Foderstat, bättre eller sämre???

Gullan86

Trådstartare
Ja, vad tycker ni som testat båda delarna, funkar det bäst med ett utan foderstat?
Hur har hästarna varit med och utan foderstat i hull och ridning osv?

Sv: Foderstat, bättre eller sämre???

Jag antar att du menar en beräknad foderstat? För om du fodrar hästen så har den ju en foderstat oavsett om du räknat på den eller inte.

För att svara på frågan. Jag fodrar oftast "för ögat" och när jag räknar sen så stämmer det oftast väldigt bra. Utom på min förra herre som absolut inte är en tabellhäst. Han måste ligga på nästen dubbelt i både MJ och protein för att vara fin i hullet.

ja det var uträknat jag menade.
jaså men vem har kommit på de exakta tabellerna, det måste ju vara så extremt individuellt?

Men det är väl mer "riktvärden"? Så man skall ha nån aning om ungefär vad hästen kräver sen får man plussa och pyssla för att få det att passa pållen perfekt?

Om jag inte räknar på vad hästen får, hur ska jag kunna lära mig till nästa år? Första månaden går åt till att hitta vilka värden individen behöver, sedan är det ju bara busenkelt att hitta rätt grovfoder och billigast komplement om sådant behövs.

Har sparat mig oerhört mycket pengar genom åren.

En beräknad foderstat där jag vet att hästen får i sig allt den behöver är ju absolut det bästa, och det kan ingen argumentera mot.

Jag ser stor skillnad på min häst om hon får tillräckligt med protein eller inte, så att i förväg räkna på foderstaten så att jag slipper experimentera mig fram är ju en jättefördel.

Tabellerna är ju bara riktlinjer, det är inte alla hästar som man kan fodra rakt av efter dem. Men efter någon säsong (eller i bästa fall några månader bara) så vet man ju vad ens egen häst kräver, och då räknar man ju såklart på de siffrorna till nästa gång.

De som förkastar foderstatsberäkning för att hästen inte passar in i tabellerna har inte förstått poängen med det hela. ;)

Första året jag hade analys visste jag ju inte vad mina hästar behövde, jag utgick från tabellvärdena och provade mig sedan fram genom att lägga till eller dra ifrån och se med ögat vilket verkade passa. tog nog ett par månader innan vi hittat rätt. Åren därefter är det ju bara att lägga sig på rätt MJ och smb pr och så är det klart:) Begriper mig inte på analysmotståndare, mitt hösilage har inte haft samma värden på 5 år, hur skulle jag vetat hur jag skulle fodra om jag inte tagit analys, ett år var det skitvärden andra året rena stuterivärdena och detta från samma åker.
Det kostar att ha häst och en analys är ett billigt sätt att få hästar som mår och funkar bra, bor själv i Blekinge och tycker nog det är hyfsat lätt att hitta bra hösilage, men analys får man ta själv och sedan anpassa sig efter den, förstår inte varför du måste ha allt på ett silverfat:angel:

Näe jag har inte haft nån häst som klarar sig på tabellvärdena, det är ju bara nån form av snitt. Men jag räknar alltid på foderstaterna.

Såhär gör ja: Börjar med en giva jag tror är lagom, dvs åt hästen 10 kg hö och 2 kg kraftfoder innan röknar jag ut att det blir på en höft 8*10 +10*2= 100 Mj. Då behövs det ju ca 6*100 g smrp generellt sett. Pusslar ihop så det blir lika höga värden på mina fodertyper och med mitt hö. Sedan får man ju justera upp eller ner under första säsongen tills man hittat det läge där hästen varken går upp eller ner i vikt. När den ser ok ut i muskler päls och hull vet jag vad jag vill hamna på med nästa års hö också. Brukar va mkt mer än tabellvärdena på alla mina hästar, till och med lilla kallblodshästen.

ja det var uträknat jag menade.
jaså men vem har kommit på de exakta tabellerna, det måste ju vara så extremt individuellt?

Extremt individuellt är det! Och därför måste man som hästägare vara medveten om att foderstaten kan behöva justeras.

Enklast är att kolla vad man gav förra året, hur mycket MJ, och så göra nya foderstaten efter det! Det tar ju bara en säsong att veta var ens egen häst ligger i behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 032
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka