Sv: Foderstartsplanering inför hösten! Vad ska era hästar äta?
Jag tycker att 8 kg TS till en överviktig islandshäst låter mycket. Var får du just 8 från? Om den är lite överviktig är den antagligen ganska lättfödd också. Hur mycket väger hästen? Jag hade nog inte räknat med mer än 1,5 TS per 100 kg med normala värden. Får du ett väldigt näringsrikt hösilage kan det nog bli svårt att ens ge så mycket.
Jag skulle vilja ha lite hjälp att tänka. Ska ta en foderhäst, lätt överviktigt islandsto på 6 år, som nu skall ridas igång. har ännu ingen analys, men de gissar att TS ligger ca 60 %. Alltså blött hösilage.
Då får man ju nånstans, tycker jag, börja räkna på vad hon behöver i TS. Ett kg hösilage, innehåller altså 600 gram foder(TS). Om hon behöver få i sig ca 8 kg TS, så behöver hon alltså nånstans 13-14 kg hösilage. Låter sjukt mkt om man jämför med en del andra som planerar att ge 5-6 kg hösilage? Allt hänger ju på TS halten och innehållet (näringen) såklart.. Men det känns inte som om jag kommer att få nån analys innna det måste beställas.
Men räknar man bara på TS halten så tycker inte jag att 8 kg är så väldigt mkt.. Hur skulle ni andra tänka i det här läget?
Jag tycker att 8 kg TS till en överviktig islandshäst låter mycket. Var får du just 8 från? Om den är lite överviktig är den antagligen ganska lättfödd också. Hur mycket väger hästen? Jag hade nog inte räknat med mer än 1,5 TS per 100 kg med normala värden. Får du ett väldigt näringsrikt hösilage kan det nog bli svårt att ens ge så mycket.