Foderstat för islandshäst...?

J

Juvelflickan

Finns det någon sådan?
Hörde i stallet idag att jag måste räkna på islandshäst-viset för att få rätt foderstat...:crazy:
Det kan väl ändå inte vara någon skillnad? Häst som häst? Eller?
Tacksam för svar!

Sv: Foderstat för islandshäst...?

Matematiken är den samma! Men olika typer av hästar har olika förmåga att tillgodogöra sig energin. Det engelska fullblodet är ett typexempel på en häst som drar mkt bensin medan raser som under perioder av utvecklingen fått klara sig på vad de kunnat gräva fram under snön på vintern utvecklat effektivare metoder att ta hand om maten t ex en längre grovtarm.

I allmänhet (men det finns undantag) behöver en islandshäst betydligt mindre energi än en ädlare häst av samma storlek och med samma arbete.

MEN, och det glöms ofta bort, en väldigt energisnål islandshäst behöver i stora drag lika mkt protein för att underhålla sina muskler, blod, skelett mm som den ädlare typen. HH

Okej låter vettigt.
Men det jag fick höra var att bara för att islandshästen är just islandshäst så klarar den sig prima på t.ex. 3 kg hö istället för 5-6 kg :crazy:
Så kan det väl ändå ligga till?

Är det någon som har "foderstats-regler" och uträkningar för olika raser? Vore intressant att se!

Juvelflickan skrev:
Okej låter vettigt.
Men det jag fick höra var att bara för att islandshästen är just islandshäst så klarar den sig prima på t.ex. 3 kg hö istället för 5-6 kg :crazy:

Absolut INTE :mad: . Den enda skillnaden är att det är en LÄTTFÖDD ras, men det är ju en massa andra raser också....
När jag och Jessica hjälpte dig med foderstaten har vi givetvis tänkt på att det är en lättfödd häst och räknat på MJ efter det. Möjligtvis kanske det är några Mj i överkant, det beror på vad just din isis väger och hur mkt den ska tränas... Men du ska absolut minst ge den 4-5kg grovfoder.

Juvelflickan skrev:
Är det någon som har "foderstats-regler" och uträkningar för olika raser? Vore intressant att se!

Det här fanns att läsa i Ridsport nr 7/2003

Islandshästars näringsbehov i olika stadier:

Näringsbehov Näringsbehov
Energi (MJ) Protein (g smb)

50 330 Ridhäst, normal motionsridn. 375 kg
50 360 Dräktigt sto, mån 10 dräktigheten
42 273 Unghäst 2 år
42 294 Unghäst1 år

Hälsningar Tölva

milly skrev:
Absolut INTE :mad: . Den enda skillnaden är att det är en LÄTTFÖDD ras, men det är ju en massa andra raser också....
När jag och Jessica hjälpte dig med foderstaten har vi givetvis tänkt på att det är en lättfödd häst och räknat på MJ efter det. Möjligtvis kanske det är några Mj i överkant, det beror på vad just din isis väger och hur mkt den ska tränas... Men du ska absolut minst ge den 4-5kg grovfoder.

Mitt i vintern ger jag islandshästarna mellan 5-7 kg hö/individ o dag beroende på ålder o behov, och de är i normalhull.
+kraftfoder,mineraler och andra tillskott.

Det blev lite knas med tekniken :o , men jag hoppas siffrorna går att utläsa i allafall.
Ex. ridhäst 50 MJ och 330 Protein / dag /individ

Häst som häst, JA. Men, som du redan fått svar på, så är islandshästar lite "lättföddare" än andra raser och behöver därför i allmänhet lite mindre energi. I de foderstatsberäkningsprogram som finns, så brukar man dra av 10% för "lättfödd ras".

Islandshästar är också något bättre "grovfoderomvandlare" än raser som fullblod och halvblod, dvs de tar upp större del av näringen i gräs, hö och silage och klarar sig därför bra med ganska lite kraftfoder, eller enbart grovfoder.

Vad gäller grovfoderbehovet, så behöver ALLA hästar minst 1 kg torrsubstans per 100 kg häst. Vanligt hö har en torrsubstanshalt på någonstans kring 85%, så då blir det ju ca 1,2 kg hö per 100 kg häst, eller 4-5 kg hö per dag till en islandshäst på 350-400 kg. Detta är absolut MINIMUM - har man bra grovfoder så kan man ju fodra med bara det, eller nästan bara det, och då blir det ju större mängder.

Min islandshäst äter, per dag, ca 7 kg hösilage (ts-halt på runt 70%), 0,2 - 0,5 kg havre (beroende på hur mycket han jobbar) samt mineraler och salt.

Juvelflickan skrev:
Okej låter vettigt.

Man skulle med viss rätt kunna hävda att islänningen och liknande raser behöver större mängd torrsubstans stråfoder per kg häst än ädla hästar för att må optimalt.

Deras mage och tunntarm som tar upp lättsmält och lättlöslig näring är mindre och tjocktarmen alltså längre. I den arbetar massor av mikroorganismer för att utvinna näring ur fibrer. Ju jämnare aktivitet det är i tjocktarmen desto bättre trivs dessa snälla bakterier o dyl och desto bättre mår hästen och risken för kolik, fång och tarminflammationer minimeras.

Så ett energifattigt grovfoder vore det ideala. Då man kunde ge en stor mängd utan att hästen blev fet.
3 kg stråfoder skulle jag uppfatta som riskabelt liten mängd fibrer för en 400 kg häst. Men om hästen äter flera kg halm vid sidan om kan det ju räcka. Dock oftast svårt att få till tillräcklig proteinmängd i 3 kg genomsnittsligt svenskt hö. HH

50 330 Ridhäst, normal motionsridn. 375 kg

okej precis som jag räknade på då. 50mj. Men 6 ggr 50 blir 300 smbrp så jag räknade på det... enligt tabellen ska dom alltså ha lite högre kvot. (330g smbrp)

HelenaHandberg skrev:
Man skulle med viss rätt kunna hävda att islänningen och liknande raser behöver större mängd torrsubstans stråfoder per kg häst än ädla hästar för att må optimalt.

Deras mage och tunntarm som tar upp lättsmält och lättlöslig näring är mindre och tjocktarmen alltså längre. I den arbetar massor av mikroorganismer för att utvinna näring ur fibrer. Ju jämnare aktivitet det är i tjocktarmen desto bättre trivs dessa snälla bakterier o dyl och desto bättre mår hästen och risken för kolik, fång och tarminflammationer minimeras.

Av det att bedöma så är alltså 5-6kg hö och 1kg lusernhack en bra foderstat till en isis. (trådskaparens hö har en kvot på 4.7) Då får den ju proteintillskottet som behövs från grovfoder (lusernhack) och den sammanlagda grovfodermängden blir 6-7kg.
Bara några nävar med betfor/havre att blanda mineralerna i har jag sagt att hon kan göra också.

Vad tycker du om det HH? Du som verkar den mest kunniga här på Buke om foder. :smirk:

Tack för alla bra svar och inlägg :bow:

Ja, kör på den foderstaten du fått av mig/Jessica, vi HAR utgått från att det är en lättfödd häst och att den ska få så mycket grovfoder som möjligt. :smirk:

Säg det till dina stallkompisar! Du HAR fått en foderstat uträknad för en ISIS. ;)

Juvelflickan skrev:
Okej låter vettigt.

Måste bara lägag till en grej till, Juvelflickan:

Man kan inte bara säga: En isis "ska ha 3kg hö" eller den "ska ha 5kg hö och 0.5kg havre". Det beror ju först och fräsmt alltid på vad höet inenhåller i värden!! Innan det är det svårt att säga, man vet ju inte vad höet inenhåller och då vet man inte heller hur mkt man ska behöva ge eller vad som behöver tillsättas i karftfoder elelr tillskott.

Sen för det andra ska man aldrig udnerstiga 1kg TS/100kg kroppsvikt. Alltså minst 1.2kg hö per 100kg häst. Om din häst väger 400kg ska den ha minst 4.8kg hö.
(det har ju många andra redan påpekat men jag ville ändå understryka det ÄN en gång!)
Jag har beställt häftet "Utfodringsrekommendationer för häst" från SLU och där rekommenderar dom 1,5-2 kg ts/100kg kroppsvikt. Dvs skulle det alltså bli minst 2kg hö per 100kg - alltså 8kg för en 400kg häst.

Det kan hända att en isis skulle KLARA sig på 3kg hö, om höet har höga värden, men det alldeles för lite stråfoder för att den ska må bra i magen och psyket.

Senast ändrad:

Sen är det ju lite lustigt hur folk benämner "isis", som om det vore en o samma storlek på alla. De finns ju faktiskt o olika grovlekar o modeller mellan 125 cm-150 cm. Det gör stor skillnad viktmässigt. ;)

Jag räknar på precis samma sätt som för andra hästar, men brukar dra av 10% i behovet i tabellerna för islandshäst, shettis och andra mer lättfödda raser.
Det har funkat bra hittills på de islänningar jag ägt och haft på foder.

Juvelflickan skrev:
Okej låter vettigt.
det beror ju helt på vad man har för hö, men har man SÅ bra värden att man inte behöver ge mer än 3 kilo skulle jag nog byta mot ett hö med "sämre" värden så man kommer upp i alla fall 5-6 kilo/dygn för att hästen ska hålla igång magen ordentligt.

/några hobbytankar från marijaa

Tölva skrev:
Sen är det ju lite lustigt hur folk benämner "isis", som om det vore en o samma storlek på alla. De finns ju faktiskt o olika grovlekar o modeller mellan 125 cm-150 cm. Det gör stor skillnad viktmässigt. ;)

Ja det tänkte jag också på...

MEn finns det verkligen islänningar som är så stora som 150cm?? :eek: Det trodde inte jag.

Fick nästintill perfekt värde på vårt hö i år 7,1 MJ och 46 smrp och 70% ts. Pållarna har fri tillgång och drar i sig 6-7kg/dygn.
Det blir c:a 49 Mj, 320 protein och 4,9 kg ts
Har inte sått gödning på 4 år.
Någon som behöver ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
382
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar