Foderstartsplanering inför hösten! Vad ska era hästar äta?

Sv: Foderstartsplanering inför hösten! Vad ska era hästar äta?

Jag skulle vilja ha lite hjälp att tänka. Ska ta en foderhäst, lätt överviktigt islandsto på 6 år, som nu skall ridas igång. har ännu ingen analys, men de gissar att TS ligger ca 60 %. Alltså blött hösilage.
Då får man ju nånstans, tycker jag, börja räkna på vad hon behöver i TS. Ett kg hösilage, innehåller altså 600 gram foder(TS). Om hon behöver få i sig ca 8 kg TS, så behöver hon alltså nånstans 13-14 kg hösilage. Låter sjukt mkt om man jämför med en del andra som planerar att ge 5-6 kg hösilage? Allt hänger ju på TS halten och innehållet (näringen) såklart.. Men det känns inte som om jag kommer att få nån analys innna det måste beställas.
Men räknar man bara på TS halten så tycker inte jag att 8 kg är så väldigt mkt.. Hur skulle ni andra tänka i det här läget?

Jag tycker att 8 kg TS till en överviktig islandshäst låter mycket. Var får du just 8 från? Om den är lite överviktig är den antagligen ganska lättfödd också. Hur mycket väger hästen? Jag hade nog inte räknat med mer än 1,5 TS per 100 kg med normala värden. Får du ett väldigt näringsrikt hösilage kan det nog bli svårt att ens ge så mycket.

Jag väntar fortfarande på den stat som Krafft erbjöd sig att göra... :crazy:
Jag har dock gjort mig en egen också. Det ska bli kul att jämföra dem.
Den jag gjort ser ut som följer:
Begränsad fri tillgång till hö som är till hälften uppblandat med halm.
Vitafors Protein mineraler och sedan lite extra soja då proteinnivån på höet var helt värdelös.
Pålle är islandshäst och kommer gå på lösdrift.

Min lille kille som är en 1 årig hingst ( ska snart kastreras) kommer ungefär att äta detta! ( har inte räknat klart ännu )

Hösilage - Fritt.
Havre - ca 1-2 kg
krafft pluss protein 1 kg
Betfor 2 dl ( uppmätt torr)
ev olja 1-2 dl om han inte lägger på sig.

Senast ändrad:

Jag kommer att utgå ifrån följande till min D-ponny (4 år, ca 470 kg).

MJ 80
Smrp 528 g

Kvot 6,5

8,5 Kg hösilage (TS 77%)

Salsas gräspellets 1 kg

Fibergi Låg ca 0,3 kg (att blanda vitaminer + selen i)

Vimital Multivitaminer

Selevitan selentillskott

Inget tillskott av Ca, P, Mg behövs enl. analysen.

Fick analysen idag, den såg helt ok ut ändå, och vi slutar med en foderstat som följer:

Morgon: 2kg hösilage, ca 100g soja, selen + lite fosforbalans
Lunch: 2kg hösilage
Middag: 2kg hösilage
Kväll: 4kg hösilage, 0,5kg lucern

Känns helt ok! Fyller väl på med något kg hösilage efter årsskiftet så han inte faller ur!

Flyttar till nytt stall efter betet och har förstått det som att stallägarn brukar få in hösilage med bra proteinvärden. Hoppas på det, har ingen analys tagits i år ska det tydligen gå att ordna om man gärna vill ha det.

Valack av äldre halvblodsmodell 23 år, rids fortfarande som vanligt. Kräver något högre kvot för att inte tappa överlinje.
Hoppas kunna ge så mkt hösilage som möjligt och bara komplettera med ev mineraler, kanske lite lucern om kvoten behövs justeras uppåt.
Kommer stå på halm och gå ute ca 06-20. Möjlighet att ha hästen på bal i hagen om övriga hästar i hagen vill och de är tillräckligt många.

1 kilo TS/100 kilo kroppsvikt är rekommenderad minimigiva, så en islänning på 350 kilo har en minimigiva på knappt 6 kilo hösilage med 60% TS.

De flesta försöker väl att ge åtminstone 1,2 kilo TS/100 kilo kroppsvikt, då blir det 7 kilo hösilage. Några 13-14 kilo är det alltså inte tal om.

Om den har tillgång till halm eller går i gräshage så får den ju dessutom i sig stråfoder på det viset.

Jag hör till dem som bara ger 5-6 kilo hösilage per dag, men då käkar min häst (liten D-ponny) 1/3-1/2 halmbal per dygn också.

Så jag tycker att du ska räkna på 6-7 kilo per dag när du beställer. Är det bra värden kanske du måste ge mindre hösilage och försöka få tag på äthalm, är det sämre värden kan du i värsta fall komplettera med kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min donna är ett Mecklenburgersto, 5år, ENORM energi och kräver mycket i både träning & foder! Håller på att sättas igång efter en...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 946
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·
Foder & Strö Min häst får en bra fungerande foderstat men skulle behöva något som kompenserar nu när hon ska igång och tävla mycket och jag har...
Svar
16
· Visningar
1 427
Senast: Miss Sixty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama