Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

Myy

Trådstartare
Hejsan!

Undrar om det är någon som har en aning om hur jag skall kunna räkna ut en foderstat under sommaren då hästarna går på bete. Hästarna skall inte vila utan ridas normalt till hårt, därför vill jag ha lite koll på foderstaten även på sommaren.
Boktips på var jag hittar informationen, önskas också.

Tack!
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

Det finns en jätte bra tråd lite längre ner om det!!
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

Blev visst dubbelt inlägg.
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

Gräs innehåller oftast allt hästen behöver och man brukar inte räkna ut foderstater när hästarna går på bete dygnet runt.

Gräs är mycket näringsrikt och har högt värde av protein (en hög kvot). Om hästen håller sig i hull behövs inget annat! De flesta hästar blir ju tjocka av allt gräs... Måttstocket är alltså hästens hull.

Om du har en svårfödd häst och/eller magert bete så kanske den ändå behöver stödfodras. Då kan du ge nåt med en normal kvot, typ havre/korn eller Krafft Grund eller så.

Om man ska ge mineraler eller inte beror på vad det är för bete hästen ska gå på... men visst kan du ge LITE för säkerhets skull ändå och blanda det i nån näve betfor för att få i hästen det. ;)
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

Hej!

Okej, då prövar jag mig fram. Mineraler skall han få och salt förståss. sedan blir det nog lite havre också de dagar jag rider i alla fall.

Hittade den andra tråden men fann inget direkt användbart i den, tyvärr.

Tack i alla fall!
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

Man brukar säga att ca 0,5 kg extra kraftfoder behövs när hästen går ute dygnet runt. lägg till det till ditt övriga kraftfoder bara.
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

Det som behövs om betet är "bra" är salt o selen. Om man har en normal el lättfödd häst. Ser du att hästen börjar tappa sin överlinje behöver du stödfodra, har själv en äldre häst som även sommartid behöver rätt mycket foder för att inte falla ur. Man lär sig med åren vad som behövs. Det är ju svårt när man har en ny häst, men betet i början av sommaren brukar ju vara oerhört kraftigt, stödutfodring brukar mer behövas fram i juli och framåt hösten, beroende på det arbete man kräver av hästen.
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

0,5 kg utöver det hästen äter under vintern??

Hur vet man det?:confused:
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

bigganl skrev:
Man brukar säga att ca 0,5 kg extra kraftfoder behövs när hästen går ute dygnet runt. lägg till det till ditt övriga kraftfoder bara.

Och var har du fått det ifrån? :confused: DEt var väldigt konstigt sagt.
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

bigganl skrev:
Man brukar säga att ca 0,5 kg extra kraftfoder behövs när hästen går ute dygnet runt. lägg till det till ditt övriga kraftfoder bara.

Är du säker på att det är en tumregel som gäller för hästar på bete och inte är tänkt som tumregel för hästar på lösdrift/utedrift under vintern?
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

BIMM skrev:
Det som behövs om betet är "bra" är salt o selen. Om man har en normal el lättfödd häst. Ser du att hästen börjar tappa sin överlinje behöver du stödfodra, har själv en äldre häst som även sommartid behöver rätt mycket foder för att inte falla ur. Man lär sig med åren vad som behövs. Det är ju svårt när man har en ny häst, men betet i början av sommaren brukar ju vara oerhört kraftigt, stödutfodring brukar mer behövas fram i juli och framåt hösten, beroende på det arbete man kräver av hästen.
Vad ger du för selen ? Och hur mycket till stor häst ?
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

bigganl skrev:
Man brukar säga att ca 0,5 kg extra kraftfoder behövs när hästen går ute dygnet runt. lägg till det till ditt övriga kraftfoder bara.
Vem är man ? :confused:
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

bigganl skrev:
Man brukar säga att ca 0,5 kg extra kraftfoder behövs när hästen går ute dygnet runt. lägg till det till ditt övriga kraftfoder bara.
det där är väl olika från häst till häst och beror väl på hur betet är :confused:
jag har aldrig hört talas om det iallafall
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

Och jag skulle vilja veta hur man ska anpassa foderstaten om hästen går på lite gräs dagtid och står inne på natten. Kan man få åka med på samma tråd? Ger helst bara grovfoder (hösilage och lusern). Mineraler är det fri tillgång på.
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

Ge såpass att hästen har att göra hela natten, och håll koll på hullet som vanligt.

Blir hästen fet så kanske halm är lämpligt att ge på natten, istället för att inte ge något alls.
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

Men det blir ca 10 kg hösilage om jag räknar med att hästen äter 1 kg/tim hela natten. Nu gäller det en isis. Normal vinterfoderstat är 6 kg - utan grönt bete på dagarna... Det här är rätt svårt...
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

foldar skrev:
Men det blir ca 10 kg hösilage om jag räknar med att hästen äter 1 kg/tim hela natten. Nu gäller det en isis. Normal vinterfoderstat är 6 kg - utan grönt bete på dagarna... Det här är rätt svårt...

Så hästen ska gå på bete på dagtid? Hur länge?
Vet du hur erat hö ser ut i värdena? Har det en låg eller hög kvot?

Iaf - gräs har en väldigt hög kvot (13-14 just nu) och om han går ute och äter gräs ca 10timmar om dagen så borde det räcka för att täcka behoven - med RÅGE! Men han måset ju få nåt till natten... de kan inte så utan grovfoder så länge. Så kanske är HALM då ett alternativ och möjligtvis ett halvt kilo hö på det. Äter han halm?
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

Gammelhästen får E-vit m. selen blandat med sitt foder. Unghästen får saltsten med selen.
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

Halm är tyvärr inget alternativ. Han äter det inte. Men kan det vara ett alternativ att ge lusern eller horse hage? Jag ger inget kraftfoder alls.
 
Sv: Foderstat med gräs/bete i stället för hö/ensilage.

Hur är hullet? Jag skulle lägga in 3-4 kg hösilage, äter han gräs andra halvan av dygnet räcker det säkert. Han behöver inte äta 24 timmar om dygnet. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 245
Senast: Roheryn
·
L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 506
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 075
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp