att hon ska bygga upp rygg och rumpa mer, 3 dl vetekli för att hennes mage behöver de och att hon gillar de, 2 dl Lucern, för att bra för hennes hull, mineraler, hon får inte i sig tillräckligt av de annars, biotin, för hovarna, mag och tarm, för magen, loppfrö, för magen.

Alla får självklart bra hö utöver kraften!:laugh:

låter ju jättebra, :D:D
vad är detta revital ? :confused:

låter ju jättebra, :D:D
vad är detta revital ? :confused:

Revital Klinikum prebiotic - hästfoder

Jag antar att det är detta foder som diablo menar.
Det var det enda jag hittade som heter revital..
Inte för att jag förstår varför man ska ge det till en fånghäst. Det innehåller mer än 70 % spannmål. Jag hade inte sovit bra på nätterna om jag hade gett det till min fånghäst. Det var ju inte billigt heller precis.
Nu har du säkert inte en fånghäst men det är bara ett exempel på att man inte alltid ska tro på allt.

I din ursprungliga fråga så undrarde du vad en ponny behövde för kraftfoder. Jag svarar en gång till. Det som den mår bäst av är ett grovfoder av bra kvalite. Om du inte kan få tag på det så är det bättre att köpa lusern för pengarna än en massa konstiga foder.

I din ursprungliga fråga så undrarde du vad en ponny behövde för kraftfoder. Jag svarar en gång till. Det som den mår bäst av är ett grovfoder av bra kvalite. Om du inte kan få tag på det så är det bättre att köpa lusern för pengarna än en massa konstiga foder.

Håller med!

Min D-ponny som rids 6 dagar i veckan samt tränas dressyr och hoppning för tränar 2 gånger i veckan får morgon 2kg hösilage ½ mått ( ½ liter skulle jag tro ) Dynavena, Lunch 3kg hösilage, Insläpp 3kg hösilage ½ mått Dynavena, Kväll 2 kg hösilage ½ mått Dynavena. Vi har precis ökat upp till detta med 1 kg hösilage och ½ mått dynavena då vi tycker at han har börjat bli lite smal och ska bygga bättre muskler.

börjar hästen bli smal, öka grovfodret en d-ponny kan lugnt äta mer än 10 kg hösilage...

Okey, då ska jag prata med stall ägaren och se vad hon säger om de. Tack för tipset :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 502
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar