Foderstat på sommaren

L

Lolo

Hej!
Tänkte höra hur ni gör på sommaren. Ni som är noggranna med att räkna ut foderstater. Jag ska få föl nu och vill att både sto och föl ska få i sig tillräckligt av allt de behöver. Brukar ni ta ut nån på sommaren för att mäta värdena i gräset, eller hur tänker ni då?
Eftersom de ska få i sig mer än under dräktigheten, hur ska man annars veta. Hullet kan man kanske se med ögat, men proteinbehovet och alla mineraler och vitaminer? Vad kostar det ungefär att ta ut nån och vem är det som ska komma ut?
Tacksam för svar! /Lolo

Sv: Foderstat på sommaren

Kan inte svara på det om "gräs-testet" men har också sto som kommer att gå med föl i sommar.

Det blir bete + havrekross + K*Gr**v (gamla sorten utan vitaminer) + K*Min*Grön.
Vågar inte förlita mig på att enbart betet räcker till mjölkproduktionen, och då kommer de ändå att gå i kanonfina sommarhagar, feta och härliga.
Har inte funderat på än hur mycket kraftfoder det blir men kommer nog att fodra rätt mycket med ögat och magkänslan...

Man kan ju överfodra med protein, men hur hög är den gränsen egentligen på fölston och föl? Sen i närheten där jag bor så vet jag en annan som gjorde tester förra året och proteinvärdet låg på en 200 istället för 60 som det brukar eller vad det var. Så himla svårt, man vill ju inte gå miste om att ge sitt föl den bästa starten under de månader de går ute för att sedan när de kommer in låta dom få det bästa. Vill ju det från första början så det blir jämt och bra! Man får väl fråga veterinärerna och nån foderrådgivare vad de säger, de vet väl hur det ser ut ungefär där man bor också förhoppningsvis, vad det kan vara brist på och så.

Stoet ska producera i runda svängar 15kg mjölk/dag i ett par månader, det kommer att gå åt MASSOR av energi till det. Så att det blir lite mer protein än tabellerna kanske tycker bekymrar mig inte. Jag vet ju hur min häst brukar se ut och vad hon behöver när hon går på bete utan föl och så plussar jag på för digivningen till fölet.
Värre är ju om hon får för lite proteiner och energi så att hon inte kan producera den mängd mjölk som fölet behöver och då kan det gå riktigt illa för fölet! Och stoet kan börja bryta ned muskler för att få proteiner till mjölkbildningen.

Bra att du tänker och är noggrann!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
503
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 535
Senast: Freazer
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 701
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar