Foderstat för fd travare

Sv: Foderstat för fd travare

Om din häst är som min så springer de av sig en stor del av överskottet. Jag har en 2 barns mor med travkarriären bakom sig men hon leder gärna unghästarna i en frisk galopp runt, runt, runt i hagen om det inte händer ngt speciellt. Då är det svårt att få en rund häst.

Min fungerar bra med Nya krafft groov och havre. Nu har vi så bra värden på höet så hon behöver inget tillskott utan får bara c:a 0,3 kg hel havre och 0,2 kg Nya Krafft Groov, 300 g betfor och fri tillgång på hö... + mineral, saltsten (att hon ö.h-får NKG är att påsen är kvar...:eek: )

Men är det sämre hövärden måste kraftfodergivan upp omedelbart annars faller hon ur. Tycker du själv att din häst är muskelfattig eller tunn? Är hästen fin så är ju foderstaten ok

Polly_Mulle skrev:
8 kg silage är ju PYTTELITE!! Min travare som inte ens är svårfödd får äta åtminstonde 15 kg silage om dagen, helst uppåt 20 kg för att få sitt tuggbehov och sin mage nöjd...

tror du inte ja försöker peta i honom mer då? till ingen nytta alls. han äter inte upp det sen slänger han runt det i boxen, kissar på det o ratar det. och det spelar ingen roll om jag har det i hönät för han drar ut det o utför samma procedur ändå.

jättetråkigt verkligen för han behöver mer.

gode gud!!! minska genast på betforen åtminståne... min fd travare får 3 dl blöt betfor på morgonen och likadant på kvällen. just nu rids han inte, därför får han 0,5 kg krafft grov på morgonen samt kvällen. hö får han 9,5 kg per dag... han är smäcker och fin i hullet... perfekt enligt min veterinär!!!:eek:

Okej nu har jag gjort lite förendringar i foder staten..

Morgon:
0,5 l betfor ej blötlaggd
7dl havre
ensilage

Kväll:
1 l havre
1dl sojamjöl
1,5 dl mineraler
ensilage

Senare på kvällen: (Jag hade det förut med men glömmde skriva det)
7dl havre
ensilage

Och nu har jag börjat att sätta igång henne efter vintervilan.. lite sent kanske.. :smirk:

Min sköthäst,ca:172cm mkh och 16år,får följande:

Morgon:
2oogr torr luzern
300gr nyfoder(kallar det de)
200gr kraft grova
250gr morötter
Kväll:
700gr nyfoder
3oogr kraft grova
300gr torr luzern
250gr moröttter
+hö/ensilage i box och hage

//therese

Liknande trådar

D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 142
Senast: Centaur
·
L
Foder & Strö Hej! Undrar om någon kunnig skulle vilja hjälpa mig med en foderstat? Eller kanske ge lite riktilinjer. Jag har ett d- ponny sto...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: boran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama