Foderstat för islandshäst...?

Sv: Foderstat för islandshäst...?

Den största jag sett på bild var från Island och den mätte 162cm :eek: För en som är van med Islandshästar ser den nästan groteskt stor ut.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Rolle skrev:
Den största jag sett på bild var från Island och den mätte 162cm :eek: För en som är van med Islandshästar ser den nästan groteskt stor ut.

:eek: :crazy:

OMG!! Är du heeelt säker på attd en var renrasig? :angel:

Hur stora "ska" isisar vara enligt rasvisa bestämmelser?

milly skrev:

Hur stora "ska" isisar vara enligt rasvisa bestämmelser?

Jag tror inte det finns några särskilda bestämmelser, sålänge hästen är renrasig, men den minsta o största jag sett "live", har varit fullvuxna 123 cm resp. 1,48 cm.

milly skrev:

Det finns bara renrasiga hästar på Island pga införselförbud sen några hundra år tillbaka.
Jag har också sett den där bilden, det såg roligt ut! Som sagt, groteskt! :D Ardennerartad. (obs, inget ont om ardenner)
Vilken jättetölt den måste ha haft!
Är det nån som vet vilken stam den hade?

jag menade väl de som brukar stå i rasböcker t ex... I en gammal gammal rasbok som jag har hemma (kom på att jag kan kolla där) står det att isisen är 122 till 132cm i maknhöjd. Det måste väl vara det VANLIGASTE? Någonstans kring det...

milly skrev:
jag menade väl de som brukar stå i rasböcker t ex... I en gammal gammal rasbok som jag har hemma (kom på att jag kan kolla där) står det att isisen är 122 till 132cm i maknhöjd. Det måste väl vara det VANLIGASTE? Någonstans kring det...

Det där var nog gamla mått..I modern avel har rasen "växt" avsevärt på höjden. Det är ganska vanligt just nu med islandshästar runt 140 cm. Gå tex in o kolla www.islandshingstar.se som exempel på hur det kan se ut.

Ja i den boekn kallades isisen för "islandsponnyn" :cool:

Okej ska gå in o kolla på den sidan!

Rolle skrev:

Rolle på Österlen
Jag tror att det var så att den inte var 162 i cm, utan något annat mått, den var nog "bara" 158 eller nåt sånt i cm, men såg lika grotesk ut för det. Största jag sett äger en kompis och den är ca 150...

marijaa skrev:
Jag tror att det var så att den inte var 162 i cm, utan något annat mått, den var nog "bara" 158 eller nåt sånt i cm, men såg lika grotesk ut för det. Största jag sett äger en kompis och den är ca 150...

Men se jag har ridit en som var 168 cm, det du. Gick landsmot 2000, och inte fasen kunde jag drömma om att hästen var så stor fast jag såg den IRL på banan.:eek:

I övrigt kan jag berätta för att skapa någon legitimitet i det jag skriver, våran analys dök upp sent omsides. Där TS låg på 61 smrp 70, Mj 6,2, Ca 3,8 samt P 1,8 och Mg 0,8.
Med den utfodring vi har idag får hästarna ett rejält överskott av protein, dock är energiintaget förhållandevis lågt vilket gör att hästarna få ta lite av överskottet.:D
Det blir även en viss brist av magnesium, något som måste kompletteras och i övrigt blir det ett billigt år på kraftfodersidan.:angel:

Ska finnas på Eidfaxi någonstans:

http://www.eidfaxi.is/eindex.php

Islandshästen har växt lite på höjden de senaste 10 åren. De har varit högre även förr. När det stora vulkanutbrottet var 1783? som varade i ett halvår och i följderna därefter dog en femtedel av Islands befolkning och några tusental hästar (5000-8000st?) överlevde. De som överlevde var de små satta och robusta. Men arvsanlagen till högre hästar fanns kvar vilket bevisas av att det genom målmedveten avel blir vanligare och vanligare med Islandshästar på 140-145.

Rolle på Österlen

Jo man använder olika mått, men den jag sett var bägge måtten angivna och det andra måttet var c:a 10 cm högre än mankhöjdsmåttet.

Rolle på Österlen

Han är väl 156 cm, eller?!?!?
Men wow vad stor, tänk hand ökade tölt:)

Jag har ridit en som var högre mankmässigt, dock av en mera lättbyggd typ.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
382
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar